חקירת השריפה: סולר דלף ממיכל והצית האש
ראש צוות החקירה שהוקם בעקבות הכמעט-אסון ברכבת, סיפר שהחוקרים מצאו כתמי סולר על המסילה ממקום עצירת הרכבת עד לתחנת בית יהושע - כמה קילומטרים משם. כנראה גץ פגע בסולר, והבעיר אותו
השריפה שכמעט גרמה לאסון בקרון הרכבת ליד יקום, פרצה כתוצאה מדליפה ממיכל הסולר. כך עולה הערב (יום ג') מחקירה ראשונית של חוקרי השריפות בתחנת הכיבוי בנתניה. לפי ההערכה, הסולר דלף ממיכל הנמצא מתחת לקרון ובצמוד למנוע, ולכן התלקחה האש. באירוע נפגעו 121 נוסעים, 5 באורח בינוני והשאר באורח קל.
רכבת בלהבות - הכתבות האחרונות ב-ynet:
- הלוחם שירה והציל ברכבת: "לא חושבים. עושים"
- "ראינו את המוות בעיניים". עדויות נוסעי הרכבת
- הבהלה ברכבת: "הקרון בער בטירוף ונמס כולו"
- נוסעים קפצו מהרכבת שעלתה באש: 121 נפצעו
מפקדת תחנת הכיבוי בנתניה, טפסר איציק שילן, שעומד בראש צוות החקירה שהוקם בעקבות השריפה, הסביר כי תחת כל קרון שלישי ברכבת - בחיבור בין שני קרונות - יש מיכל סולר ומנוע. החוקרים זיהו בזירת השריפה כתמי סולר, וכשעקבו אחריהם - הגיעו עד לתחנת הרכבת בבית יהושע. נראה כי ניצוץ פגע בסולר הדולף, וגרם לדליקה.
"מחקירה ראשונית עולה חשד שהדליפה אירעה עוד קודם לכן, ובמהלך הנסיעה, עוד לפני המקום שבו עצרה הרכבת, פרצה האש והחלה להתפשט", אמר טפסר שילן. הוא הודה כי מדובר באירוע חמור, שעלול היה להסתיים באסון כבד, עם נפגעים רבים בנפש.
מפקד משטרת נתניה, ניצב-משנה עמי אשד, אמר גם הוא כי כיוון החקירה העיקרי הוא כשל טכני. לדבריו, החוקרים יזמינו את אנשי הרכבת לחקירה כללית ראשונית שלא באזהרה, ולאחר מכן יחליטו כיצד להמשיך את החקירה. אשד הדגיש כי מדובר ברכבת תקנית, שאישר משרד התחבורה.
עשרות נוסעים ברכבת סיפרו כי בבואם להימלט מהאש לא הצליחו לצאת, משום שלא ניתן היה לפתוח את הדלתות, והמים במטפים אזלו. בסופו של דבר היה זה רס"מ סלמן עמאר, לוחם מג"ב, שירה בחלונות הרכבת ואפשר לשבור אותם בדרך אל מקום מבטחים. הערב הצטנע בשיחה עם ynet ואמר כי במצבים מעין אלה, לא חושבים - אלא עושים. "מי שרוצה שירשום גיבור היום, מבחינתי יש אלוהים למעלה", הסביר את ההינצלות.