ליסינג: מינואר תשלמו 10 שקלים פחות, ו-550 יותר
כשבועיים לפני הייקור המשמעותי של הרכב הצמוד, טוענים ארגוני המעסיקים להישג - הפחתת המס על שווי השימוש בשתי מאיות האחוז, שמשמעותן רווח של 10-40 שקל. מול עליה מתוכננת של כמה מאות שקלים, עקב התייקרות המכוניות ושווי השימוש, מדובר בהנחה זניחה
הבשורה הטובה: המס שתשלמו ב-2011 על רכב צמוד, יהיה נמוך מהמתוכנן. הבשורה הרעה: הוא יהיה גבוה משמעותית מהמס שאתם משלמים היום. ארגוני המעסיקים הודיעו היום (ב') כי הגיעו להסכמה עם מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, לפיה שיעור "שווי השימוש" יהיה נמוך ב-0.02% מהמתוכנן. המשמעות היא כי מינואר הקרוב יחושב שווי השימוש כ-2.48% ממחיר המחירון של הרכב, לעומת 2.5% לפי התוכנית המקורית. בהתאחדות התעשיינים ובאיגוד לשכות המסחר אומרים היום כי "המשמעות למקבלי רכב צמוד, היא תוספת לנטו של 10 עד 40 שקל".
אלא שכדאי לזכור כי עם כניסת "ההטבה" לתוקף, יתייקר שווי השימוש בשיעור חד, וזאת מאחר שבשנה החולפת חושב המס כ-2.04% בלבד ממחיר המחירון של מכוניות פופולריות כמו מאזדה 3 או יונדאי i30. יתרה מכך, בדיוק באותו זמן צפויה התייקרות בשיעור ממוצע של כ-3% במחירי אותן מכוניות. התוצאה היא כי אותה תוספת לנטו תהיה תיאורטית בלבד: במקום התייקרות צפויה של כמה מאות שקלים החל מינואר 2011, ייהנו בעלי רכב צמוד מהנחה של כ-10 שקל בממוצע.
"מנהל רשות המסים אימץ את תחשיב המעסיקים" (צילום: רועי צוקרמן)
מי באמת מרוויח מההסכם?
ההסכם בין ארגוני המעסיקים ורשות המסים מגיע לאחר משא ומתן, שעסק בעיקר באופן חישוב מחיר הרכב הממוצע בישראל, שלטענת הארגונים התייקר ב-2010. מאחר שבהסכם קודם, מיוני 2009, נקבע כי שיעור שווי השימוש ירד ככל שמחיר הרכב הממוצע יעלה, טענו בהתאחדות התעשיינים ובאיגוד לשכות המסחר כי על הרשות לחשב את השווי כ-2.48% ולא 2.5%. בארגונים מציינים במידה רבה של סיפוק כי "לאחר בדיקה, החליט מנהל רשות המסים לאמץ את תחשיב הארגונים הכלכליים".
אלא שהתועלת של ההסכם לעובדים תהיה שולית בלבד. בעל רכב צמוד מסוג מאזדה 3, שמחירה כ-119 אלף שקל, שילם ב-2010 סכום חודשי של 2,427 שקל. לפי החישוב המקורי של שווי השימוש - 2.5% ממחיר המכונית - תעלה עלות האחזקה ב-2011 ל-2,975 שקל בחודש. לאחר ההסכם והורדת המס ל-2.48%, יעמוד התשלום החודשי על 2,951 שקל. ובמילים פשוטות - התייקרות של כ-550 שקל בחודש, עם הנחה של 24 שקל.
אגב, נראה כי ההסכם ייטיב בסופו של דבר דווקא עם הרשות, ולא עם הנהגים: עליית המחירים הצפויה בינואר 2011 תקזז כל ירידה בתשלום המס בפועל של בעלי רכב צמוד, ובכך תימנע פגיעה אפשרית בהכנסות המדינה ממסים. בהנחה כי מכוניות משפחתיות יתייקרו בשיעור ממוצע של 3%, ישלם בעל רכב צמוד מסוג מאזדה 3 כ-3,040 שקל בחודש. יש לציין כי "עלות" כל עשירית אחוז בשווי השימוש נאמדת ביותר מ-100 מיליון שקל, ולכן סביר להניח כי ללא ייקור המכוניות - לא היו מסכימים ברשות להפחתה.
עוד הישג שרושמת הרשות היא הודעה שמפרסמים ארגוני המעסיקים בעקבות ההסכם, ולפיה "סעיף ההצמדה למדד יוותר בעינו כפי שנקבע בהסכם ובתקנות". בכך למעשה מסכימים בהתאחדות התעשיינים ובאיגוד לשכות המסחר, להצמדת שווי השימוש למדד. אמנם ההצמדה נהוגה מזה שנים, ואף מעוגנת בחקיקה, אך לאחרונה נעשו ניסיונות לבטלה. הודעת המעסיקים צפויה לפגוע בניסיונות אלה.