שתף קטע נבחר
 

קסדת-חצי? העיפו אותה מחוץ לחוק

החוק בישראל אינו מתיר מכירת קסדות שאינן עומדות בתקן האירופי, ולכן מעשית, קסדת החצי שעלתה לכותרות לאחרונה, היא פשוט אבזר בלתי חוקי. טל שביט מנצל אירוע טרגי, וקורא לזרוק את הקסדה הלא יעילה אל מחוץ לחוק. גם במחיר פגיעה בחופש הפרט

ראשית, אזהרה: הדברים המופיעים כאן לא ינעמו לאוזני חלק מרוכבי הקטנועים והאופנועים. ויכול להיות שגם מוקירי זכרו של אבי כהן ז"ל, יחשבו שהמילים הבאות אינן במקום. יתכן, ואני מצטער, אבל טור זה ינצל את מותו הטרגי והמיותר של אישיות הספורט, כדי לנסות ולדאוג שמוות כזה לא יקרה שוב.

 

למי שאינו רוכב כלל, וגם לחלק ניכר מרוכבי הקטנועים והאופנועים שאינם מודעים, חשוב להסביר כי רכיבה עם מה שמכונה "קסדת-חצי", פירושה אחד ויחיד - במקרה תאונה הראש אינו מוגן כלל. אומר זאת שוב. במקרה של תאונה לא תגן על ראשכם קסדת החצי. ויתכן שדווקא עכשיו הוא הרגע המתאים מכל, להוציאה מחוץ לחוק, כליל.

 

בימים האחרונים גועשים ורועשים הפורומים הדו-גלגליים ברשת, בוויכוחים סוערים בעניין קסדות החצי, ויכוחים שהחלו מיד עם פרסום ההצעה להוציאן אל מחוץ לחוק. והקו המנחה את מרביתם - "אף אחד לא יחליט בשבילי איך אני צריך למגן עצמי בפני סכנות תאונה".

 

ומה שמרבית המגיבים כך אינם יודעים, הוא שהצעה זו לא רק שלא תהפוך אותנו ליוצאי דופן, היא "תיישר קו " עם המקובל במדינות נאורות. כי מדינה, וזה אולי צלצול השכמה לחלק מהטוענים כנגד הכפייה, בהחלט שומרת על אזרחיה בעזרת חוקים מחייבים. ואגב, דווקא בתחום הדו-גלגלי היא עושה זאת מעט יחסית

 

כיום אסור הרי למכור בישראל ובשאר העולם המעודכן מכונית ללא ציוד-בטיחות מתקדם. החל מחגורת בטיחות המוכרת, דרך כריות אוויר, מערכות אלקטרוניות יקרות כמו ABS ו-ESP ועוד. באופנועים? כלי רכב עם רמת בטיחות נמוכה משמעותית מזו של מכונית – לא חל שינוי מהותי בחקיקה בטיחותית מאז החלת חוק חבישת קסדה, לפני כמה עשרות שנים.

 

גם הטענה כי הוצאת קסדות החצי אל מחוץ לחוק תגרור בהמשך הדרך דרישות נוספות, כמו חיוב בציוד נוסף דוגמת מעילים, כפפות ומגפיים, אינה רלוונטית. ובוודאי ההנחה שבדרך זו יוצאו האופנועים לחלוטין מחוץ לחוק, שכן הם מסוכנים הרי.

 

אז צאו מהסרט. אין כל הבדל עקרוני בין חוק חבישת קסדה, לבין הפיכת השימוש בקסדות-חצי לבלתי חוקי, מטעם אחד פשוט: קסדת-חצי אינה קסדה. היא אינה ממלאת את היעוד הבסיסי של הגנה על הראש, אשר שימש כעילה להחלת חובת חבישת קסדה מלכתחילה. כמעט באותה מידה ניתן לשים כובע-בד על הראש, ולכנותו "קסדת בד". אישית אגב, אני מעדיף לכנות את קסדת-החצי בשם "צלחת-פדחת". זה תיאור הרבה יותר מדויק.

 

הידעתם שבאירופה לא ניתן כיום לרכוש קסדת-חצי לשימוש ברכב דו-גלגלי? הידעתם שאין ולו קסדת-חצי אחת שעומדת בתקן האירופי המחייב לקסדות-מגן. ואני מניח שאתם יודעים כי התקן האירופי, מאומץ כאן בחום בכל עניין מוטורי. ואם לדקדק עוד יותר, מכירת קסדות-חצי אינה חוקית בישראל, שכן מזה שנתיים דורש החוק מקסדות מגן לאופנוע, לעמוד באחד משני תקנים: האירופי (ECE) או האמריקני (DOT). קסדות כאלו אינן קיימות.

 

עכשיו, לא הגיע הזמן שהמדינה תעשה משהו בנושא, ופשוט תקבע כי קסדת-חצי אינה חוקית? אין זמן טוב מזה. את הדיון על ההשלכות המוסריות והמעשיות של חוק שכזה, נשאיר לפעם אחרת.

 

הכותב הוא מוותיקי הרוכבים בישראל, מייסד מגזין האופנועים מוטו והכתב הדו-גלגלי של ערוץ הרכב ב-ynet

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים