הגעתם לגיל 70? חובה להבדק כדי לחדש רישיון
משרד התחבורה מעלה החל משבוע הבא את גיל חובת הבדיקה הרפואית לצורך חידוש רישיון נהיגה - מ-65 ל-70 שנה. נהגים מקצועיים ידרשו להבדק עשר שנים מוקדם יותר
תוחלת החיים בישראל גדלה? משרד התחבורה מגיב. הגיל בו נהגים נדרשים לעבור בדיקה רפואית לצורך חידוש רישיון נהיגה, עולה מ-65 כיום, ל-70. התקנה עליה הודיע משרד התחבורה, נכנסת לתוקף כבר ביום א' הקרוב, ה-2.1. בהודעה נמסר עוד כי לאחר כל חמש שנים ידרש הנהג לבדיקה חוזרת, ומגיל 80 ואילך יאלצו מבקשים להאריך את רישיון הנהיגה, להבדק אחת לשנתיים. נהגים מקצועיים, המחוייבים בבדקיה דומה כבר בגיל 50 כיום, ידרשו לבדיקה כזו רק בגיל 60. בגיל 70 ידרשו לבדיקה נוספת, ובהמשך אחת לשנתיים. תוקף רישיון הנהיגה שניתן לנהגים בני 61 ויותר, הוארך מארבע כיום, לתשע החל מ-2011.
גם קשישים יכולים. משרד התחבורה מעלה את גיל הנהגים (תצלום: AFP)
על-פי נתוני משרד התחבורה אוכלוסיית הנהגים המבוגרים מגיל 67 ומעלה, גדלה כמעט פי שלושה בעשור האחרון - מ-130 אלף נהגים בשנת 2000, ל-330 אלף כיום. לדברי משרד התחבורה, השר ישראל כץ החליט להעלות את גיל הבדיקות הרפואיות, כמתאם לגידול משמעותי בתוחלת החיים של האוכלוסייה בישראל.
"אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה אינה דומה כיום במאפייניה הבריאותיים, הפסיכולוגיים והקוגנטיביים, לקבוצת גיל זהה לפני 30 או 40 שנה", כך הסביר בעבר פרופסור יוסף ריבק, מנהל המכון הרפואי לבטיחות. ריבק פירט כי אחוז מזערי של בני 65 ומעלה שהופנו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, נפסלו מלהחזיק ברישיון נהיגה בעקבות בדיקות רפואיות.
במחקר שנערך לאחרונה בארה"ב נקבע כי בין כל 100 אלף מחזיקי רישיון נהיגה בארה"ב, קרוב ל-70 צעירים מעורבים בתאונות קשות, ורק 22 מבוגרים מעל גיל 70, מעורבים בתאונות כאלה. בנוסף התגלה כי נהגים מתחת לגיל 20 ומעל 70, מעורבים בתאונות קשות כפליים מהממוצע. אגב, במקרה של נהגים מעל גיל 80, מדובר בכמות גדולה פי 4.