מהברקה למוצר: תחרות שעוזרת ליזמי העתיד
תחרות exit נולדה מתוך ההבנה שהמוח הישראלי המלא בפטנטים לא תמיד מוצא כיסים עמוקים שיממנו את פיתוח הפטנט. המארגנים: "אנחנו לא נותנים רק תעודה, אלא כסף וסיוע אמיתי בפיתוח הרעיון". מהם המיזמים שבדרך?
בן הירש (42) וסנדי האמר, אח ואחות שעלו לישראל מאנגליה, החליטו לפתור את העניין. הירש עבד באנגליה בתעשיית הסלולר, בעיקר בחברות גדולות. "לפני 3 שנים עשיתי עלייה", הוא מספר, "וכמו כולם בישראל החלטתי להיות יזם. גיליתי שזה מאוד קשה להתחיל, הבנתי שאני לא היחיד עם הבעיה הזו והחלטתי שחשוב לעזור לאנשים בשלב זה. מכאן נולדה תחרות exit".
התחרות פתוחה לקהל הרחב, כדי שכל אחד שיש לו רעיון יוכל להגיש הצעה. "אנחנו רוצים לעזור לאנשים לפתח את הרעיון למוצר אמיתי, שאחרי זה הם יוכלו לראות אותו בחנות ולהגיד: 'היי, זה הרעיון שלי!'", מסביר הירש, "פנינו לרואי חשבון, חברות שיווק, משקיעים פרטיים וגורמים נוספים בתעשיית ההיי-טק בארץ, הסברנו את הרעיון וביקשנו סיוע. בגלל שמדובר בישראל כולם אמרו 'אין בעיה', ונרתמו לתחרות. בניגוד לתחרויות אחרות, שמיועדות בעיקר לחברות סטארט-אפ שכבר יש להן מוצר, אנחנו לא נותנים רק תעודה, אלא כסף כהשקעה בחברה וגם סיוע אמיתי בפיתוח הרעיון".
כוח נוסף מאחורי התחרות הוא סרגטה, חברת תוכנה שמתמחה בפיתוח טכנולוגיות למיזמים פנימיים וגם עבור לקוחות חיצוניים. בחברה מספרים כי מדי שבוע פונים אליה יזמים בעלי רעיונות מופלאים שהם רוצים לפתח, אבל בלי משאבים ותמיכה להקמת המיזם. לכן, הוחלט בחברה ליזום תחרות במסגרתה יזכה מנצח אחד בסיוע משמעותי, כדי להגשים את החלום ולהקים חברת סטארט-אפ.
חבילת הפרס כוללת השקעה של עד 100 אלף דולר, פיתוח תוכנה על ידי חברת סרגטה וכן שיווק, מיתוג ועיצוב, ייעוץ בנושא קניין רוחני, ייעוץ משפטי, יחסי ציבור ועוד. בשנה שעברה נערכה התחרות לראשונה והזוכה, פנינה פורסט, הקימה את חברת Today Job לחיפוש עובדים ואיתור משרות. לאחרונה אף זכתה פורסט בפרס ראש הממשלה.
השנה הועלו בתחילת הדרך 250 הצעות לאתר התחרות. כל הצעה הוצגה בסרטון וידיאו קצר, ואלפי גולשים בחרו את הטובות ביותר שהמשיכו הלאה. לחצי הגמר הגיעו שמונה מתמודדים, שקיבלו סיוע מחברת לוצאטו ולוצאטו ברישום פטנט. לשלב הגמר, שהתקיים אתמול, הגיעו שני פיינליסטים, והיום יוכרז הזוכה. גם בשלב הגמר לא מציגים הפיינליסטים מוצר שכבר פועל, אלא רק את הרעיון על הנייר.
מעין קמחי (29) מרמת-גן ואיתמר קורן (32) מכפר סבא הגיעו לתחרות ברגע האחרון. "ראיתי בפייסבוק רעיון של מישהו שנרשם לתחרות וביקש שיצביעו עבורו,"משחזרת קמחי. "הסתכלתי על העניין, חשבתי שהתחרות הזו מעניינת ושאנחנו צריכים להירשם. זה היה יום לפני סיום ההרשמה".
קמחי וקורן התחילו לגלגל לפני התחרות רעיון לפיתוח של שירות היכרויות בווידיאו לאתרים, תחת השם :Valk שילוב של Video ו-Talk. "הרעיון הוא כמו ספיד-דייטינג או קצת כמו צ'אט רולט", מסבירה קמחי, "אתה מגדיר מראש מה אתה מחפש והמערכת מאתרת גולשים אחרים שמתאימים להגדרות. זה יכול להיות אתר טיולים כשאתה מחפש שותף לטרק בדרום אמריקה, לוח דירות אם אתה מחפש שותפים ועוד".
לאחר האיתור תאפשר המערכת לגולשים לקיים שיחת וידיאו קצרה, של דקה בערך. בסיום השיחה ימלאו שני הצדדים משוב ואם שניהם יביעו רצון להמשיך את השיחה, המערכת תחבר ביניהם.
"בשירותים אחרים כמו סקייפ אתה צריך לדעת מה שם המשתמש של הצד השני כדי ליצור קשר, כאן הרעיון הוא ליצור חיבור בין אנשים עם מכנה משותף", מסבירה קמחי, "אם נזכה בתחרות נוכל להתחיל להריץ את זה בתוך שלושה חודשים. אם לא, נצטרך לחפש משקיע שיתעניין ברעיון".
קמחי וקורן הכירו במהלך הלימודים באוניברסיטה, אבל שניהם חסרי רקע בפיתוח תוכנות או יישומים. קמחי היא מרכזת מחקר באוניברסיטת ת"א ועורכת אתר תוכן לגאדג'טים. קורן עבד בתחום ההשמה ומרכזי הערכה במיון מועמדים למשרות.
"יש לנו חברים שעובדים בהייטק, סיפרנו להם על הרעיון, קיבלנו תגובות חיוביות והסבירו לנו שזאת לא תהיה בעיה לפתח שירות כזה דרך חברה חיצונית", מספרת קמחי. "הרעיון עלה מצורך אישי", היא מסבירה. "אנחנו חיים באינטרנט והבנו שיש המון אנשים שחיים דרך האינטרנט, אבל כולם מסתובבים באותם מעגלים. רצינו דרך להכיר אנשים עם מכנה משותף".
לאחר הזכייה בחצי הגמר, נפגשו השניים עם מנכ"לים של חברות סטארט-אפ שעשו אקזיטים ועם חברת השקעות שהסבירה איך לעבוד. "בחברת רואי חשבון ישבו איתנו על הצד הפיננסי לגבי הכנסות, הוצאות, מתי מתחילים לראות כסף", מספרת קמחי, "זה היה שבוע מאוד אינטנסיבי, שדחס עבודה של חודשיים בערך, ושנינו ביחד ישנו אולי 3 שעות. אני מניחה שהיינו מגיעים לכל זה לבד מתישהו, אבל זה היה לוקח יותר זמן וכסף".
מול השניים מתמודדת שרון לנדס פישר (41) מתל-אביב. כמו שאר המשתתפים, היא פירסמה את הרעיון באתר התחרות, אבל היא לא ששה לדבר עליו למרות העזרה בהגשת הפטנט. הרעיון שלה, שנקרא "פלש מוב סיילס," הגיע משילוב של שני טרנדים חמים: קניות קבוצתיות, כמו האתרים שפורחים בחודשים האחרונים ומציעים הנחות של עשרות אחוזים בדיל יומי, ופלאש-מוב – התופעה בה עשרות אנשים מתכנסים בכיכר עיר, קניון או מקום ציבורי אחד ומתחילים לרקוד בתיאום מושלם. "הרעיון הוא בעצם ליצור פלטפורמה חדשה לפרסום ושיווק בסלולרי. זה יישום שיפעל בכל הטלפונים הסלולריים החכמים", היא מסבירה.
גם לנדס פישר לא מגיעה מתחום הפיתוח או התוכנה, אלא מתחום השיווק והמכירות, אחרי תואר שני בניהול ושיווק וניסיון כמנהלת מכירות, שיווק וקשרי לקוחות. "חבר סיפר על התחרות וגם שהזוכה של השנה שעברה הקימה אתר וחברה מצוינת," היא מספרת. לדבריה, "המסגרת של התחרות עזרה לחדד את הרעיון. הימים האחרונים היו נהדרים, חוויה מאוד מומלצת, כמו ריאליטי מטורף. קיבלתי עצות בתחום הפיננסי, לגבי עיצוב, תוכנית עסקית, ייעוץ מחברת השקעות, שמעתי סיפורים של מנכ-"לים שהצליחו וקיבלתי עצות מהם. התמקדנו עוד ועוד כדי להוציא את היהלום מתוך הרעיון המקורי".
הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "ממון" שב"ידיעות אחנות".