דברים שרואים משם, לא רואים מכאן
הארגון הבינלאומי "350" מתאם בין פעילי שימור סביבה בכל העולם לפרויקטים שונים, וביניהם גם מקבץ יצירות ענק שנקלטו על ידי הלוויינים. "אמנות יותר עוצמתית מדו"חות מדעיים", אומר אחד מראשי הארגון בראיון ל-ynet. תנועה ירוקה בשלל צבעים
פעילי הסביבה בכל העולם התאחדו. זוהי המנטרה שמהווה נר לרגלם של ראשי הארגון הבינלאומי "350", ולפני קצת יותר מחודש היא התממשה בצורת סדרת יצירות ענק מסביב לעולם, שביקשו להדגיש את חשיבות שימור הסביבה.
דב הקוטב האיסלנדי של "350" (צילום: AP)
הפרויקט "350eARTh" נערך ב-26 בנובמבר ביותר מ-12 אתרים בעולם במקביל. באיסלנד שרטטה האמנית ביארגיי אולפסדוטיר דב קוטב ענק על גבי קרחון. בברייטון שבאנגליה פיקח סולן רדיוהד תום יורק על אלפיים איש שהשתתפו במיצג קינג קאנוט - המלך הוויקינגי שבלם את גלי הים. במדינת ניו מכסיקו שבארצות הברית הוקם אתר קמפינג ענק עם אוהלים כחולים לאורכו של נהר סנטה פה, המדמה את מסלולו הגווע, ובמצרים עיצבו מאות סטודנטים חיפושת זבל ענקית.
הפרויקט של תום יורק (צילום: Malcolm Land, Sealand Aerial Photo)
מלבד, איסלנד, ברייטון, ניו מכסיקו ומצרים, מיצגי ענק מטעם ארגון "350" הוקמו בברוקן היל שבאוסטרליה, סאו פאולו שבברזיל, ונקובר שבקנדה, דלתא של נהר אל אברו בספרד, בייג'ינג שבסין, סנטו דומינגו שברפובליקה הדומיניקנית, ניו דלהי שבהודו, האיים המאלדיבים, ניו יורק ולוס אנג'לס. יצירות הענק צולמו כולן מן החלל באמצעות לוויינים והופצו ברחבי העולם כחומרי תעמולה לטובת שימור האקלים על פני כדור הארץ.
נהר סנטה פה חוזר לחיים (צילום: Don Usner)
קמפינג המוני מטעם המכון לאמנות של סנטה פה (צילום: Michael Clark)
"המיקוד של '350eARTh' לא היה ליצור אמנות, אלא ללכוד את הדימיון של הציבור", אומר פיל ארונאו, חבר בצוות של "350", בראיון ל-ynet, "זו הסיבה שיצירות האמנות הענקיות הללו העסיקו אלפי אנשים ביותר מתריסר אתרים ברחבי העולם. אנחנו לא מאמינים שאמנות שייכת רק למוזיאונים - אנחנו מאמינים שכולם יכולים להיות חלק מזה. צילומי הלוויין עזרו לנו למשוך את תשומת לב התקשורת, והדגישו עד כמה גדול כוחם של דימויים כאלה.
פיל האקלים של דניאל דאנסר בניו דלהי (צילום: Daniel Dancer)
"הרעיון היה לשתף פעולה עם כמה מהאמנים הידועים בעולם כדי ליצור מיצגי ענק. הם עשו שימוש בצבע, חול, אדמה, דודי שמש, צמחים, בדים, קרטונים ממוחזרים ובגופם של המשתתפים, כדי ליצור דימויים מרשימים כמו 'העיט הסולארי' בלוס אנג'לס או חיפושית הזבל בקהיר, שצולמו כולם באמצעות הלוויין".
"העיט הסולארי" של Spectral Q בלוס אנג'לס (צילום: Jeff Pantukhoff)
על פי ארונאו, קנה המידה הבינלאומי של האירוע - בכל פינות עולמנו הגווע, הביא לריכוז כוחות אפקטיבי. "בסופו של דבר, אני חושב שהבאנו תחושת אחדות לתנועה", הוא אומר. "לעתים קרובות, נראה שיש מיליון אירועים נהדרים שקורים מסביב לעולם, אבל כולם קוראים למשהו אחר. במהלך השבוע בו עבדנו על "350eARTh", כולם דיברו על דבר אחד - '350'".
אולפסדוטיר בפעולה. כך עשו זאת באיסלנד (צילום: AFP)
דב הקוטב ממעוף הציפור (צילום: AFP)
השמש זורחת, הקרח נמס (צילום: AFP)
ארגון "350" הוא גוף צעיר יחסית, הנמצא בהתהוות וכבר מהווה שחקן מרכזי במאבק על שימור כדור הארץ, לצד "גרינפיס" הוותיק יותר, איתו כבר הספיק הארגון לשתף פעולה לאחרונה, במיצג תת-מימי מיוחד בוועידת האקלים של האו"ם בקנקון.
"מכל הדתות, הגזעים והמעמדות"
"'350' הוא ארגון בינלאומי שעוזר לתאם רשת עצומה של פעילים, שמשתתפים בקרב על הרס האקלים", מסביר ארונאו. "הצוות שלנו קטן מאוד אבל הרשת שלנו כוללת מנהיגים מכל הדתות, הגזעים, אמונות ומעמדות, בכל מדינה בכדור הארץ.
"אנחנו עושים שימוש במנגנונים באמצעים שונים, ברשת האינטרנט ואחרים, כדי להפיץ את בשורת התנועה הגדלה שלנו, וסייענו בארגון שניים מהפעילויות היומיות הגדולות בהיסטוריה - יום האקלים הבינלאומי ומסיבת ה'Global Work' אשתקד.
הגג הקולי של מולי דילוורת' בניו יורק (צילום: Steve Amiaga)
שמשיות מתאספות ברפובליקה הדומיניקנית (צילום: Marvin Del Cid)
"עזרנו גם בארגון קמפיינים ספציפיים המכוונים למנהיגים ספציפיים כמו פרויקט PutSolarOn.It, שקרא לברק אובמה ומנהיגים אחרים להתקין משטחים סולארים בבתי המגורים במדינותיהם. בנוסף יזמנו את פרויקט 350eARTh מסביב לעולם".
איך האמנות משרתת אתכם בקרב על כדור הארץ?
"בהרבה דרכים, אמנות היא הדרך בה אנחנו יכולים למשוך את הדמיון של הציבור. אמנות נוגעת באנשים ברבדים שונים, מאשר גרפים ומספרים, שבהם אנו עושים שימוש בתנועות לשימור הסביבה. יש המון הוכחות פסיכולוגיות שקובעות שאם ניגש תחילה לאנשים דרך הרגשות והערכיות שלהם, נוכל לשנות את אמונותיהם ולעודד פעילות לאחר מכן. אמנות גם דוברת אמת בדרכים, בהן התקשורת כושלת - צילומים וסרטים יכולים להיות יותר עוצמתיים מדו"חות מדעיים".
בדלתא של אל אברו (צילום: Jorge Rodriguez-Gerada)
מקרוב רואים את הפרטים. אל אברו (צילום: Jorge Rodriguez-Gerada)
למרות שהפעילות נעשתה מתוך התלהבות רבה של המשתתפים, המארגנים נתקלו לא פעם בבעיות, שחרגו מעבר להכנות הרגילות. "באופן אישי הייתי אחראי על תיאום שתי פעילויות - בקייפטאון ובקהיר", אומר ארונאו, שמספר על חוויות לא נעימות שחווה במהלך העבודה על הפרויקט בדרום אפריקה.
השמש הסולארית בקייפטאון (צילום: Jade Wyatt-Holing)
"בקייפטאון הפעילות היתה אמורה להתרחש במקום בשם חאייליטשה - פרבר עני של העיר. יומיים לפני האירוע, התרחש רצח מחריד, ממש ליד מגרש הרוגבי, בו היינו אמורים להתכנס. דבר הרצח נפוץ בכל המדינה, אבל למרות זאת, הצלחנו להביא למחרת מאות אנשים לקחת חלק בפעילות בזמן לא קל".
קית' צ'יזדי מטביע חותמו בברוקן היל שבאוסטרליה (צילום: AFP)
ארגון 350 פעיל בכל העולם ויש לו נוכחות גם אצלנו בישראל. "עבדנו עם פעילים נפלאים בכל המזרח התיכון, כולל בישראל, פלסטין, ירדן ולבנון", אומר ארונאו. "הפעילים במקומות הללו מוטרדים בעיקר בנוגע למים, חקלאות ברת קימא, אנרגיה נקייה ותחבורה, ובעיות אקלימיות נוספות. הם בעלי תשוקה גדולה לנושא, מחויבים למטרה ומוכנים להנהיג את המדינות שלהם לטובת נטרליות של פחם. בישראל השתתפנו במסעות אופניים לאורך הירדן, אירועי רולר-בליידס בתל אביב וסמינרים בנגב".
חיפושית הזבל של האמנית שרה רפעת במצרים (צילום: Ahmed Hyman)
האסון הסביבתי הגדול ביותר שעבר על ישראל בחודש האחרון - שריפת הענק בכרמל, הוא לטענת
ארונאו ביטוי נוסף למשבר האקלימי החריף שעומד בפתחה של החברה האנושית. הוא רואה כמטרה להעביר את המסר, שאסונות שכאלה הם רק פרט אחד בתמונה הגדולה והדי עגומה של כדור הארץ שלנו.
"לבנו עם תושבי צפון ישראל" הוא אומר. "ברור שהשריפה והבצורת המחישה באופן מציאותי במיוחד את הסכנות של שיבושי האקלים עבור אנשים רבים. זהו תפקידם של קבוצות כמו שלנו ליצור את הקשר בין מה שנראה כמו אירועים רנדומלים לסכנות הגדולות שעומדות בפני כדור הארץ שלנו כמכלול. נמשך לעבוד עם מארגנים ופעילים בכל העולם כדי להצביע על הסוגיות האלו ולעורר תשומת לב לעשיית מעשה".