שתף קטע נבחר
 

השרה לבנת תוקפת את דו"ח פרשטמן

ערב ההצבעה על הצעת חוק הספרים, מכנה לימור לבנת את הדו"ח "הצעה מעליבה" שאינה מתבססת על מספיק נתונים. מחבר הדו"ח, פרופ' פרשטמן, בתגובה: "הדו"ח השתמש בכל הנתונים הקיימים ברשות להגבלים עסקיים"

ערב ההצבעה בנושא הצעת חוק הספרים בוועדת השרים לענייני חקיקה, התנגחה שרת התרבות והספורט לימור לבנת עם מסקנות הדו"ח שהגיש הכלכלן פרופ' חיים פרשטמן לחברי וועדת המשנה, בראשותו של השר יוסי פלד. במכתב שהפיצה לשכת השרה אמש (מוצ"ש) בין חברי הוועדה לענייני חקיקה, ביטלה לבנת את מסקנות הדו"ח, שהוביל להמלצה לדחות את הצעת החוק, וטענה כי הוא מתבסס על נתונים חלקיים והמלצותיו הן בגדר "הצעה מעליבה שאינה מספקת ולו פיתרון חלקי לבעיה הסבוכה והמורכבת של שוק הספרים". לטענת השרה לבנת, בפני חברי וועדת המשנה לא הוצגו די נתונים על ידי הרשות להגבלים עסקיים. "גם מקצת הנתונים שניתנו, הוצגו באופן מטעה", טענה השרה והדגישה במכתבה, "הייתי רוצה להאמין שהדבר נעשה בתום לב".

  

בהתייחסות ישירה לדו"ח פרשטמן כתבה השרה: "בחינה מעמיקה מגלה, לצערי, שהדו"ח מתבסס על מטרות שגויות ביסודן והמלצותיו ומסקנותיו נתמכים בנתונים חסרים מאוד. גם ההנחות של פרופסור פרשטמן, בחלק מהמקרים, מוטות ומוטעות ובעלות סתירה פנימית ביניהן". לטענת השרה לבנת, בין המטרות שנועדו על פי הדו"ח ליצור תכנית מוסכמת כביכול לטיפול בשוק הספרים, היתה שמירה על מחירים נמוכים לשם הגדלת רווחת הצרכנים. "בפועל, אף אחד לא קבע ולא ניסה מעולם להגדיר זאת כאחת המטרות של חוק הספרים", טוענת לבנת ומדגישה, "כלל לא ברור כיצד הניח פרופסור פרשטמן הנחה כה מוטעית".

 

לבנת המשיכה ותקפה את דו"ח פרשטמן גם בכל הנוגע לנתונים עליו התבסס. "באשר לנתונים, אולי המהותיים ביותר שהיו חייבים לעמוד בבסיס הדו"ח לפני גיבוש המסקנות וההמלצות, מודה פרופסור פרשטמן, ברוב הגינותו, כי לא קיבל נתונים ברורים לגבי התמלוגים המשולמים לסופרים. עם כל הכבוד, לא ברור לי איך הסכים להמשיך בחיבור הדו"ח ללא הנתונים הללו, שהם הרי בדיוק הסיבה לצורך בחקיקת החוק החדש".

 

גם בהתייחס לביזור השוק ותקבולים בממוצע על ספר, מדגישה לבנת במכתבה כי מסקנות הדו"ח מסתמכות על נתונים חסרים. "הפרופסור פרשטמן מדגיש כי הנתונים שהיו בידיו חלקיים, אולם באופן כמעט אבסורדי, זה לא מונע ממנו לקבוע שהתמונה שעולה מהם אינה מצדיקה שינוי מדיניות דרמטית בשוק. לא ברור לי כיצד העז לגזור מסקנה כה נחרצת כשנתונים שמונחים בידיו כל כך לא ברורים ויש בהם כל כך הרבה חורים".

 

לבנת, שהניחה את הצעת החוק שיזם ח"כ ניצן הורוביץ על שולחן וועדת השרים לענייני חקיקה, הודתה במכתבה כי קיימים פגמים בהצעת החוק, שאותה הגדירה כ"הצעת חוק שאיננה מושלמת" אך עם זאת הדגישה כי גיבוש ועיצוב סעיפי החוק לצד ניתוח ענייני של יתרונותיה וחסרונותיה של הצעת החוק הקיימת, צריכים להתקיים בוועדת החינוך והתרבות. "הצבעה נגד הצעת החוק משמעה אמירת לאו להמשך פריחת הסופרים הגדולים והספרות העברית. אסור לנו למשוך את ידינו ולהשאיר נושא זה ללא פתרון כמי שבורח כי זה מסובך ואני קוראת לחבריי, השרים, לתמוך בהעברת הצעת החוק בקריאה טרומית על מנת שניתן יהיה לדון בה ברצינות הדרושה בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת, כראוי לעם הספר".

 

המלצה מושכלת

בתגובה לטענותיה של השרה לבנת, כפי שהובאו במכתב לחברי וועדת השרים לענייני חקיקה, אומר היום פרשטמן בראיון בלעדי ל-ynet: "הדו"ח השתמש בכל הנתונים הקיימים ברשות להגבלים עסקיים, ששיתפה איתי פעולה, על מנת ללמוד את מבנה התחרות בשוק הספרים הישראלי ולבחון את האלטרנטיבה הנכונה ביותר למבנה השוק שהוא ייחודי ומצריך פתרון שמתאים לו. בניגוד לטענת השרה, יש אומדנים טובים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי סך ההוצאה על ספרים ומחיריהם, יש אמדנים טובים של הרשות להגבלים עסקיים לגבי פלחי שוק ונתונים נוספים, שנתנו תמונת מצב מספקת כדי להבין, לנתח ולתת המלצה מושכלת לגבי מדיניות רצויה בכל הנוגע לתחרות במשק ולהשלכות עתידיות של התערבות כזו או אחרת בשוק הספרים".

 

פרשטמן צדד בדברי השרה בכל הנוגע למטרות החוק ואמר: "אני אכן חושב שמטרות חוק צריכות להיקבע על ידי מייצגים של החברה ולא על ידי כלכלנים, עם זאת, אני התבקשתי לבחון כיצד ישפיע החוק המוצע על מצב השוק. באופן חד משמעי, כשדיברו איתי לראשונה על מעורבות ממשלתית בשוק הספרים באמצעות חוק הספרים, נאמר לי מפורשת כי ההתערבות הממשלתית לא תהיה תוך עליית מחירים".

 

פרשטמן הוסיף ואמר בתגובה כי: "בניגוד לטענות השרה, לתפישתי, ספרים הם בראש ובראשונה מוצר חברתי-תרבותי והדבר צוין בפירוש בחוות הדעת. ספרים הם חלק מתשתית תרבותית של חברה ולכן תפקידה וחובתה של הממשלה לתמוך בה ממש כשם שהיא תומכת בתשתיות הכבישים או כיבוי האש. עם זאת, אם מסתכלים על ספרים כתשתית חברתית ותרבותית, המטרה היא שהם יגיעו לכל האנשים, כך שההתמודדות עם הבעיה באמצעות העלאת מחירים אינה הגיונית מבחינה כלכלית.

 

"הפתרון שאני הצעתי, באופן שלא יוביל להעלאת מחירים, הוא באמצעות הקמת קרן של כ-30 מיליון שקל שנסמכת על שליש מתקבולי המע"מ. אני מבין את הרתיעה מקרנות ממשלתיות, אבל יש לא מעט כאלו בתחומי המחקר שפועלות ללא התערבות של פוליטיקאים ומממנות מחקרים במדעי הרוח והמדינה ותרומתן חשובה. באופן שכזה, פלח העוגה שיגיע ליוצרים יהיה גדול ומשמעותי בהרבה מן הקיים כיום וממה שעתידה להביא הצעת החוק כמות שהיא.

 

"ההצעה שלי תביא לרווחת הסופרים לא פחות כי אם יותר מהצעת החוק העומדת על הפרק ובפרט היא לא תוביל להעלאת מחירים. בכל הנוגע לטענות השרה על כך שהדו"ח אינו מטפל בנושא הריכוזיות הקיימת בשוק הספרים ולעיוות הקיים בו בשל כך, יש לומר שגם הצעת החוק אינה מציעה פתרון אמיתי. צריך לזכור שרגולציה היא אמנות ה-Second Best והיא חייבת להתחשב בתנאי השוק והמבנה שלו".

 

מרשות ההגבלים העסקיים ביקשו הבוקר גם כן להגיב למכתבה החריף של השרה לבנת. שלא לייחוס אומרים היום מקורות בכירים ברשות: "מלבד אמירות כלליות על עיוות בשוק, השרה לבנת ותומכי הצעת החוק מעולם לא הציגו מערכת עובדות שמעידה על קיומה של בעיה בתחום הספרים בישראל. הם מעולם לא הניחו לפני הוועדה ניתוח סדור, הנסמך על מצג של נתונים אובייקטיביים שיש בו כדי לבסס ולו ראשיתו של חשש לפגיעה ביוצרים, ביצירה, במגוון הספרים שיש לשוק להציע או בכל היבט אחר בתחום הספרים. למעשה כלל לא ברור שהצעת החוק משחקת לידיהם של הסופרים ומכאן לטובתה של התרבות הישראלית בשמה מדברים כה רבות. הטון המזלזל שנוקט המכתב כדי לחזק את הצידוד בהצעת החוק מיותר. פרשטמן הוא מומחה בתחום הניתוח הכלכלי של ספרות ופרופסור בעל שם עולמי בתחום הכלכלה. הוא מונה על ידי הוועדה כמומחה עצמאי. רשות ההגבלים, יש להדגיש, אחראית על רווחת הצרכן ולא מעניינה לשמור על אינטרס רווחי של גורם כזה או אחר. גם הרשות והגם חוות הדעת של המומחה החיצוני, משוכנעים שהצעת החוק כפי שהיא מנוסחת תפגע בתחרות וברווחת הצרכן, תעלה את המחירים ותצמצם את היקף הפדיון ממכירת הספרים בישראל".

 

בתגובה רשמית שהתקבלה הבוקר מלשכתה של רונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים נכתב: "רשות ההגבלים העסקיים ערכה ניתוח תחרותי מלא ושלם של תחום הספרים מספר פעמים בשנים האחרונות. הרשות הניחה את עמדה המפורטת

 בהקשר לתחרות בתחום הספרים הישראלי בפני וועדת השרים. המסקנות הברורות המתקבלות מבחינת מכלול העובדות הן כי קיימת תחרות ערה בתחום הספרים הפועלת להפחתת מחירי הספרים לצרכן ולהגדלת הפדיון הכולל בענף.

 

"הרשות סבורה כי הצעת החוק פועלת לרעת התחרות, לרעת הצרכנים ולרעת המשק בכללותו. תוצאתה המסתברת תהיה עליית מחירי הספרים, הפחתת כמות הספרים הנקנים על ידי הצרכנים ומכאן, גם פגיעה ישירה בערך התרבותי עליו היא מתיימרת לשמור. גם פרופסור פרשטמן, שערך ניתוח עצמאי של השוק, הגיע למסקנות דומות. לא למותר לציין כי פרופסור פרשטמן פנה לקבל נתונים גם מהרשות להגבלים עסקיים אשר העבירה לה בסייגים המתחייבים כל נתון שנתבקש ונמצא בידה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השרה לבנת. "ניתוח קפקאי"
צילום: עידו ארז
לאתר ההטבות
מומלצים