שתף קטע נבחר

 

יאהו סוגרת שירותים – אבל לא את דלישס

שירות הבוקמרקס (או מועדפים) המוצלח del.icio.us לא ייסגר – אבל החברה האם שלו, יאהו, מנסה להפטר ממנו. אם יש לכם כמה מיליונים מיותרים, זה הזמן לקנות

הנה שאלה לקוראינו הנאמנים – למרות שבדרך כלל אנחנו משתדלים לשאול שאלות בסוף הכתבה: מישהו מכיר את שירות הרשת MyBlogLog? מה עם Yahoo! Picks? ומה עם Yahoo! Bookmarks? ו-Upcoming? אם כן, תצטערו לשמוע שיאהו – שהכניסה לאחרונה את עצמה לסחרור מוות, ופיטרה בשבוע שעבר 500 עובדים – סוגרת את השירותים האלו. יש גם חדשות טובות: שירות הבוקמרקס Delicious (שנודע בימים פרועים יותר בשם del.icio.us) – לא ייסגר בינתיים, אם כי הוא לא יישאר בבעלות יאהו.

 

יש לסיפור הזה צד פחות מצחיק: בין שאר השירותים שייסגרו תוכלו למצוא את Yahoo Buzz! – הניסיון הנואל אך ההירואי להתחרות בשירותי דירוג חדשות כמו digg – ואת אלטהויסטה, מנוע החיפוש שהיה המקום לחפש בו לפני שהייתה גוגל.

 

דלישס עדיין פתוח

דלישס הוא אחד השירותים החברתיים הראשונים, ואולי אחד המוצלחים שביניהם. הוא הוקם ב-2003, בשנה שבה הוקמו מייספייס ו-4chan, על ידי ג'ושוע שקטר, בסגנון שמזכיר מאוד את מהלך ההקמה של יאהו עצמה: בהתחלה זה היה קובץ של לינקים ששקטר שמר על המחשב שלו; הקובץ צמח כל כך, שהפך להיות בלוג; והבלוג הפך לשירות חברתי.

 

השירות מאפשר למשתמשים לשמור לינקים – ולשתף את הלינקים ביניהם. לא יותר, ולא פחות. השירות הזה היה אחד השימושיים בעולם של רשתות חברתיות, דרמות בלוגים, תוכן עשיר ותוכן עני: יכולתם לשתף אחד עם הקוראים שלכם לינקים לאתרים טובים, לסיפורים מעניינים – ותו לא.

 

דלישס לא ייסגר בינתיים. בהודעה (שמייקל ארינגטון מטקקראנץ' כינה, בצדק, "פסיבית אגרסיבית") שפירסמו בסוף השבוע, אמרו אנשי דלישס שהאתר "מחפש בית מחוץ ליאהו" ושהם "מצרים על הדרך שבה המשתמשים שמעו על זה" (כלומר, בהודעות בתקשורת).

 

אבל אם אתם משתמשים בדלישס, זה הזמן לגבות את הנתונים שלכם (בעמוד הזה) ולמצוא לעצמכם בית אחר. דלישס אמנם לא תסגר, אבל גם אם היא תמכר, העתיד שלה לא ורוד. קחו, לדוגמה, שירות אחר שקם יחד עם דלישס ב-2003, בלוגליינס. השירות הזה היה פעם קורא הרסס אונליין הכי גדול באינטרנט, לפני שנאכל על ידי גוגל רידר. בלוגליינס היה אמור להסגר בנובמבר – אבל במקום זה סבל גורל גרוע הרבה יותר: הוא נמכר לחברה שהתחייבה להפוך אותה לשירות פרסומות מקומיות, לבסטה של שמעון ולמוניות של מומי.

 

 

אין חמאת בוטנים על הסנדוויץ'

ליאהו יש היסטוריה ארוכה של רכישות בלתי מוצלחות – ומאידך, של כשלונות ברכישת שירותים מוצלחים. ב-2002 כמעט רכשו שם את גוגל. כדי להלחם בגוגל ובשירות הפרסומות שלה, יאהו קנתה את מנוע מיקום הפרסומות אוברצ'ור – אבל לא הצליחה למזג אותו והפסידה לגוגל אדס. בשנה שעברה סגרה גוגל שירות בעל ותק והיסטוריה שקנתה אבל לא הצליחה לתפעל, ג'יאוסטיז.

 

המודל שמאפשר ליאהו לרכוש ולהעלים כל כך הרבה שירותים טובים קיבל תיאור טוב אצל ניל קלנדקאונקר, מפתח באחת החברות שיאהו קנתה והעלימה, Upcoming. הוא מספר על השירותים החדשים שיאהו קנתה כדי להתחדש: "אם הם היו אמורים לחדש את יאהו, לא ככה טיפלו בהם. אף אחד לא שילב אותם לתוך שירות אחד, למרות שכולם נסמכו על רשת חברתית והיה להם בסיס משתמשים זהה. במקום זה זרקו אותם לחלקים שונים של החברה, שם הם היו כפופים לאג'נדות שונות ולהיררכיות שונות".

 

 

וזה מעניין, כי את זה כבר שמענו. ודי מזמן. ב-2006 בראד גרלינגהאוס, ביכר ביאהו, כתב והפיץ מכתב שקיבל את הכינוי "מניפסט חמאת הבוטנים", שמתאר את אותן הבעיות, כמו עודף בירוקרטיה וארגון מלא כפילויות.

 

אם תרצו לקנות את דלישס, זה הזמן. ביאהו יציעו לכם מחיר מצוין: ב-2005 הוא נמכר ליהאו בסכום שנע בין 15 ל-30 מיליון דולר; אבל אז לא היה פייסבוק.

 

 

אם כן, ספרו לנו: מי שמע על MyBlogLog?

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים