שתף קטע נבחר

"הכי קל להגיד שמחכה לנו אסון תעופתי"

מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, השיב לממצאים החמורים בדו"ח מבקר המדינה בנוגע לבטיחות התעופה בישראל: "יישמנו 60 סעיפים מתוך 85 מתכנית העבודה האמריקנית, כדי לחזור לקטגוריה 1 בדירוג הבטיחות". נציג המבקר: "להסיק מסקנות שאסון הכרמל לא יהיה גם בתעופה"

"הכי קל להגיד שמחכה לנו אסון, אבל מהמדינה קיבלתי את כל מה שרציתי" - כך אמר אתמול (יום ה') ראש רשות התעופה האזרחית, האלוף (במיל') גיורא רום, והוסיף כי "רשות התעופה האזרחית נכשלה - ובנתה עצמה מחדש".

 

רום הגיב בחריפות לטענות שהועלו בדו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כחודשיים על ליקויים חמורים בבטיחות התעופה בישראל, בדיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה בקריית שדה התעופה,

 אשר כלל גם סיור בנמל התעופה על שם בן-גוריון. בנוסף לרום, התייצבו גם מנכ"ל משרד התחבורה יעקב גנות ומנכ"ל רשות שדות התעופה קובי מור כדי להשיב לממצאי הדו"ח.

 

המשנה למנכ"ל משרד המבקר, צבי ורטיקובסקי, פתח את הדיון באומרו כי "מדובר בתחום שלוקה בהזנחה במשך שנים רבות, ואהיה הראשון שאשמח להפוך את המילה 'לוקה' ללשון עבר. זו מערכת שעברה הידרדרות, והמלאכה רחוקה מלהיות מושלמת, חרף ההתגייסות של הגורמים הרלבנטים לתיקון הליקויים. צריך להפיק מסקנות מהאירוע בכרמל כדי שזה לא יקרה גם בתעופה האזרחית, כי בדיני נפשות עסקינן".

 

גנות הגיב כי רשות התעופה האזרחית עברה מהפכה היסטורית, "מהעצמאות שקיבלה ועד לתקציבים המוגדלים. אנו מודעים לחומרת המצב שהיה". רום הציג לחברי הוועדה את השדרוג שעברה הרשות בשנתיים האחרונות: "מספר העובדים הוכפל, וכל מה שרציתי ממשרדי האוצר, המשפטים והתחבורה, קיבלתי ואין לי גרם של תלונה. העלנו את מספר מפקחי הטיסה משניים ל-15, ורק השנה הוצאנו 2.5 מיליון שקלים על הדרכה והכשרה. אני שנתיים בתפקיד ותמיד חי בצל הנבואות על תאונה שלא קרתה. הכי קל להגיד שמחכה לנו אסון".

 

חוק הטיס החדש כבר נוסח

אחד הביטויים הבעייתיים למצב בטיחות התעופה בישראל, הוא דירוג בטיחות התעופה בישראל על ידי רשות התעופה הפדרלית בארה"ב, שהורידה את ישראל לקטגוריה 2 לפני כשנתיים. רום תיאר את הפעולות הרבות שנעשו מאז כדי לחזור לקטגוריה 1, ואמר כי "האמריקנים הגישו לנו תכנית עבודה שכללה 85 סעיפי פעולה בשמונה תחומים, בהם תשתיות ומידע, נהלים ושיטות, רישיון ותיעוד, אכיפה, כשירות והכשרת מפקחים, חקיקה ועוד. סגרנו 60 מתוך 85 הסעיפים, כאשר הפער הכי גדול נובע מחקיקת חוק הטייס שטרם הסתיימה".


ערפל בנתב"ג בנובמבר. "בהולנד מפנים נחיתות לגרמניה" (צילום: דודו אזולאי)

 

ועדת הכלכלה של הכנסת את ניסוח 13 הפרקים בחוק הטיס החדש (הקודם, המנדטורי והלא מעודכן, נחקק ב-1927), ורום טען בדיון כי יו"ר ועדת המשנה לחוק הטיס, ח"כ יצחק וקנין (ש"ס), מוביל את החקיקה "בצורה נחושה ומושחזת". יו"ר ועדת ביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון (קדימה), הורה לרום להגיש בתוך חודש לוח זמנים מעודכן לסיום מימוש סעיפי העבודה שהגישו האמריקנים, "על מנת שנוכל לעקוב ולסייע לכם בביצועם. הורדת הדירוג מהווה פגיעה קשה גם לתדמית של המדינה, ועלול לגרום לפיקוח נפש. החזרה לקטגוריה 1 היא משימה לאומית".

 

"לא ניתן להפוך את עבדה לשדה חלופי"

 רום התייחס בדבריו גם לשני המקרים שאירעו בשבועות האחרונים, במהלכם בגין מזג האוויר נאלצו עשרות טיסות שיועדו לנחות בבן-גוריון לנחות בנמלים חלופיים בעמאן, יוון וקפריסין. לדבריו, את שדה התעופה הצבאי בעבדה, המשמש כיום רק לנחיתות של טיסות שכר, לא ניתן להפוך לשדה החלופי של ישראל. "יש שם קיבולת רק לחמישה מטוסים, ואין שם שירותים, מים או מתקנים לשדה אזרחי. זה המקום הכי גרוע לנחות בו. גם כשאתה טס היום להולנד ונמל התעופה שם נסגר, אז הטיסה מועברת לשדה חלופי בגרמניה או לוקסמבורג הסמוכות".

 

בהקשר זה ציין מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, כי בשבוע הבא יסתיים המכרז לתכנון נמל התעופה החדש שעתיד לקום בעוד ארבע שנים בתמנע שליד אילת, והוא יהפוך גם לנמל התעופה הבינלאומי המשני של ישראל. מור ציין את שורת הפרויקטים שהרשות תחתיו החלה בתכנון ובביצוע לצורך שיפור מערך הבטיחות בנתב"ג,

 בהם פרוייקט שדרוג המסלולים בעלות של 760 מיליון שקלים, הקמה של מגדל פיקוח חדש בעלות של מאה מיליון שקלים (שניהם יסתיימו ב-2013). עוד הוא ציין כי החלה התקנת מערכת לנחיתה ממוכשרת בתנאי מזג אוויר קשים בעלות של 2 מיליון שקלים, הקמת מתקן אימון אזרחי לפיקוח טיסה בעלות של חצי מיליון דולר, התקנת מכ"מ משני בעלות של 9 מיליון שקלים והתקנת מערכת תיאום מידע מבצעי בהשקעה של 12 מיליון שקלים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: זום 77
גיורא רום. מתנגד לשדה בינלאומי בעבדה
צילום: זום 77
קובי מור. פורסם המכרז לנמל התעופה החדש בתמנע
צילום: יובל טבול
מומלצים