מה יעכב את קו הרכבת בצפון? קברים יהודיים
בסיור שנערך בתוואי קו הרכבת המתוכנן בין כרמיאל לעכו, התברר כי במקום התגלו קברים יהודיים. המשמעות: עיכוב בפרויקט, ועלויות גבוהות מהמתוכנן. הרכבת: מע"צ אחראית לפרויקט. מע"צ: אין עיכוב ואין ייקור. נגביה את המסילה ב-10 מטרים מהקרקע, בהתאם למקובל בפסיקות ההלכה
קברים יעכבו את הקמת קו הרכבת בין עכו וכרמיאל. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו באזור צומת אחיהוד בצפון, התגלו שישה קברים שעלולים לעכב ולייקר את אחד מפרויקטי התשתית הגדולים בישראל - קו הרכבת העתידי בין עכו וכרמיאל. אם לא תתאפשר העתקת הקברים, יידרש תכנון חדש של קטע המסילה העובר במקום - הליך יקר וארוך, שאינו חלק מהתקציב ולוח הזמנים המתוכננים.
השר כץ: השלמת הפרויקט תתאפשר ב-3.5 שנים (צילום: אוהד צויגנברג)
יש לציין כי הקברים התגלו במקום בשנים האחרונות, לאחר אישורה של תכנית התשתית להקמת המסילה. אחד מבכירי הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), שערכה במקום סיור בשבוע שעבר, אמר כי הגילוי מחייב "פתרון חלופי". אחרים מתנגדים לשינוי הצפוי, ואומרים כי לא יתכן שפתרונות תכנוניים ייקבעו בהתאם להחלטות "אתרא קדישא". בסיום הסיור הוחלט כי יש לפנות "לדרג פוליטי גבוה בעניין אפשרות העתקת הקברים".
פרויקט הקמת קו הרכבת בין עכו וכרמיאל, המהווה חלק מתוכנית "נתיבי ישראל" לחיבור הפריפריה והמרכז, אמור לצאת לדרך כבר בחודשים הקרובים, ולהסתיים ב-2015. עלות הפרויקט נאמדת ב-3.4 מיליארד שקל.
בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), האחראית על ביצוע הפרויקט, אומרים היום ל-ynet כי לאחר גילוי הקברים ובדיקות שביצעו במקום, המליצו על הגבהת קו הרכבת מהקרקע לגובה של 10 מטרים, וזאת בהתאם למקובל בפסיקות הלכה. בחברה אומרים כי הפתרון נותן מענה לכל הגורמים המעורבים, ואינו מייקר או מעכב את ביצוע הפרויקט.
אתרא קדישא תכתיב פתרונות?
בסיור שערכו בשבוע שעבר בכירי הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל), בהשתתפות אנשי רכבת ישראל, נציגי רשות העתיקות ותושבי האזור, הסביר לחברי הוועדה יואב לרר, מרשות העתיקות: "חפירות בוצעו בשני שלבים, ב-2007 ו-2010, ונתגלו בהם מתקנים חצובים וכן 5-6 קברים-מערות קבורה. סגנון הקבורה מרמז שייתכן כי אלה קברים יהודים, והאזור מוכר כאזור שחיו בו יהודים. נערך סיור במקום עם 'אתרא קדישא', ולטענתם אין ספק כי אלה קברים יהודים".
נאוה אלינסקי, בכירה בוות"ל שהשתתפה בסיור, הסבירה כי התוכנית להקמת הקו אמנם אושרה כבר לפני שנים אחדות, "אולם גילוי הקברים במקום חייב מציאת פתרון חלופי". אחד המשתתפים התנגד לשינוי התוכניות, ואמר כי "לא יתכן ש'אתרא קדישא' היא שתכתיב את הפתרונות התכנוניים". אולם, בסיכום הפגישה, הוחלט כי אם לא תתאפשר העתקת הקברים - "תוגש תוכנית ויוכן תסקיר השפעה על הסביבה, (ו)התוכנית תובא לדיון בוועדה".
ראוי לציין כי ההליך האמור - הגשת תוכנית והבאתה לדיון בוועדה - עלול לעכב משמעותית את ביצוע הפרויקט. כאשר התגלו קברים במהלך העבודות להקמת קטע 18 בכביש חוצה ישראל, נדרשו היזמים להפסיק את עבודות הקמת הקטע, ולמצוא פתרון שיהיה מקובל על החרדים. עלות ביצוע החלופה שנבחרה - הסטת הכביש - נאמדה על-ידי היזמים ב-40 מיליון שקל. במהלך העבודות אף התפרעו במקום חרדים, וגרמו נזק לציוד.
"נועד לקרב את הפריפריה"
במשרד התחבורה רואים חשיבות רבה בקו הרכבת המתוכנן בין עכו וכרמיאל. שר התחבורה, ישראל כץ, החליט על הקמת הקו כרכבת "כבדה" ולא "קלה", וזאת במטרה שתתאפשר בעתיד הקמת קווים נוספים, שיחברו את כרמיאל עם צפת וקריית-שמונה. כך תתאפשר נסיעה ישירה בין מרכז הארץ וצפונה.
עם קבלת ההחלטה בעניין לפני כשנה, אמר השר כי "מדובר בפרויקט של משרד התחבורה שנועד לקרב את הפריפריה למרכז הארץ". השר אף הבהיר כי השלמת הפרויקט יכולה להתבצע בתוך כשלוש וחצי שנים בלבד מתחילת העבודות. ראוי להזכיר כי הקו הוכרז בעבר כפרויקט לאומי, והוא כולל מסילות באורך של כ-23 ק"מ ושתי תחנות נוסעים חדשות - האחת באחיהוד, והאחרת בכרמיאל.