שתף קטע נבחר

לפשפש בבוידעם של סבתא - ולעשות מזה כסף

מציאות בעליית הגג: טרנד הרטרו והווינטאג' וגל הנוסטלגיה ששוטף את הארץ והעולם גורמים למהפכות באופנה ובעיצוב. חפצים שעד לא מזמן נראו סתם ישנים ולא מעודכנים, הופכים לפתע לסמלים של תקופה. כך עושים כסף מגעגועים

מתקשים לזרוק את הסרוויס המיושן שקיבלתם ליום החתונה לפני שלושים שנה? אתם לא לבד. בתים רבים עמוסים בחפצי נוי ישנים, שעם השנים צברו שכבות אבק עבות במקרה הטוב, או נזרקו בעליית הגג ונשכחו מאז, במקרה הרע.

 

 

מתברר שלחפצים המיושנים האלה יש תג מחיר. החל בסט קפה מקרמיקה שאמא קיבלה בירושה, דרך סיפולוקס שקיבלתם במתנה, בובות או מכוניות שאספתם בילדותכם, וכלה בתכשיטים שידעו ימים טובים יותר.

 

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

בימים אלה מתקיימת בגלרייה לאומנות שורשים בתל אביב תערוכת רטרו, הכוללת פריטים שנאספו בקפדנות בידי, סימה סימון, מנהלת הגלריה העוסקת מזה 26 שנה באספנות, הערכת אמנות ומכירות פומביות.

 

לדברי סימון, "המילה רטרו מכוונת לתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה. שנות ה-50 עד שנות ה-70 נחשבות לשנות הרטרו אליה אנחנו מכוונים כשמדובר בריהוט, אופנה, אביזרים, פריטי דקורציה, תכשיטים ועד למוסיקה. בתקופה הזו השתמשו בטכנולוגיות שפותחו לצורכי מלחמה, והסבו אותם לצרכים אזרחיים.

 

"העיצובים שפותחו בתקופה זו בתחום הריהוט אופיינו בקווים מעוגלים ונקיים, בחומרים חדשניים כגון פורמייקה, פלסטיק, אלומיניום ופיברגלס. המעצבים גילו בחומרים אלו אפשרויות לתיעוש יעיל וזול של פריטי ריהוט. בישראל שנים אלו מתאפיינות גם בצבעים כתום, חום וצהוב-חרדל, ותחילת פעילותם של מפעלים כגון: לפיד, נעמן, פלקרמיק, בית היוצר, שייצרו כלי קרמיקה לבתי מלון וגופים פרטיים.

 

הניאו-רטרו הישראלי, אומרת סימון הוא "פועל יוצא של הצטרפותנו לגל הנוסטלגיה הבינלאומי השוטף את העולם. אולי ההסבר הכי מעניין לגל זה נמצא בהיסטוריה. התבוננות רחבה על גלי ההיסטוריה מלמדת אותנו שבכל תקופה שנעדרה מאפיין או פיתוח וחידוש שהצליח לרגש את עולם האמנות, העיצוב, האופנה, הריהוט ו/או התכשיטים, הדגש הוסב לתקופות העבר. מביטים אחורה ל-רטרו. עם זאת אין זה אומר שהעבר נלקח לתוך המציאות כמו היה – ב- "copy-paste" . הניאו-רטרו הוא מונח שמציין את הדרך החדשה בה אנו מבליעים את העבר לתוך ההווה .

 

"הניאו-רטרו, איננו העתקה מדויקת של שנות ה-50, ה-60 וה-70 ולכן גם פריטים חדשים שנעשים בתקופתנו יכולים להיכלל בגל הניאו-רטרו משום ששנים אלו מהווים השראה ומייצרים אווירה. בתוך תחום זה מתפתח בחמש השנים האחרונות טרנד לוהט והוא תחום אספנות האופנה".

 

ומאין הגיעה המילה וינטאג'?

 

סימון: "המילים רטרו ווינטאג' הפכו עם השנים למילים נרדפות, אולם מעטים יודעים שפירוש המילה וינטג' השאובה מעולם היין, הוא – בציר , לעומת רטרו - שלעיתים משתמשים בה כמילה בפני עצמה או כתחילת ביטוי המצביע על הפניה לעבר : רטרו-אקטיבי, רטרו-ספקטיבי , וכיו"ב. השימוש המדויק של המילה וינטאג' הוא בסמוך לשנתון - וינטאג' שנות ה-50 או וינטאג' שנות ה-70 – כמו שהיינו משתמשים במילה "בציר" בהקשר ליין".

 

"האם פריטי הביגוד של רטרו ווינטאג', הנמכרים בחנויות יד שניה ובזארים של ויצ"ו במחירים זולים, יימכרו בשנים הבאות במכירות פומביות? לדברי סימון, אם נשפוט לפי מכירות פרטי ההלבשה והאיבזור משנות ה-50 עד ה-70 הנמכרים ברחבי אירופה, הרי שהתשובה היא חיובית. "אם ברחבי העולם מתחיל הרטרו להוות השקעה אספנית המניבה כלכלית במקביל להפיכתו לחלק אינטגרלי מהיצע הבגוד והאבזור לבית, אני מציעה לכולנו התחיל להצטייד, או לפחות לא לזרוק".

 

תוהים אם גם הפריטים במחסן שלכם שווים משהו? 

ynet כלכלה מזמין אתכם לשלוח צילום של הפריטים הישנים - אנחנו נמצא את המומחים שיגידו לכם אם מצאתם אוצר. antika@ynet.co.il . ניתן לפנות גם לסימה בדוא"ל: sima.shorashim@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
כמעט בכל בית, ושווה הרבה
צילום: חגי דקל
מומלצים