שתף קטע נבחר

 

ממציא ג'ימייל: "לגוגל אין שום סיכוי לנצח את פייסבוק"

פול בוהייט, שפיתח את ג'ימייל ואת הסלוגן "Don't Be Evil", מאמין שלגוגל יהיה קל יותר לנחות על הירח מאשר לנצח את פייסבוק במשחק החברתי. למה? בגלל קיבעון מחשבתי ואנשים חסרי מעוף

גוגל ופייסבוק, שתי אימפריות האינטרנט, התרחבו זו אל תוך זו ובחודש שעבר נתקלנו בצחצוח החרבות שלהן בנושא סנכרון מידע (בין פרופיל הפייסבוק לג'ימייל). לפי מספר הערכות, לגוגל יש כל כך הרבה כסף, כוח והשפעה – שתוכל להכריע את פייסבוק בכל זירות הקרב של האינטרנט, לרבות הזירה החברתית.

 

פול בוהייט, בכיר לשעבר בגוגל, שהקים את פרינדפיד, מכר אותו לפייסבוק, ואז עבד שם, לא מתרגש מגודלה ויכולותיה של גוגל. מהטיעונים שלו עולה שלמרות הכל, למעצמת החיפוש יהיה קל יותר להקים קולוניית פינגווינים על מאדים מאשר להביס את פייסבוק במשחק החברתי.

 

כישלון ידוע מראש

בוהייט הוא סמל בגוגל: הוא היה אחד מראשוני מהנדסי התוכנה של גוגל – והוא זה שהמציא גם את ג'ימייל וגם את הסלוגן המפורסם "Don't Be Evil". הוא עזב את החברה כדי להקים את FriendFeed, אותה מכר לפייסבוק בחמישים מיליון דולר.

 

"אני חושב שגוגל תצליח יותר עם פיתוחים כמו המכונית שנוהגת את עצמה והתוכנית לנחות על הירח. אני חושב שחבל מאוד ששתי המתחרות הכי מוצלחות של פייסבוק – טוויטר ופורסקוור, הוקמו על ידי אנשים פחות מוצלחים שעבדו בגוגל", אמר בראיון ל-ValleyWag.

על אף היצירתיות שגילתה גוגל בעבר, בוהייט סבור שהחברה עברה כמה שינויים, והיום לא יכולה להתמודד עם חברות דינמיות וזריזות כמו פייסבוק. לדעתו, גם כרום OS, מערכת ההפעלה מבוססת הענן שהציגה גוגל בחודש שעבר, היא כישלון ידוע מראש.

 

 

תיבת הכלים של גוגל

למה תיכשל גוגל בזירה החברתית? בוהייט הסביר שהסיבה היא באופי החשיבה של גוגל. החברה מצטיינת בבניית מערכות מחשבים רחבות, וכך עובדת תפיסת הפעולה שלה בנוגע לכל משימה ופרויקט. בוהייט אמר שהאסטרטגיה הטובה היחידה של גוגל תהיה חדשנות: ליצור רשת חברתית שתהיה שונה ביסודה מפייסבוק. הבעיה של החברה היא בקיבעון שנוצר בה - שבגללו היא לא מצליחה לחשוב מחוץ לקופסה. לא סביר שגוגל תצליח משום שפשוט אין לה את האנשים הנכונים להמציא אותה.

 

בוהייט אמר שאופי הפעולה של גוגל הפך למקובע. כשכל שיש לך הוא פטיש, כל בעיה נראית כמו מסמר. מה לעשות שתחום המדיה החברתית מצריך משהו שונה בתכלית. כמו למשל, מפתח שוודי. פייסבוק, לעומתה, הפגינה גמישות ויצירתיות בפיתוחים שלה, ובהתמודדות עם בעיות ואתגרים. לא סביר שגוגל תצליח לחדור בצורה יצירתית מספיק לזירה החברתית משום שפשוט אין לה את האנשים הנכונים להמציא דרך כזו.

 

כרום OS? תהא נשמתו צרורה בסל המחזור

ומה לגבי כרום OS? על אף שהוצגה החודש, והציגה שלל אפשרויות הן בתחום החומרה והן בתחום התוכנה - בוהייט חושב שהפרויקט נידון לכישלון: "אני רואה שאנשים לוקחים את כרום OS ברצינות. גוגל אפילו מפיצה מוצרים (פרויקט הפיילוט של החברה, נ.ס.), משום מה", כתב. מדוע? משום שלדעתו, לכרום OS אין שום יתרון משמעותי על אנדרואיד - כמובן, לאחר שגוגל תתקן בה מספר באגים (שבולטים במיוחד במחשבי לוח).

 

הרבה חברות (טושיבה, אסוס, מוטורולה, לנובו ועוד) כבר ביססו מחשבים על אנדרואיד, ויתכן שהן יעדיפו את הגירסאות הבאות של מערכת ההפעלה על פני כרום OS, הילד החדש בכיתה. אייסר וסמסונג אמנם צפויות להציג

מחשבי כרום OS בקרוב (יתכן שכבר במהלך השבוע הבא, בתערוכת CES בלאס ווגאס), אבל זוהי לא אינדיקציה להצלחת המערכת. אייסר, למשל, תציג ב-CES מחשב לוח מבוסס אנדרואיד 2.3.

 

גוגל כבר השיקה בעבר מוצרים ושירותים בקול גדול, רק כדי לסגור או לבטל אותם בביישנות זמן קצר לאחר מכן. למי ששכח, נזכיר את גוגל Wave, והנקסוס 1, ששניהם בוטלו השנה. יתכן שהכרום OS יגיע אף הוא אל סל המחזור הגדול שבשמיים, לפני שיספיק לעשות את כל מה שגוגל הבטיחה.

 

 

יתכן שבוהייט זכה לביקורת על הדברים הקשים שאמר ל-ValleyWag וכתב ב-FriendFeed, או שלפתע נזכר בזמנים הטובים בגוגל: קצת יותר משעה לאחר פרסום הראיון, הוא העלה לבלוג שלו פוסט שמסביר שאין לו שום דבר נגד אימפריית האינטרנט. בפוסט גם ציין ארבעה דברים שעושים את גוגל לחברה מצטיינת וחדשנית (ביניהם, שהיא תמיד מוכנה לקבל ביקורת).  

 

למה להילחם בפייסבוק?

החברות הגדולות לא מגבילות את עצמן לתחום שבזכותו עלו לגדולה. גוגל השיקה גם מערכות הפעלה וגם טלפונים סלולריים במיתוג שלה. בזירת האינטרנט מצפה לגוגל מלחמה קשה מאוד - קרב על הבית; על רווח מפרסום מקוון.

 

המלחמה בין גוגל ופייסבוק מתמקדת בגישה למידע אישי. גוגל יודעת מה חיפשתם ברשת ומתי, מתי קניתם מוצר או נרשמתם לשירות, ויכולה (עקרונית) לקרוא כל מייל שאי פעם שלחתם בג'ימייל. פייסבוק יודעת גם את כל השאר. ככל שבידי חברה יש יותר מידע אישי על משתמש ברשת, כך תוכל להציע אותו למפרסמים, שישמחו לבנות ממנו פרופיל צרכני (ולהגביר, תיאורטית, את אפקטיביות הפרסום שלהם). פייסבוק מציגה משהו שלגוגל אין: זירה עצומה לאיסוף מידע פרטי, ולפרסום שלא נוכל לחסום.

 

ציבור הגולשים מגיע לפייסבוק, ומנדב מידע מרצונו החופשי. המפרסם מציב לגולשים מלכודות דבש כל הזמן: רוצה לדעת איזה נסיכת דיסני אתה? לחץ כאן ונקבל גישה לפרופיל שלך. רוצה לגדל חווה וירטואלית, לעמוד בראשה של עיר דמיונית ולקרוע את סבתא בפוקר? כנ"ל, ועל הדרך - תביא עשרה חברים. שימו לב כמה תואמים הבאנרים שמופיעים בפייסבוק לדברים שמעניינים אתכם.

 

 

פייסבוק שוקדת על המהפיכה הבאה בפרסום ברשת - שימוש בפרופיל עצמו בתור פלטפורמה לפרסום. לפי מספר דיווחים, הנהלת הרשת החברתית מתכוונת להוסיף פרסומות לתמונות שהעלתם בעבר - למשל, בקבוק קוקה קולה שיישתל בתמונה מהטיול שלכם בתאילנד. מדובר במאמץ פיתוח עצום ובאלגוריתם מורכב מאוד, אבל אין גבול לתושייתן של חברות האינטרנט הגדולות במרדף אחר עוד כסף.

 

פייסבוק עושה עוד דבר שגוגל ממש שונאת: מאפשרת לכם לחפש באינטרנט גם בלי לצאת מהרשת החברתית. כתבתם בשורת החיפוש "מחשבים ניידים למכירה?" תקבלו תוצאות באדיבות בינג (עוד משהו שגוגל שונאת).

 

בתחומים רבים, התחרות באינטרנט היא משחק סכום אפס: שמידט מפסיד דולר על כל אחד שזאקרברג מרוויח. לענקית החיפוש לא תהיה ברירה אלא להמציא את התחום מחדש, ובצורה שלא תעצבן את הרגולטורים באירופה ואת הגולשים בעולם - בדומה לתקרית גוגל Buzz.

 

מה דעתכם? תהיו מוכנים לנטוש את גוגל לחלוטין ולהסתמך על פייסבוק בלבד - למרות הסכנות לפרטיותכם? ספרו לנו בטוקבקים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שלום בר טל
מלחמה של ענקים. למצולמים אין קשר לכתבה (אבל בטח יש להם פייסבוק)
צילום: שלום בר טל
מומלצים