מסע הפרסום של רוסיה: "אנחנו מדינה נורמלית"
הקרמלין מוביל קמפיין פרסום בניסיון לשקם את דימוי המדינה כמפרה זכויות אדם. החברה שנשכרה לקמפיין - אמריקנית
מהי האסוציאציה הראשונה שנקשרת לרבים עם המילה "רוסיה"? סביר להניח שהתשובה תנוע בין מרגלים לגולאגים, בין גנגסטרים לתורים ללחם או בין שחיתות שלטונית לדיכוי זכויות אדם? עם זאת, סוכנות פרסום מלוס אנג'לס דווקא חושבת על אסוציאציה יותר מתאימה כדי לתאר את רוסיה של ולדימיר פוטין ו דמיטרי דבדב - "מדינה נורמלית".
ומה הפלא, לאחר שחברת "אדור קרייטיב" האמריקנית זכתה בשנת 2007 בקליינט עתיר מזומנים ומשאבים ובעל השפעה בכל העולם בדמות המדינה הסובייטית לשעבר. מאז, היא פועלת למתג את רוסיה בעולם כמדינה פתוחה יותר. מרגלים? לא מילה שקיימת בלקסיקון שלה.
רבים במערב, כמו גם ארגונים למען זכויות אדם, דווקא חושבים שהרוע עדיין קיים ברוסיה, בצורה של שחיתות שלטונית, מערכת משפט שמתפקדת על תקן "בובה של הקרמלין" ודיכוי של מה שנותר מהאופוזיציה במדינה. מחשבה זו מתבססת על נתונים של ארגונים בינלאומיים, בהם "הארגון לשקיפות בינלאומית" ו"בית החופש", לפיהם רוסיה היא המדינה המושחתת ביותר בעולם מבין הכלכלות הגדולות וכי אין מקום בה לחופש פוליטי.
למרות הביקורת הגוברת בעולם על רוסיה, סוכנות הפרסום האמריקנית עושה לעת עתה את עבודתה על הצד הטוב ביותר.
הראייה לכך היא ניצחונותיה המרשימים בתקופה האחרונה של רוסיה בזירה העולמית.
היא נבחרה לארח את משחקי האוניברסיאדה ב-2013, את אולימפיאדת החורף ב-2014 ואת משחקי גביע העולם בכדורגל ב-2018.
נשיא סוכנות הפרסום ויינרייט סיפר לניו יורק טיימס כי הדרך להצלחה לא היתה קלה. לדבריו, הוא נלחם בשיניים ברשויות הקרמלין, לא יריב קל לחלוטין, כדי לשכנע אותם לאמץ חזות שמחה יותר ופתוחה של ארצם כלפי העולם. בסוף הוא ניצח.