כשל 2010: כל החידושים הגרועים
2011 כבר התחילה, רשמית. אבל אנחנו רוצים להביט רגע לאחור, להיזכר בערגה בכשלונות הטכנולוגיים הכי מביכים של השנה שחלפה, להצביע ולצחוק. ברוכים הבאים לטקס פרסי טכנו-Fail לשנת 2010
החיים קשים, ממש קשים. לפעמים ממש רוצים שמשהו יצליח, ובטוחים שהמאמץ שלנו ישא פרי, ושחשבנו על הכל - רק כדי להיכשל וליפול על הפנים. גם החברות הכי גדולות, הכי חכמות, הכי עשירות והכי פופולריות בתחום הטכנולוגיה נכשלו ב-2010. חלק מהכשלונות נבעו מתכנון גרוע (של אנטנות), אחרים - מניסיונות (לאסוף מידע פרטי) שלא הצליחו וכמובן - מהרבה מזל רע.
שנת 2011 כבר התחילה. השבוע תיפתח בלאס וגאס תערוכת CES, בה יוצגו מכשירים וטכנולוגיות חדשים. אבל לפני שנביט קדימה, אנחנו מזמינים אתכם להתלבש יפה - ולהצטרף אלינו לטקס פרסי הכשלונות הטכנולוגיים של 2010. אתם יכולים לצקצק בלשונכם, לגלגל עיניים או כמונו - פשוט להצביע ולצחוק.
פרס מוות בעריסה: נקסוס וקין
לנסות ולטעות זה אנושי. מיקרוסופט ניסתה להיכנס השנה אל שוק הסמארטפונים עם סדרת מכשירי Kin. האמת? נשמע כמו רעיון לא רע: לחברה יש גישה לשלל טכנולוגיות ולמוחות הכי מבריקים שכסף יכול לקנות. התוצאה: מכשירים מכוערים ומעוגלים, עם סקסאפיל של מראות איפור מסרטי מד"ב מהאייטיז. חובבי טכנולוגיה בעולם הרימו גבה, ובצדק. הקין בוטל אחרי חודשיים בלבד, כמעט זמן שיא, והפך לפריט אספנות בקרב מעריצי מיקרוסופט.
לנסות ולטעות זה אנושי, אבל לנסות ולטעות שוב ושוב זה פשוט מטומטם. גוגל החליטה ש"אנושי" זה לא מספיק בשבילה, והשיקה בקול גדול את הנקסוס 1, בתחילת 2010. הוא היה חזק, מהיר וחכם, אבל לא מיוחד בשום צורה. ובעולם בו חצי מהסמארטפונים מניעים מערכת הפעלה דומה, עושים את אותו הדבר ונראים דומה - לא היה לו עתיד ורוד במיוחד.
חצי שנה לאחר השקה ססגונית, הודיעה גוגל שתפסיק לשווק את המכשיר. הנקסוס נכשל אפילו יותר מה-G1 וה-G2 לפניו, האחיות המכוערות למשפחת גוגל-פון.
כמו בתוכניות הפיספוסים של שנות התשעים, ובאוספי פאדיחות הווידאו ביוטיוב, שתי החברות פשוט לא טרחו להסתכל לפני שהן קפצו. מיקרוסופט וגוגל אמנם השיקו מכשירים מיותרים, אבל גם ידעו מתי לבטל אותם - וטוב שכך. יש מספיק סמארטפונים משעממים בעולם גם ככה.
פרס מיגרנת הזהב: משחקי תלת ממד
תצוגה בשלושה ממדים? איזה יופי! עכשיו אפשר להתכופף כשמשהו מתפוצץ על המסך, ולצחקק "יה, זה נראה ממש כאילו זה עומד לפגוע בי!" כל שצריך לעשות זה לשלם על מסך יקר, להקפיד לשבת בזווית טובה מול המסך ולארגן פקט
למה? כי כמו בכל סרט אימה טוב, מה שמתחיל מגניב נגמר בסיוט.
העין מופצצת בריצודים ובאלמנטים שגונבים ממנה מיקוד, המוח מרים משקולות. ומה לעשות, שיש לנו מגבלות בתור בני אדם. אחוז מסויים מהאוכלוסיה פשוט לא מסוגל לפענח 3D במוחם. אחוז אחר מדווח על כאבי עיניים, סחרחורות ובחילות אחרי צפייה של שעתיים-שלוש בתלת ממד.
יודעים מה נמשך שעתיים-שלוש? סרט (הי, מגיב 19, אווטאר הוא לא בדיוק סרט). עכשיו מנסה תעשיית המשחקים לשכנע אותנו שמשחקי תלת ממד הם העתיד המשובח של כולנו. חברי קבוצת מתנדבים מסכנים שהשתתפו בניסוי בגרמניה גילו שאחרי כמה שעות של משחק תלת ממד, בקר המשחק שלהם פגש אינטימית את האחרוחה האחרונה שאכלו.
אחרי ששיחקנו בעצמנו ב-Crysis בתלת ממד במשך שעתיים, התחלנו להרגיש כמו נסיין גרמני שאכל נקניקיה מקולקלת. משחקים שיתוכננו לתצוגת 3D אולי יהיו פחות מבלבלים, אבל עדיין יהפכו לכם את הבטן.
פרס אלטמן הקטן: מי מציץ לי במקלחת?
גוגל נוברת באופן שגרתי בהרגלי הגלישה שלכם, מוכרת מידע שאספה למפרסמים ושותפים והופ, יש לכם פרסומת לסלון כלות בתוצאות החיפוש, שבועיים לפני חתונתכם. אבל לאימפריית האינטרנט זה ממש לא מספיק, והיא רוצה יותר.
השנה ספגה החברה התקפה מצד רגולטורים לאחר שחשפה את אנשי הקשר שלכם מג'ימייל בהשקת גוגל Buzz, רשת חברתית אה-לה-טוויטר. הסיפור עלה לה כמה מיליוני דולרים, וכמה לקוחות ממורמרים.
לאחר מכן גם התגלו תמונות מביכות של אנשים בשירותי צילום הרחובות שלה, Street View. כמה מביכות כבר יכולות להיות תמונות של אנשים ברחוב? תשאלו את האדם שצולם כשהוא בוגד באשתו, את האישה שצולמה כשמכנסיה מופשלים, או את בני משפחות ההרוגים שצילמו הניידות של גוגל.
אבל Street View הביאה על החברה כישלון גדול בהרבה. רגולטורים בגרמניה גילו במאי 2010 שהניידות דוגמות ומעתיקות תעבורת רשתות WiFi פתוחות. מה בדיוק הועתק שם? מיילים, קבצים, תמונות, הורדות, מה לא. איפה זה "שם"? ב-33 מדינות שונות. או במילים אחרות, גוגל נתפסה עם המכנסיים למטה והזנב של הפרה קשור לתקרה.
ענקית האינטרנט נמצאת תחת חקירה במדינות רבות, ונמצאת בסכנה של תביעות פליליות מצד מדינות ופרטים. אמנם גם הקנס הכי חמור שיטילו עליה לא יוריד מאיכות הבורקסים שמוגשים בארוחת הבוקר במאונטן וויו, אבל הנזק התדמיתי שגרמה לעצמה כאב ועוד יכאב בהמשך.
מה קרה, גוגל? אין לכם מספיק מידע מהגלישה השוטפת שלנו? הכישלון הזה נחלק לשניים: העובדה שהחברה נתפסה, ושלל ההסברים המנומסים והפרצופים התמימים שעטו בכירי החברה. אתם מאמינים שגוגל אשכרה טענה שהיתה איזו טעות בתוכנה של המצלמות, שגרמה להן לאסוף מידע בטעות? תאמינו: חוקרים בדקו וגילו - יתכן שזה באמת מה שקרה. מצד שני, המוניטין של גוגל בנושא הפרטיות הוא טוב בערך כמו זה של העגבת בנושא בריאות הציבור.
פרס Fail השנה (וחביב הקהל): נשלח מאייפון שלי
פרס Fail השנה מוענק לאפל בזכות חדשנותה הבלתי מתפשרת, גם כשמהנדסיה מזהירים, לקוחותיה מתלוננים, ומומחי טכנולוגיה בעולם מגלגלים עיניים. על מה אנחנו מדברים? על פרשת האייפון 4, שאתרים טכנולוגיים בחו"ל העניקו לה את השם "אנטנה-גייט".
משתמשים התלוננו שכשהם מחזיקים את האייפון הקסום ביד מלאה (כמו שבדרך כלל מחזיקים טלפון בגודל כזה), הקליטה שלהם נפגעת. אפל התעלמה בתחילה. אחר כך ענה סטיב ג'ובס לאחד המתלוננים שהוא לא מחזיק את המכשיר נכון.
בדיקות שערכו מומחים גילו שעיצוב האנטנה הגאוני של האייפון 4, בו התגאה ג'ובס בהשקת המכשיר – פשוט יוצר קצר שפוגע בקליטה. הג'ורנל דיווח שאפל ידעה על התקלה, והסתירה אותה בכוונה. אחד ממהנדסי אפל אפילו טען שהוא ניסה להזהיר את הבוסים שלו מפני כשל האנטנה, והושתק. אחרי זמן מה של תירוצים והשתהויות, כינסה אפל מסיבת עיתונאים, והודתה שיש בעיה במכשיר (היי! אבל לא באנטנה!)
מוזר, שהפיצוי שניתן לרוכשי האייפון 4 הוא כיסוי גומי, שמבודד את האנטנה מיד המשתמש ופותר את התקלה אותה הכחיש ג'ובס עד הסוף. אם תשאלו אותו, מדובר בשילוב של תקלת תוכנה, גז ביצות ובלון מזג-אוויר שהתרסק. "הטלפונים שלנו אינם מושלמים", אמר במסיבת העיתונאים. "אבל גם של המתחרים לא" – והציג נתוני פגיעה בקליטה של מכשירי נוקיה, HTC ובלקברי.
המתחרים זעמו, המבקרים ביקרו והלקוחות המשיכו לקנות מאות אלפי אייפונים. ולכן, אפל זוכה גם בפרס "חביב הקהל": מי שיכול ללעוג לאינטיליגנציה של לקוחותיו ועדיין למכור מיליוני חתיכות, הוא גם בר מזל וגם גאון.
הרבה כישלונות טכנולוגיים ראינו ב-2011. מי יהיה הכישלון הגדול הבא? מעריכים שגוגל תשיק רשת חברתית, שאפל תוציא אייפד חדש, שמיקרוסופט תשחרר את חלונות 8 ושנינטנדו תחדש את ה-Wii. מי מהם יכשל לדעתכם, ולמה? ספרו לנו בטוקבקים