החינוך הערבי: "לומדים מחשבים - בלי מחשבים"
דו"ח ה-OECD שהצביע על מחסור חמור במחשבים במערכת החינוך במגזר הערבי רק העלה על הכתב את המציאות הקשה שעמה מתמודדים שם במשך שנים. תקציבים לציוד אין, ולעיתים גם לא כיתות להפעלתו: "התלמידים חסרי אונים"
- לממצאים המלאים - לחצו כאן
בדירוג שהוצג בדו"ח, מוקמה ישראל במקום ה-49 מתוך 64 - ובהסתכלות על טבלת הנתונים הפנימית, בולטת העובדה כי עם מספר המחשבים הנמוך ביותר נאלצים להתמודד בבתי הספר תלמידים מיישובים ערביים. "זה מבטא פערים שזועקים לשמיים, במיוחד לנוכח העובדה שבפריפריה היהודית יש השקעה רבה במחשוב", האשימה פרופ' זמירה מברך, ראש החוג לחינוך באוניברסיטת בר-אילן. "הפערים שבין המגזר היהודי לזה הערבי שעולים מהממצאים פשוט בלתי נסבלים וממחישים את ההזנחה שממנה סובל החינוך הערבי בישראל".
עיר | מספר עמדות מחשב | מספר תלמידים לעמדת מחשב בממוצע |
בית-שאן | 832 | 4 |
מגידו | 408 | 4.2 |
נצרת-עילית | 911 | 4.8 |
נשר | 538 | 4.9 |
ירוחם | 259 | 5.5 |
טייבה | 261 | 29.6 |
עראבה | 192 | 30.8 |
לקייה | 133 | 31.2 |
ג'סר א-זרקא | 91 | 32 |
איכסל | 103 | 32.2 |
מג'ד אל-כרום | 114 | 32.4 |
בבית הספר היסודי א-סלאם במג'ד אל כרום עומדים לרשות התלמידים כ-30 מחשבים. אבל אלמלא רצונו הטוב של אדם פרטי, ספק גדול אם במוקד כלל הייתה פועלת מעבדת מחשבים. "לצערי הרב, יש לנו בעיה רצינית עם המועצה שלא עושה כלום כדי לספק לנו מחשבים. אפילו מפעל הפיס הקפיא את התקציב לבנות לנו חדר מחשבים נורמלי, בגלל הגירעון שיש למועצה", סיפרה בייאוש מנהלת בית הספר, נג'יב דיאב סרחאן.
בצר לה, נאלצה המנהלת לפנות לאפיקים אחרים כדי לאפשר לתלמידים בבית ספרה ללמוד בסביבה ממוחשבת, כמעט כל בני גילם. "החלטתי לא לחכות לרגע שהמועצה תצליח לצאת מהבוץ, אז פניתי לתורם יהודי שהעניק לנו 30 מחשבים. לומדים כאן 1,000 תלמידים, מה שאומר שאם נעשה חישוב - קיים מחשב אחד לכל 25 תלמידים". ומה עושים במקרים של תקלות? גם אז - הרשויות לא ממהרות להושיט יד לסייע. "אם זה קורה, אנחנו מתקנים את המחשבים על חשבון ההורים, באופן ישיר", אמרה סרחאן. "יש במועצה טכנאי אחד שאחראי על שמונה בתי ספר ואין לנו זמן להגיע אלינו באופן סדיר".
הייפא סרחאן. מורה למחשבים - כמעט בלי מחשבים (צילום: אביהו שפירא)
העובדה שהתנאים העומדים לרשותה פשוט אינם מאפשרים לה להעניק לתלמידיה כלים שמהם נהנים בני גילם במקומות שונים בארץ, מעמיקה עוד יותר את התסכול הרבה שעמו מתמודדת המנהלת. "בזמן שאנחנו מדברים על טכנולוגיה שתפתח את החשיבה של הילדים, אני מרגישה שהם חסרי אונים כי אין להם את זה ולי אין את היכולת לספק להם יותר ממה שיש. המועצה וכל הגורמים החיצוניים מאכזבים מאוד ולא מתייחסים לנושא. למועצה כבר פנינו עשרות פעמים, ובכל פעם מקבלים מהם את התשובה שפשוט אין כסף. כדי לקנות דרך מפעל הפיס צריך לפעול דרך מחלקת החינוך, אבל היא לצערי לא מתפקדת".
לאחרונה, פנתה סרחאן גם לאנשי עסקים מקומיים, בתקווה שאלו יוכלו לסייע ברכישת ציוד מחשבים לבית הספר. "המצב הזה משפיע באופן שלילי מאוד על הילדים, כי כל תלמיד צריך להכין עבודת חקר במחשב, אבל אנחנו לא יכולים לספק אווירה מתאימה לכך. המצב הוא כזה שאין אפילו מספיק מחשבים עבור כיתה אחת, ובגלל זה אני מחלקת אותם לשתי קבוצות שונות. התוצאה היא שלכל תלמיד כאן יש שעת למידה אחת מול מחשב, וזה לא לגיטימי".
גם מעט הציוד שכבר יש בבית הספר א-סלאם אינו יכול להעניק לתלמידים שם מיומנויות למידה במחשב עדכניות לימינו אנו. "בכל מקרה, בגלל המחסור במחשבים, יושבים אצלנו שני תלמידים ליד כל המחשב. זה גורם לנו קושי בלימודים. התוכנות שיש לנו ישנות מאוד וייקח זמן רב עד שנוכל לשדרג אותן. בסופו של דבר, התלמידים לא מתקדמים ואפילו חוזרים אחורה - כי אין להם תנאים מתאימים ללמוד", סיפרה מורת המחשבים, הייפה סרחאן.
כסף יש - אז איפה המחשבים?
בשונה מהמציאות בא-סלאם, עבור בית הספר היסודי אל-מותנבי השכן הקציב מפעל הפיס מימון לרכישת 30 מחשבים. אבל בינתיים, גם שם יישארו התלמידים בידיים ריקות - כסף אולי יש, אבל למרבה האבסורד - לא קיים שם חדר להפעלתם. "בית הספר נבנה רק באופן חלקי, כי הגירעון של המועצה לא אפשר את השלמתו. האגף שבו אמור לפעול חדר המחשבים נמצא שם, ועד עכשיו אנחנו לא רואים שום פתרון באופק", אמר יושב-ראש ועד ההורים, מג'די חלאילה. כפתרון חלופי, הוא ועמיתיו מנהלים משא-ומתן עם המתנ"ס כדי להכשיר בו חדר מחשבים לתלמידים, עד שתושלם הבנייה.
בתגובה להאשמות הקשות, מסר מנהל מחלקת החינוך במג'ד אל כרום, רשדי חלאילה: "לא ידוע לי על מחסור כל כך חמור במחשבים. משרד הפיס הקציב עבורנו 383 אלף שקלים כדי לרכוש מחשבים, ובזמן הקרוב נפרסם מכרז לאספקת הציוד לבתי הספר. צריך לציין שמדובר בבעיה שנמשכת שנים ארוכות, ואנחנו נעשה את מירב המאמצים לשפר את תחום החינוך".
כך או כך, נשארים בידיים ריקות. מג'ד אל כרום (צילום: אביהו שפירא)
המצב בחטיבת הביניים אל-ראזי באיכסאל רחוק גם כן מלהיות מזהיר. "בבית הספר שלנו יש מאות תלמידים, ורק 22 מחשבים שלא עונים על הצרכים שלהם. זה בהחלט משפיע על קידומם מבחינה טכנולוגית, והדו"ח האחרון נותן ביטוי מצוין לפערים ולדאגות הרבה שלנו מההשלכות של המחסור במחשבים", סיפר המורה למחשבים מג'ד אבו אל-הג'א.
ראמי ראושה, אביו של תלמיד בחטיבת הביניים, הזהיר כי "דרוש טיפול מיידי בנושא הזה כדי שלא ייגרם נזק לתלמידים. הם צריכים אווירה חינוכית ונוחה בכל השיעורים, במיוחד בלמידה במחשבים. האחראים צריכים פשוט להתבייש בעצמם על המצב הזה, זה רק מוכיח שהדבר היחיד שמעניין אותם הוא לשמור על הכסאות שלהם".
בניגוד להאשמות בבתי הספר, שהופנו בעיקרן כלפי התנהלות הרשויות המקומיות, הפנה מזכיר ועד ההורים הארצי במגזר הערבי , עסאם עומר, את האצבע המאשימה דווקא לעבר הממשלה - וטען כי ההזנחה הרבה של תחום המחשבים במערכת החינוך הערבית מהווה הוכחה מוצקה לאפליה.
"האחריות למצב הזה מוטלת בראש ובראשונה על משרד החינוך. כל שר שנבחר מדבר על הצורך לצמצם את הפערים בין המגזר הערבי ליהודי ועל כמה שחשוב שלכל תלמיד יהיה מחשב. בסופו של דבר, מה שקורה בשטח הוא קשה. בשבוע הבא אנחנו נבדוק עם בתי הספר איך בדיוק הם מלמדים מחשבים, כשאין להם מחשבים. אנחנו נשלח לשר החינוך מכתב ונדרוש ממנו לתת לנו הסברים על המצב הקיים. הילדים שלנו לא צריכים להיות קורבנות להזנחה הזאת".
לדבריו של ראושה הצטרפה גם פרופ' מברך. "לא ייתכן שבבית-שאן יהיו מחשבים בכיתות, בזמן שבכפר הערבי הסמוך הילדים ילמדו בלי מחשבים. מערכת החינוך חייבת לקבל את הנתונים הללו כעובדה ולחשוב איך פותרים את הבעיה הזאת, במקום לגלגל את האחריות והאשמה. עבודה עם מחשב מצריכה רכישת מיומנות גבוהה של קריאת טקסטים, הבחנה בין עיקר לתפל ויכולת תמצות. אם לא יטמיעו אותן בקרב התלמידים במגזר הערבי, חבל על כל הכסף וההשקעה".
במשרד החינוך מסרו בתגובה: "מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד הציג בכנסת את אופן הטעמת התוכנית הלאומית לתקשוב, שיצאה לדרך בראשית שנת הלימודים הנוכחית ב-220 בתי ספר בצפון ובדרום. בשנת הלימודים הבאה היא תתרחב באופן משמעותי לעוד 670 בתי ספר, ותוטמע באופן הדרגתי בכל מערכת החינוך".