התאונה הקשה: "קוביית הבטון - מלכודת מוות"
תאונת הדרכים הקשה על כביש הבקעה, אשר גבתה את חייהן של שלוש נזירות, לא צריכה הייתה להסתיים באופן כה טרגי. בדיקת ynet מעלה: קוביית הבטון לתוכה התרסקו הנזירות, אמורה הייתה להמצא בתוך הקרקע
הנחיות משרד התחבורה מוכיחות: ניתן היה למנוע את מותן של שלוש הנזירות בתאונת הדרכים המחרידה. ביום שישי האחרון, נהרגו שלוש נזירות בתאונת דרכים בכביש הבקעה (90). מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי המכונית שבה נסעו סטתה מנתיבה ופגעה בבסיס בטון גדול של עמוד תאורה. מבדיקת ynet עולה כי ניתן היה למנוע או לצמצם משמעותית את התוצאות הטרגיות של הסטייה מהנתיב. זאת, מאחר שעמוד התאורה הוצב לכאורה בניגוד להנחיות משרד התחבורה, הקובעות כי "יש להימנע מהתקנת עמוד סלחני על בסיס בטון, אשר בולט מעל פני הקרקע. בדרך לא עירונית, יסוד הבטון לעמוד סלחני יבלוט לא יותר מ-50 מילימטר מעל פני הקרקע (ההדגשה במקור, ש.ה)".
שר התחבורה: הגורם האנושי אשם בלעדי
המכונית שבה נסעו הנזירות לאחר התאונה (צילום: חגי אהרון)
במע"צ טוענים היום (א') כי "הנושא נמצא בבדיקה", ומסרבים לאשר כי מדובר בכשל בטיחותי או תכנוני. אלא שמקורות במועצה האזורית עמק מעיינות אומרים ל-ynet כי "העמודים הוצבו לאחרונה, וביקור שערכו אנשי מועצה במקום הבהיר כי מדובר במלכודת מוות". רפי וולמרק, חוקר תאונות דרכים, מסביר כי "אם לא הייתה מוצבת קוביית הבטון במקום הזה, התוצאה של התאונה הייתה אחרת".
"בעיית בטיחות מוכרת"
הצבת עמודי תאורה "סלחניים" מוכרת היטב לגופי בטיחות, ונועדה לצמצם ככל האפשר את הנזק למכונית הפוגעת. בהנחיות משרד התחבורה והבטיחות מצוין כי "התנגשויות בין כלי רכב שעוזבים את תחום הדרך לבין מכשולים קשיחים בצד הדרך, כגון עמודי תאורה, הן בעיית בטיחות מוכרת בכל העולם".
יתרה מכך: בהקדמה לאותן הנחיות, שכתב המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, מוסבר כי "הצורך בהנחיות לבחירה והצבה של עמודים סלחניים בצדי הדרכים נובע מהתופעה של ריבוי תאונות התנגשות בעצמים קשיחים, ומחומרת הנפגעים בסוג זה של תאונות".
על-פי הנחיות המשרד, על עמוד תאורה "לשנות את מבנהו בעת ההתנגשות - להישבר או להתעקם". במקום אחר בהנחיות מוסבר כי על עמודי תאורה סלחניים להיות בעלי "היכולת לבצע שינוי מבוקר של מבנה העמוד בעת התנגשות הרכב, במטרה לצמצם את חומרת הפגיעה בנוסעי הרכב".
קוביית הבטון שעליה הוצב עמוד התאורה שבו התנגשה מכונית הנזירות, אינה נחשבת סלחנית: בעת הפגיעה של מכונית היא אינה נשברת, מתעקמת או משנה את המבנה שלה "בצורה מבוקרת". לכן, בהנחיות משרד התחבורה מצוין באופן ברור וחד-משמעי כי יש להימנע מהצבת עמודי תאורה על בסיס בטון הבולט מעל פני הקרקע - כאשר הבליטה המרבית המותרת היא 50 מילימטר בלבד.
יש לציין כי על-פי הנחיות המשרד, הצבת עמוד המוגדר "סלחני" תיעשה במקומות התואמים במדויק את המקום שבו אירעה התאונה: "הצורך בשימוש בעמוד סלחני במקום עמוד רגיל נבחן כאשר העמוד ממוקם בתחום 'אזור המפלט' - רצועת שטח נקייה ממכשולים המקבילה למיסעה (כביש, ש.ה), שתחילתה בקצה המיסעה, ואשר כוללת את שולי הדרך ומדרון מתון בחפירה או במילוי, והמאפשרת לנהג רכב שסטה מנתיבו לבלום או להאט ללא תאונה בתוך רצועת שטח זו".
"אמור להיות מעקה בטיחות"
מקורות במועצה אזורית עמק מעיינות אומרים ל-ynet כי "העבודות במקום החלו לפני כחודש וחצי, והנחת עמודי התאורה אמורה הייתה לכלול מעקות בטיחות. בכל מקרה, במקום שבו אירעה התאונה אמור היה להיות מעקה בטיחות, אשר ללא ספק היה משנה את תוצאותיה".
רפי וולמרק, חוקר תאונות שבעבר שימש כבוחן תנועה במשטרה, אומר כי היעדר מעקה בטיחות והצבת קוביית בטון במקום התאונה הובילו לתוצאה הטרגית. "גם אם רכב סוטה מהכביש ונופל לתעלה, הכביש צריך להיות 'סלחן'. בגלל שבמקום התאונה יש הפרש גובה בין הכביש והתעלה, צריך להיות מעקה בטיחות במקום - אפילו מעקה זמני".
וולמרק מוסיף כי גם אם הנהגת אשמה בכך שהמכונית סטתה מהנתיב - מה שעדיין נחקר על-ידי המשטרה - אין בכך כדי לנקות אחרים מאחריות לתאונה. "למצוא את הנהג כאשם הבלעדי בתאונות זה נורא קל. אבל הכביש במקרה זה לא היה סלחן, וגם עמודי התאורה לא היו סלחניים. מישהו צריך לתת על זה את הדין".
ממע"צ נמסר בתגובה כי "התאונה ארעה באתר עבודה של החברה. מתחקיר ראשוני של המשטרה, עולה כי התאונה נגרמה בשל סטייה מסיבה לא ברורה מנתיב הנסיעה במהירות גבוהה מהמותר. עמוד התאורה הותקן לפני כשבועיים, כאחד מתוך עשרות עמודים שהוצבו לצד הדרך. החברה פועלת בכל אתרי העבודה בהתאם לתקן ודרישות משרד התחבורה".