אם תרצו, זו לא חייבת להיות אגדה
מייקל ג'קסון כדחליל מה"קוסם מארץ עוץ", כיפה אדומה כסרט סלאשרים, הנזל וגרטל כזוג לסביות ואליס בארץ הפלאות בגוון תכלכל - עיבודים קולנועיים מודרנים לאגדות הקלאסיות
עם "מסעות גוליבר" הבא עלינו בענק, חזרנו אל העיבודים הנוספים שנעשו לסיפורי ילדים ואגדות. העלילות רוויות היצרים והחוקיות הברורה בין טוב לרע, שימשו במשך שנים כר פורה לסרטים מסוגים שונים ומשונים, חלקם ניסו לעדכן את הסיפורים הקלאסיים לתקופות אחרות, חלקם הסתמכו על מוטיבים מתוכם, על מנת ליצור סיפורים אחרים לגמרי.
קסם שחור
סידני לומט החליט להשתעשע עם "The Wiz": גרסה שחורה, מוזיקלית ומעודכנת לסוף שנות ה-70 של "הקוסם מארץ עוץ". דיאנה רוס בתפקיד דורותי מהארלם, שנתקעת עם כלבה טוטו בסופת שלג בחג ההודיה ומגיעה לארץ הפלאים, שם היא פוגשת בדחליל שהוא לא אחר מאשר מייקל ג'קסון, כשעוד היה אפשר לקרוא לו שחור. ביחד עם איש הפח והאריה, הם הולכים למצוא את הקוסם (ריצ'רד פריור) שיחזיר את דורותי הביתה.
ג'קסון ורוס ב"The Wiz". ראיתם אותו תלוי על עמוד ושר?
הדרך לעיר הברקת של לומט נראתה אורבנית ומשונה למדי, אך מוזרה פחות מתלבושות המשתתפים. הסרט קורץ מחומר שכמו נועד להפוך לסרט פולחן, ומי שלא ראה את ג'קסון שר כשהוא תלוי על עמוד, מוקף ברקדנים שלבושים כמו עורבים, לא ראה טראש מימיו.
נקמת הגותית
בשנה הבאה ייצא לאקרנים "Beastly", לפיו לא צריך להפוך בחור יפה ושחצן (אלכס פטיפר) לחיה מזוויעה של ממש כנהוג ב"היפה והחיה". די בכך שגותית זועמת (מרי קייט אולסן) תטיל עליו כישוף שיהפוך אותו לקרח עם מה שנראה כמו קעקועי חינה מושקעים במיוחד.
"Beastly". חיה? לא ממש
כמיטב המסורת, הבחור פוגש בחורה יפה (ונסה האדג'נס מ"היי סקול מיוזיקל"), בת של נרקומן שמקבלת יפה את העסקה לפיה היא תגור עם היצור, ובתמורה הוא יגן על אביה.
בת הים העצומה
מה עושה בת ים בעידן המודרני? מדברת בשפת לווייתנים ובעיקר מנפצת טלוויזיות כששואלים אותה איך קוראים לה. אי שם ב-1984, ביים רון הווארד את טום הנקס כבחור מתוסכל שמוצא נחמה בזרועותיה של בת הים דריל האנה.
"ספלאש". בת הים מתייבשת ומצמיחה רגליים
את המחיר שהגברת המקורית שילמה ב"בת הים הקטנה" כדי להצמיח רגליים, פתרו כאן כאמור באופן פשוט וקל: אמירת שמה האמיתי של בת הים, המכנה עצמה "מדיסון", גוררת ניפוץ כל דבר שביר שנמצא בסביבה. כשהיא מתייבשת, הזנב שלה הופך לזוג רגליים אנושיות לכל דבר. כשהיא נרטבת, הזנב שב ומגיח. פשוט, לא?
שוליית המפקשש
בשנה האחרונה זכינו להזדמנות לראות מה קורה כאשר מכשף רב שנים (ניקולס קייג') מחפש מחליף צעיר (ג'יי ברוכאל) שנועד לעזור לו להגן על העיר ניו-יורק מפני אימת המכשף היריב (אלפרד מולינה). "שוליית המכשף" ניסה לעדכן את הסיפור שרובנו מכירים כ"פנטזיה" או "שוליית הקוסם" עם מיקי מאוס והמון מטאטאים מרושעים, למודל שנות ה-2000.
כיפה אדומה ומדממת
"Deep in the Woods" הוא סרט אימה רצחני צרפתי מ-2000 שמספר על חבורת שחקנים צעירים שנשכרים להופיע בפני נכד של בעל אחוזה עשיר, כדי להעלות בפני הילד גרסת תיאטרון של "כיפה אדומה" לרגל יום הולדתו. העניינים מסתבכים כשהם מקבלים אזהרה מכוחות המשטרה שיש רוצח סדרתי שמסתובב חופשי ביערות באזור.
"Deep In The Woods". מתפשטים ומתים
השחקנים מחליטים להישאר באחוזה, ויחד עם הגופות שמתחילות לצוץ, עולה גם החשד לפיו אחד מיושבי הבית הוא הזאב הרע, זה שמחסל את כל היתר. מה שמנסה להיות סרט בסגנון אגתה כריסטי עם טוויסט צרפתי אלגנטי, נראה בסופו של דבר כמו עוד סרט בו צעירים מתפשטים לשמחת כולם, ואז נרצחים בצרחות אימים - גם כן לשמחת כולם.
על זאבים, פדופילים וקניבלים
"Freeway" הוא גרסה טראשית במיוחד, גם כן ל"כיפה אדומה", מ-1996. בגרסה זו הזאב הרע הוא קיפר סאתרלנד, יועץ בבית ספר לילדים עם בעיות, שמסתבך עם הקורבן הלא נכון. ריס ווית'רספון מגלמת את ונסה בת ה-15, שנתקלת בו בדיוק כשהרכב שלה מתקלקל בדרך לפארק הקרוואנים בו גרה סבתה, אחרי שאמה ואביה החורג נעצרו.
"Freeway". כיפה רצחנית
הזר הידידותי משכנע אותה לדבר על התעללות מינית שחוותה, ובהדרגה מתברר שהוא נהנה מאוד מתיאורי הזוועה בהיותו בעצמו פדופיל ורוצח סדרתי, שגורם לזאב מהאגדות להיראות כמו כלבלב בלתי מזיק. הניסיון להוכיח שהיועץ האהוב הוא בעצם רוצח מופרע נכשל, וונסה נשלחת למוסד לעברייני נוער. פיתולי עלילה מופרכים נוספים מביאים אותו בהמשך לחכות לוונסה מחופש לסבתה, בקרונית בה הזקנה גרה.
מרוצה מהפרשנות החולנית שהעניק לסיפור הילדים, המשיך הבמאי מת'יו ברייט עם "Freeway 2", שהקשר היחיד בינו לבין הסרט הקודם הוא בכך שהפעם מדובר בעיוות של אגדת הילדים "הנזל וגרטל" ("עמי ותמי") - כאן בגרסת הרוצחות הסדרתיות והלסביות הבולמיות.
גבר, אשה או וינסנט גאלו? מתוך "Freeway 2"
הפעם יש לנו שתי צעירות שבורחות יחד מהכלא, כשאחת מהן ממשיכה לחסל אנשים ולבצע את זממה בגופותיהם, והשנייה (נטשה ליונה) הולכת בעקבותיה בתקווה לפגוש אחות קתולית שתעזור לה עם בעיית האכילה שלה. האחות מתגלה כגבר מטורף (וינסנט גאלו) ששייך לכת שעניינה התעללות מינית, בישול ואכילת ילדים, כשגם בחורות צעירות מתקבלות כתוסף תזונה ראוי לתפריט.
פראי זה לגמרי לבד
הגרסה הקולנועית של ספייק ג'ונז ל"ארץ יצורי הפרא", הקלאסיקה של מוריס סנדק, הפיחה חיים ביצורים המגודלים והשעירים בעזרת צוות מעצבי הבובות של ג'ים הנסון המנוח ואנימציה ממוחשבת. מקס, ילד בן תשע, נושך את כתפה של אמו בהתקף זעם ובורח מהבית, כשהוא לבוש בתחפושת הזאב החביבה עליו. הוא מגיע למקום בו נמצאים יצורים פראיים (כמו שם הסיפור במקור, לפני התרגום לעברית), ומפתח קשרי חברות איתם.
"ארץ יצורי הפרא". עיבוד נוגע ללב לספר
מקס מבלה בחברת היצורים עד שמצבור החוויות והיחסים המורכבים בינם לבין עצמם ואיתו מובילים אותו הביתה, כמו בסרטי חניכה רבים. העדכון העיקרי כאן בא לידי ביטוי בטכנולוגיה שאפשרה עיבוד תואם ונוגע ללב לדמויות שבספר, לטובת ההורים שהתגעגעו אליו והילדים שאולי לא יחשבו על לקרוא אותו.
המספריים של פינוקיו
"המספריים של אדוארד" שביים טים ברטון ב-1990, הוא לא אדפטציה של אגדה או סיפור ילדים ספציפי, אך מכיל
השפעות מכמה סיפורים שונים. הגיבור (שילוב פעולה ראשון בזוגיות המקצועית הארוכה של ג'וני דפ וברטון), יציר כפיו של מדען שמת בטרם עת, רוצה להיות אנושי, בדומה לפינוקיו, אך במקום להיות עשוי מעץ, הוא תקוע עם שני זוגות מספריים ממתכת במקום ידיים, ותמימות אינסופית במקום נטייה לשקרנות כרונית.
"המספריים של אדוארד". תמימות כרונית
מערבוב האגדות יצא סרט שבמבט ראשון נראה מתאים לילדים, אך במבט שני מכיל תכנים ביקורתיים ואפלים שהולמים מבוגרים יותר. שיתוף הפעולה ההוא הוציא את המיטב מברטון ודפ, שלמרבה הצער התעקשו לשתף פעולה 20 שנה אחר כך, בגרסה של ברטון ל"אליס בארץ הפלאות", החלטה תמוהה שגרמה לכובען המטורף להיראות שפוי הרבה יותר מהשניים.
עליזה ומשוחררת
ולסיום, אם אהבתם את הסיפור של אליס כילדים, בטח תאהבו את גרסת המיוזיקל הכחלחלה מ-1976, בה כיכבה נערת פלייבוי קריסטין דבל, כנערה תמימה עם חיבה לארנבים (כיאה לשפנפנה של יו הפנר). המפגשים עם הכובען המטורף (שלא שם כובעון), מלכת הלבבות (שמחפשת עבד), והמלך האפרו-אמריקני (שאבות אבותיו היו עבדים) ואחרים.
מתוך המיוזקל "אליסה בארץ הפלאות"
אל המציאות, חוזרת אליס בשלה מינית, הישר לזרועות חברה המכונאי, מוכנה ומזומנה למסיבת תה פרטית משלהם, בסגנון טווידלדי וטווידלדם.
בהכנת הכתבה השתתף אמיר בוגן