שתף קטע נבחר

קווי מהדרין: ההפרדה בהסכמה הפכה לכפייה

נוסעת אוטובוס ירושלמית שביקשה לעשות שימוש בקו מהדרין, בו אמורה להיות הפרדה בהסכמה בין גברים ונשים, נדרשה לדבריה לעבור לחלקו האחורי של האוטובוס בצעקות רמות, תוך שהנהג מסרב להתערב - "אם נשים חרדיות רוצות לשבת מאחור - זה עניינן. לא יגידו איפה לשבת"

"אם אני רוצה לשבת באוטובוס מלפנים, לאף אחד אין זכות להורות לי לשבת מאחור". כך אומרת ל-ynet זהבה פישר, ירושלמית שהוטרדה לטענתה לפני כחודש על-ידי נוסעים חרדים. אלה דרשו ממנה בתוקף לשבת בחלקו האחורי של האוטובוס, ואחד מהם עשה כך בצעקות רמות. לדבריה, המקרה אירע יום לאחר שנערך דיון בבג"ץ בעניין הקווים (21.11), ובמהלכו הבהירו השופטים כי בכוונתם לאשר הסדר המתיר הפרדה מרצון בין גברים ונשים.

 

בעקבות המקרה הגיש המרכז לפלורליזם יהודי תלונה למשרד התחבורה ואגד, ובה נאמר כי "מקרה זה שב ומוכיח את המצב הקשה ששורר בקווי המהדרין, ואת העובדה שאגד ומשרד התחבורה אינם מקיימים פיקוח ראוי על קווים אלה". מאגד נמסר בתגובה כי "מדובר בניסיון בלתי ראוי להשפיע על הליך משפטי המתנהל בבג"ץ. בשום שלב של הנסיעה לא התבקשה הגברת פישר לקום ולעבור מקום".

  

"עליית אישה לאוטובוס היא פרובוקציה?" (צילום: עטא עוויסאת) 

 

ממשרד התחבורה נמסר כי התלונה אכן התקבלה, וכי "לאחר בדיקתה, הוחלט לפתוח בחקירה על פי סדר דין פלילי". עם זאת, במשרד מציינים כי "מאחר שמדובר בחקירה הנמצאת בעיצומה, אין באפשרותנו למסור מידע עד לסיומה". במשרד מוסיפים כי "נושא ההפרדה בקווי המהדרין הוא עניין וולונטרי, ואין כל הנחיה של המתייחסת להפרדה של נוסעים בקווים אלה".

 

"לא רוצה לשבת ליד אישה"

"עליתי לאוטובוס, והתיישבתי מלפנים", מספרת פישר. "פתאום, עורך דין שרק יום קודם לכן ייצג את אחד הצדדים בדיון בבג"ץ, פנה אלי בגסות במילים 'מהדרין, מהדרין', ודרש שאעבור לשבת במקום אחר, ליד אישה שישבה לבדה. רק יום קודם לכן, בדיון בבג"ץ, הוא הסביר כי הוא לא מוכן לשבת ליד אישה". לטענתה, לאחר שענתה כי אינה מוכנה לעבור ממקומה, החל עורך הדין להתווכח עמה.

 

פישר ממשיכה: "במקרים דומים בעבר, הורו נהגי אגד לנוסעים לחדול מהטרדותיהם. אבל במקרה זה, לאחר שניגשתי להתלונן בפני הנהג, זכיתי לתשובה הבאה: 'מה אכפת לי? זה לא עסק שלי'". לדבריה, לאחר שחזרה למקומה, החל נוסע נוסף לצעוק עליה. כאשר ביקשה ממנו לכבד את בחירתה לשבת מלפנים, ענה לה "הכבוד שלך הוא לשבת מאחור". "כאשר שאלתי את הנהג אילו הנחיות קיבל מאגד", היא מספרת, "הוא ענה שלא קיבל כל הנחיות, מלבד הסבר שזה קו מהדרין, שבו גברים יושבים מלפנים ונשים מאחור".

 

על טענות לפיהן נשים יוצרות בחלק מקווי המהדרין, מגיבה פישר בחריפות: "איך יכול להיות שעליית אישה לאוטובוס היא פרובוקציה? אם עלייתי היא פרובוקציה, אז כלו כל הקיצין. אני לא יוצאת נגד הציבור החרדי. אם נשים חרדיות רוצות לשבת מאחור - זה עניינן. אבל אף אחד לא יכול לומר לי איפה לשבת".

 

עורך הדין המעורב לטענת פישר במקרה, ישראל גור, אומר היום ל-ynet כי מאחר שהנושא נמצא בדיון בבג"ץ, הוא סבור כי אין זה ראוי להתייחס לטענות. עם זאת, גור מציין כי "הכל עורבא פרח, כפי שהבהרתי בתגובתי לבג"ץ". בתגובה שהעביר לבית המשפט, נאמר כי "מדובר בפרובוקציה שקרית נוספת, מצידה של אחת מפעילות ארגון 'קולך', אשר שמו להן למטרה להכפיש את ולבזות את הציבור החרדי".

 

"צריך להיות פיקוח והמשך מעקב"

על-פי ההסדר שצפוי לקבל בקרוב את אישורו של בג"ץ, הפרדה בקווי האוטובוס המשרתים בעיקר את הציבור החרדי תיעשה מתוך הסכמה בלבד - וללא כפייה או אלימות. ההסדר מבוסס על עבודתה של ועדה מקצועית של משרד התחבורה, שקבעה כי בקווי המהדרין תותר עליה משתי דלתות האוטובוס, על-מנת לאפשר לנוסעות הרוצות בכך לשבת מאחור. עוד נקבע כי משרד התחבורה יערוך ביקורות סמויות וגלויות, על-מנת לוודא כי ההפרדה בין גברים ונשים אינה נעשית בכפייה.

 

על תפקידו של הנהג בהסדר, הרחיבה עורכת הדין המייצגת את אגד, בעתירה שהגיש המרכז לפלורליזם וקבוצת נשים נגד קווי המהדרין. "יש לערוך אבחנה בין תפקיד של נהג כסדרן ותפקידו למניעת גילויי כפיה ואלימות", הסבירה עו"ד ארנה קדר. "אם עולה נוסעת ומבקשים ממנה לעבור לחלק אחורי, הנהג לא צריך להתערב כי מדובר בבקשה, ולא צריך לומר שאסור לבקש. תפקידו מגיע כשהנוסעת לא נעתרת. כשהנוסעים מחריפים תגובותיהם, אז תפקידו להתערב ברמת דיבור ובסמכות שניתנה לו, להסיע את האוטובוס לתחנת המשטרה".

 

בדיון שנערך לפני חודש בבג"ץ, הבהיר השופט אליקים רובינשטיין כי בכוונתו לאשר את ההסדר: "קראנו את התגובות של כל הצדדים, הנטייה שלנו היא ללכת עם מסקנות הוועדה שהשר אימץ, כלומר המאמץ לאיזון שנעשה באופן מקצועי. אנו ערים לזה שיש הסתייגויות, אנו בדעה שהמסקנות מאוזנות, וכמובן ראינו מה שהיה באגד שזה לא כל-כך עבד עד שלב מסוים. צריך להיות פיקוח והמשך מעקב על-ידי הגורמים הממשלתיים, ותהיה אפשרות להגיע לביקורת שיפוטית".

 

בהתייחסם להתנהלות הנהג במקרה שמתארת זהבה פישר, אומרים היום באגד כי "התערבות הנהג נדרשת רק כאשר מופר הסדר הציבורי או מופעלת אלימות, ועל כן פעולתו היתה ללא דופי". יש לציין כי בתלונה שהגיש המרכז לפלורליזם, מתבקשים משרד התחבורה ואגד לנקוט שורת צעדים שיימנעו הישנות של מקרים דומים בעתיד, ובהם הצבת שלטים המסבירים כי לכל נוסע מותר לשבת בכל מקום פנוי, ופרסום הנחיות ברורות לנהגים, המורות להם "לוודא שזכויותיהן של הנשים נשמרות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בג"ץ: הסדר ההפרדה מאוזן
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים