שתף קטע נבחר

 

פקחים מוטרדים מחוק הטיס: נעלה למגדל עם עו"ד

ענף התעופה סוער סביב הפרק האחרון שעוד נותר במחלוקת בחוק הטיס, שאמור לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. הפרק אמור לחשוף לראשונה את פקחי הטיסה לחקירה פלילית, ובאגודת הפקחים חוששים: "אירועי בטיחות לא ידווחו"

גורמים מקצועיים בענף התעופה מתחו אמש (יום ג') ביקורת קשה על הפרק ה-13 בחוק הטיס החדש שנידון בוועדת הכלכלה בכנסת, הפרק האחרון שנותר פתוח לקראת העברת החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית. לפי הצעת החוק, לראשונה בישראל יהיו פקחי טיסה חשופים לחקירה פלילית, אם חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה ימצא לנכון להעביר חומרי חקירה של תאונות תעופה או אירועי בטיחות לטיפול היועץ המשפטי לממשלה.

 

היות שחלק ניכר מהדיווחים על אירועי בטיחות הם וולונטריים, באגודת הפקחים טוענים שהפקחים עלולים לחשוש להעביר

את הדיווחים. "החשש הוא שעובד טיס יימנע מלשתף פעולה עם החקירה הבטיחותית", הסביר יו"ר האגודה, עמרי אבני. "הפרק מתמקד יותר במציאת אשמים, ופחות בהפקת לקחים במניעת אירוע הבטיחות הבא, אמר, והזהיר: "פקחי טיסה יעלו למגדל הפיקוח עם עורך דין - וענף הבטיחות בתעופה והציבור יפסידו".

 

חוק הטיס אמור להיות אחד הגורמים המרכזיים בדרך להחזרת ישראל לקטגוריית הבטיחות הראשונה על-ידי רשות התעופה הפדרלית האמריקנית, שהורידה אותה לפני כשנתיים לקטגוריה 2. קידום החוק בחודשים האחרונים בוועדת המשנה המיוחדת לוועדת הכלכלה בראשות ח"כ יצחק וקנין מש"ס, נשא פרי, וחקיקתו כמעט הושלמה, מלבד הפרק שעוסק בחקירת תאונות התעופה ושנדון אתמול.

 

"גדלנו בתרבות שבה חקירות של תאונות או אירועי בטיחות אמורות לשפר את הבטיחות, אבל הפרק הזה, כפי שהוא מוצע כיום, אינו תורם לקידום הבטיחות, ואף עלול לפגוע בה", מתעקש אבני. האגודה דרשה להוציא את הפרק מהחוק, ולהסדירו בוועדה נפרדת. "אם פקח התרשל בתפקידו ועבר עבירה פלילית, בוודאי שיש למצות איתו את הדין, אבל ברגע שמונחת חרב אוטומטית של הסתבכות בפלילים בגין אירועי בטיחות על צוואר הפקחים, אירועי בטיחות עלולים שלא להיות מדווחים".

 

השר ימנה את החוקר - שיחקור אותו?

באגודת פקחי הטיסה תקפו גם את הסעיף בחוק, שמשאיר את חוקר התאונות הראשי כחלק ממשרד התחבורה: "השר ממנה את החוקר, ואם הוא יצטרך לחקור גם אותו על אירוע בטיחות, הדבר יהיה בלתי אפשרי ובלתי תקין, ועלול לסכן

מראש כל אפשרות של חקירה אמיתית, יסודית ושלמה".

 

גם לגורמי מקצוע אחרים מלבד הפקחים יש הסתייגויות מהפרק. ראש רשות התעופה האזרחית לשעבר, תת-אלוף במיל' אודי זוהר, אמר כי "בחלק מהחוק לא רואים התייחסות לצורך במימוש ההמלצות של החוקר הראשי".

 

ח"כ וקנין השיב כי אם יש בפרק בעיות ודברים שצריכים להשתנות, התיקונים יבוצעו. במשרד התחבורה הסבירו כי במצבים של רשלנות רבתי, בהם למשל נהרג אדם, מי שיישאר בחיים ידרוש צדק, והחסינות אינה קרנות מזבח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדל פיקוח בנתב"ג. "הפרק לא תורם לקידום הבטיחות"
צילום: רשות שדות התעופה
מומלצים