הבטיחו לכם אבזור מפנק בעל-פה? אז הבטיחו
כאשר החליט ד' לרכוש מכונית חדשה מדגם הונדה CRV ברבע מיליון שקלים, הובטח לו כי יקבל בתמורה גם מערכת ניווט מובנית ומחליף דיסקים. לאחר שקיבל את הרכב לידיו גילה כי מדובר ב"טעות דפוס", ובמערכת שאינה מכירה את ישראל
האם מפרט רכב שמציג יבואן בפני רוכש הרכב, אכן מחייב אותו לספק רכב דומה? בשאלה פשוטה לכאורה זו, יידרש בקרוב להכריע בית משפט השלום בכפר סבא, אשר ידון בתביעה של רוכש הונדה CR-V חדשה בחברת מאיר, יבואנית המותג. טענתו של הרוכש - המכונית שנמסרה לו אינה זהה למפרט הרכב שהזמין. בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד דן אשכנזי, תובע רוכש המכונית שחברת מאיר תפצה אותו בסכום של 26 אלף שקל.
ומה טענתו של האיש? לדבריו, רכש מכונית במחיר 243,843 שקל, עם אבזור ברמה גבוהה הכולל בין היתר מכשיר ניווט (GPS) מוּבְנֵה בלוח המחוונים, וכן מחליף דיסקים למערכת השמע. רכש, אך כשקיבל את המכונית גילה כי מחליף דיסקים כלל אינו קיים, וכי למערכת הניווט אין לא מפה של ישראל, ולא תוכנה בעברית. במילים פשוטות - היא אינה שמישה.
ד. פנה בכתב ליבואן והתריע על העדר התוספות. אלא שבתשובה הובהר לו כי מכשיר הניווט מורכב באנגליה, ולכן הוא כולל רק את מפת מערב אירופה. ואם לצטט את התשובה שקיבל עו"ד: "במערכת הניווט המקורית אותה התקין יצרן הרכב, מדינת ישראל לא מוּפְּתָה, ויש צורך בהתקנת תוכנת ניווט חיצונית". חברת מאיר מבהירה גם כי בעת הזמנת הרכב הובהר לקונה בעל-פה כי אם ברצונו שהמכשיר אכן יפעל בישראל, עליו להוסיף עוד 6,000 שקל...
תשובה מקורית, אך כזו שגורמת לנו אי נוחות. אחרי הכל, ד' שילם 5,000 שקלים עבור הדגם המהודר שכולל מערכת ניווט, וקשה להאמין שבחר בתוספת התשלום כדי לנווט באירופה. אגב, ד' גם טוען כי לא נמסר לו שום מידע שכזה בעל פה. הוא גם מציין ובצדק, כי חברת מאיר מתהדרת בייחודו של הדגם המסוים הזה, בין היתר תודות למערכת הניווט, מבלי לציין כי היא אינה שמישה בישראל. הוא גם מזכיר כי ניתן לרכוש מערכות ניווט מצוינות בפחות מאלף שקלים, כולל מפת ישראל... ומה עם מחליף הדיסקים? יועציה המשפטיים של חברת מאיר הבהירו לו כי הוא אמנם מופיע במפרט הרכב, אבל מדובר ב"טעות הדפסה".
בכתב התביעה מציין ד' ובצדק, כי ידוע שמכשיר ניווט ומחליף הדיסקים, ניתנים לרכישה ולהתקנה בנפרד בכל מכונית, במחירים זולים בהרבה מהסכומים שדורש היבואן, אבל יתרונן של המערכות אותן הציע היבואן לתובע לרכוש בדגם מסוים זה, הוא בכך שהן מובנות ברכב, משתלבות בו בצורה נאה וכמובן הותאמו על-ידי היצרן. מסיבה זו הוא הסכים לשלם את תוספת המחיר שדרש היבואן.
לטענתו,פניותיו לחברה כדי שזו תישא בעלות התקנת מפת ישראל ל-GPS, עלות התקנת מחליף דיסקים, לא נענו. התירוצים שהעלתה החברה למחדלים הללו, מביישים ואינם מספקים. מסיבה זו החליט להפסיק את הדו-שיח עם היבואן, ולהגיש את התביעה בה הוא דורש גם פיצוי על הזמן שנאלץ לבזבז ועל עוגמת הנפש שנגרמה לו, מעבר לדרישה שהחברה תשלם לו עבור התקנת התוכנה ועבור רכישת מחליף דיסקים.
פנינו לחברת מאיר, כדי לבקש את תגובתם לטענות. התשובה שקיבלנו: "מדובר בתביעה קנטרנית ובלתי מבוססת שלא לומר מופרכת. את דברינו המפורטים, כמו-גם את עובדות האמת, נציג במעמד בית המשפט".
אם כך לא נותר לנו אלא להמתין לתוצאותיו של המשפט, ולדווח לכם על הפסיקה. ובאותו זמן גם להזהיר אתכם: כל מה שמבטיחים לכם בעל פה, חייב להימצא גם בטופס הזמנת הרכב.