כץ: הנסיעה באוטובוס בגוש-דן תוזל ותתקצר
השלב השני ברפורמת התחבורה הציבורית בגוש-דן יצא לדרך תוך חצי שנה. במסגרתו, כך מבטיח שר התחבורה ישראל כץ, יוזלו באופן משמעותי הנסיעות באוטובוס בגוש-דן, וזמני הנסיעה יתקצרו. השר כץ: "המתכון הנוכחי של הפעלת האוטובוסים צמח בימי המנדט הבריטי"
שר התחבורה מבטיח: הוזלה של עשרות אחוזים במחיר כרטיסי אוטובוס בגוש-דן. בעוד שישה חודשים תושלם רפורמה בתעריפי הנסיעה בגוש-דן, כך הצהיר היום (ה') שר התחבורה, ישראל כץ. על-פי התכנון, החל מיוני הקרוב יונהגו שני תעריפים בלבד: 6.20 שקל לנסיעה בין ת"א וערים סמוכות, ו-9.50 שקל בין ת"א וערים מרוחקות יותר בגוש-דן. כך למשל, נסיעה בין מזרח רמת-גן ודרום חולון תוזל מ-15.30 שקל כיום ל-9.50 שקל ביוני 2011. עם זאת, הרפורמה בתעריפים תביא לייקור מחיר הנסיעה בתוך תל-אביב והערים השונות במטרופולין, שעולה כיום 5.80 שקל.
- רפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן: מהבטחה גדולה לסחבת מייאשת
גוש דן: פקוק ומזוהם, בעיקר בגלל הרכב הפרטי
בנוסף, נוסעים יוכלו לרכוש כרטיס "מעבר", שיאפשר מעבר חופשי בין המפעילים השונים במשך שעה וחצי, ומחירו יקבע בהתאם לתעריפים החדשים. במקביל יושלם השלב השני בארגון מחדש של קווי האוטובוס בגוש-דן - הנחשב לשלב החשוב מבין ארבעה.
"המתכון הנוכחי של הפעלת האוטובוסים צמח בימי המנדט הבריטי", אמר היום כץ, בכנס ראשי ערים שנערך בתל-אביב. "אחת הדרכים לשפר את התחבורה הציבורית בתשתיות הקיימות, ועד שתופעל רכבת קלה, היא הרפורמה בהפעלת האוטובוסים". השר הוסיף כי במסגרת השלב השני של ארגון הקווים מחדש, שהחל באוגוסט האחרון, יוחלפו 70 קווי אוטובוס קיימים ב-51 קווים חדשים, שישרתו את הערים המרכזיות בגוש-דן: תל-אביב, רמת-גן, גבעתיים, חולון, אזור, בת-ים ובני-ברק. במשרד התחבורה אומרים כי קווים אלה מהווים כ-50% מסך פעילות האוטובוסים במטרופולין.
המתנה קצרה, נסיעה קצרה
אחד העקרונות של ארגון הקווים מחדש הוא הפיכתם ל"ישרים" יותר: מסלולי הנסיעה של האוטובוסים המתוכננים יהיו קצרים יותר, ויחולקו לקווים ראשיים המקשרים בין הערים השונות, וקווים מקומיים - המשרתים בעיקר את השכונות השונות, ו"מזינים" את הקווים הראשיים. ארגון זה של הקווים אמור לקצר את זמני הנסיעה. בנוסף, התוכנית כוללת הגברת תדירות בחלק מהקווים, בעיקר בשעות העומס. מהלך זה אמור לקצר את זמן ההמתנה של הנוסעים בתחנות האוטובוס, ואת זמן הנסיעה הכולל - "מדלת לדלת".
כדוגמה לשיפור ולהוזלה אותם מבטיחים במשרד התחבורה, מובאת נסיעה בין דרום חולון ומזרח רמת-גן: "כיום יש צורך בקו אחד של אגד ואחר-כך לבצע מעבר לקו של דן, והנוסע נדרש לקנות שני כרטיסים", מסביר השר כץ. "אחרי הרפורמה בתעריפים, נוסע יוכל עם כרטיס אחד לבצע את שתי הנסיעות של שני המפעילים". השר כץ גם אמר כי בכוונת המשרד להפעיל כרטיס אלקטרוני "חכם" אחיד לכל המפעילים, וזאת במקביל ליישום השלב השני של רפורמת הקווים - או לכל המאוחר עד סוף 2011.
בהמשך רפורמת הקווים, שלדברי כץ תסתיים עד 2012, יותקנו שלטים אלקטרוניים ומערכות כריזה בכל האוטובוסים של חברת דן. בנוסף, יותקנו שלטים אלקטרוניים בחלק מהתחנות בגוש-דן, שיספקו מידע בזמן אמת על מיקום האוטובוסים וזמני הגעתם לתחנות. שלב נוסף הוא הנגשת התחנות לשימושם של בעלי מוגבלויות, וזאת כחלק מתוכנית רב-שנתית להנגשת התחבורה הציבורית. לדברי כץ, במקביל לצעדים אלה תגובש תוכנית להסבת נתיבים קיימים בכניסות לגוש-דן לנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים).
הישראלים רוצים תחבורה ציבורית
במהלך הכנס הצהיר ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, כי בתוך שישה חודשים יושלמו ההכנות הנחוצות להקמת "רשות תחבורה ציבורית" בגוש-דן. רשות זו תהיה אחראית על ניהול ופיתוח התחבורה הציבורית במטרופולין. חולדאי, שאף הציע שם לרשות המיועדת - "תמ"דן", תאגיד מטרופוליני דן - אמר כי "אנחנו לא יכולים להישאר ללא תחבורה ציבורית יעילה שמספקת נגישות מלאה. זה אינטרס של כולם - גם של הערים במטרופולין עצמו, גם של הערים שמסביב לו, וגם של משרדי הממשלה".
כמו רבים, חולדאי סבור כי הקמת רשות שכזו תביא לשיפור בשירות לנוסעים, ובכך תיבלם הירידה בשימוש בתחבורה ציבורית - ירידה הנמשכת ברציפות מאז שנות ה-70. אולם, למרות שחולדאי מציין כי קיימת הסכמה בעניין נחיצותה של רשות מטרופולינית בקרב כל הנוגעים בדבר - משרדי ממשלה ורשויות מקומיות - אין בכך די. "הסכמה כללית ודיבורים לא מייצרים פתרונות", מזהיר חולדאי. "החוכמה היא לפתוח את הראש ולהשתחרר מהמגבלות והאילוצים המוניציפאליים, ולשים בצד את האגו. אם נוכיח שיש נכונות לשיתוף פעולה, לממשלה תהיה נכונות להעביר אלינו סמכויות".
לדברי חולדאי, הישראלים מגלים נכונות ורצון לעבור לתחבורה ציבורית ולוותר על השימוש ברכב פרטי, כפי שהוכיחה העלייה המשמעותית במספר הנוסעים ברכבת ישראל בעשור האחרון. הוכחה נוספת לכך מוצא חולדאי בשימוש באופניים בתל-אביב, שגדל משמעותית בשנים האחרונות. להערכתו, עם השקת פרויקט להשכרת אופניים בעיר בחודשים הקרובים, צפוי גידול נוסף.
השר כץ הביע היום תמיכה בהקמת רשות מטפרופולינית בגוש-דן. "ביחד עם שר האוצר אנחנו מתכוונים לקדם ולגבות את העניין הזה. גם הפקידות במשרד התחבורה, שלכאורה יש מתח בינה ובין הרשויות המקומיות - בגלל הצורך להעביר סמכויות - שותפה מלאה בעשייה הזו". עם זאת, יש לציין כי השר לא התחייב ללוח זמנים, ורק אמר כי "בשנה-שנתיים הקרובות, זה הזמן להעלות את הרשות על הפסים".
"טיב חלוקת הסמכויות"
למרות האידיליה שהציגו היום כץ וחולדאי, ראוי לציין כי הקמת רשויות תחבורה ציבורית בישראל נתקלת במכשולים רבים כבר שנים ארוכות. למרות שהרעיון עלה עוד בשנות ה-70, ולמרות שוועדה ציבורית קבעה ב-2007 כי יש להקים רשות כזו לאלתר, עד כה לא הצליחו משרד התחבורה והרשויות המקומיות להגיע להסכמות מלאות.
בסקירה שערך מרכז המחקר של הכנסת, יש הסבר תמציתי לכישלונה של המדינה בכל הנוגע להקמת רשויות תחבורה ציבורית: "רוב הקשיים מתרכזים בטיב חלוקת הסמכויות בין הרשויות המקומיות לבין עצמן, ובין הרשויות המקומיות לבין הממשלה. עיקר הקושי הוא של הגופים השונים לוותר על חלק מסמכויותיהם לטובת גוף חדש, אשר אין להם שליטה מלאה עליו".