הדלק מתייקר? למפעל של נוחי דנקנר יש פטור
"אצל איזה לוביסט אנחנו עובדים?" - כך שאל ח"כ אורי אורבך, לאחר שחברי ועדת הכספים אישרו את הוצאת דלק הפטקוק ממשפחת הדלקים עליהם חלה ההתייקרות האחרונה. המרוויח מההחלטה: מפעל נשר שיחסוך 36 מיליון שקל ב-3 שנים
מחירי הדלקים עולים - אבל נוחי דנקנר קיבל פטור: ועדת הכספים אישרה בצהריים את צווי המכס והבלו שמעלים את מחירי הדלקים לפי החלטת הממשלה החל מחודש הבא במשך השנתיים הבאות. הוועדה אישרה תוספת של 40 אגורות לליטר בנזין וסולר בשתי פעימות - 20 אגורות לליטר בכל אחת מהשנתיים הקרובות.
- מחיר הדלק לשיא של כל הזמנים - 7.1 ש' לליטר
- מחיר הדלק בישראל - מהיקרים בעולם
- ליטר הבנזין התייקר: כך תושפע עלות הנסיעה
אלא שברגע האחרון החליטה הוועדה (ברוב של 9 נגד 4) להוציא מכלל הדלקים שהחוק חל עליהם, דלק מיוחד המשמש לתעשיית המלט (לא כדלק), הנקרא פטקוק. הוועדה הוציאה את חומר הגלם הזה ממשפחת הדלקים למשך שלוש שנים. אובדן ההכנסות למדינה ממסים כתוצאה מההחרגה - 36 מיליון שקל
החרגת הדלק נעשתה לפי המלצת המשרד להגנת הסביבה, שטען כי אין להתייחס אל החומר הזה כאל דלק, מאחר שהוא נספג בהכנת המלט ולא מזהם את הסביבה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר לחיוב, כי מפעלי המלט בארץ - השייכים לחברת נשר שבבעלות נוחי דנקנר, הפחיתו את זיהום האוויר כתוצאה משימוש בדלק שריפה במעבר ממזוט וסולר לגז.
את הוצאת החומר הזה מצו הדלק קידם לוביסט ששכנע את חברי הוועדה לתמוך בעמדת המשרד להגנת הסביבה. ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) שראה את כל התכונה מסביב, שאל: "אני רוצה לדעת אצל איזה לוביסט אנחנו עובדים?". ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) ענתה לו: "אצל הלוביסט של מפעלי נשר שבבעלות נוחי דנקנר". אורבך השיב: "אני במשחק הזה לא משתתף", ועזב את החדר.
גפני: זה עניין זניח
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר ל-ynet לאחר אישור הצווים, כי הוא נאלץ לתמוך בהם למרות ש"מדובר באחת ההחלטות הרעות, אם לא הרעה ביותר, בתקופת כהונתי בשנתיים האחרונות". בהתייחסות להחרגה אמר גפני כי היא עניין זניח, מאחר והדבר ביותר הוא בעצם הגדלת המס על הדלקים האמיתיים שיכניס לאוצר 1.7 מיליארד שקל בשנה, ממשלם המסים.
"התקשתי לדון בצווים כשניתן היה למצוא להם תחליף באמצעות הקפאה של הורדה המסים הישירים - מס הכנסה ומס החרות", אמר גפני, "אני נאלץ לשאת על גבי מדיניות כושלת".
סמנכ"ל תכנון וכלכלה באוצר, ערן יעקב, אמר כי לגבי האוטובוסים של התחבורה הציבורית, משאיות ההובלה, המוניות ורכב המשמש לנהיגה, הדלק יתייקר רק במחצית העלת המס, כלומר ב-20 אגורות לליטר בכל שנה מהשנתיים הקרובות.
זאת במענה לדברי ארגון המובילים והמוניות שדרשו להחריג אותם מהצו החדש. נציג התאחדות התעשיינים טען שהעלאת המס על הדלקים תפגע קשה בתחרות של המגזר העסקי. נציג האוצר ציין כי התייקרות הדלק תהיה קבועה ומטרתה להפחית את השימוש ברכב הפרטי, כך שיפחית את הזיהום עקה השימוש הרב בדלקים.
אישור הוועדה מחייב גם אישור של מליאת הכנסת.
לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות