שנת שפל: "חוסלה הנהירה הישראלית לטורקיה"
2010 תיזכר כשנה שבה הכריזו ישראלים רבים "ברוגז" על הקלאבים ומספר הטסים אליהם צנח בחצי - אך עדיין נותר גבוה מ-200 אלף נופשים. הישראלי מצא תחליף בדמות יוון, איטליה ובולגריה. בענף התיירות מעריכים: המשבר רחוק מסיום
לטורקים שלום. ימים ספורים לאחר קבלת הפנים האנטי-ישראלית לספינת המרמרה בטורקיה, נחתמה שנת 2010 כשנת השפל גם בכמות התיירים הישראלים, שהפכו את ארץ הקלאבים ליעדם הראשון כחופשה. דודו מחלב, סמנכ"ל בחברת ארקיע, אמר ל-ynet כי "הנהירה הישראלית לטורקיה חוסלה".
בימים הקרובים יפורסמו הנתונים הסופיים לכל 2010, אבל כבר כעת, מנתוני 11 החודשים הראשונים של השנה
ניתן לראות בבירור את הדרת הרגל הישראלית מהריביירה הטורקית. זאת, בעוד שעל פי נתוני משרד התיירות ורשות שדות התעופה - חלה עלייה בכמות הישראלים שיצאו לחו"ל וזו הגיעה לשיא של כל הזמנים.
מנתוני רשות שדות התעופה לחודשים ינואר-נובמבר בשנה שחלפה, עולה כי 539,592 איש טסו לטורקיה, הנמצאת במקום השמיני בדירוג היעדים שאליהם טסו מנתב"ג. המספר מהווה צניחה של למעלה מ-30 אחוזים לעומת הנתונים ב-2009.
אז מי החליפה את טורקיה כיעד של "מר ישראלי" ומשפחתו? יוון, שהסתמנה בחודשי הקיץ כלהיט החלופי רשמה גידול של כמעט 60 אחוזים בכמות הטסים אליה, עם 485,421 נוסעים שטסו לעריה ולאייה ב-11 החודשים הראשונים של 2010. שתי מדינות נוספות שרשמו עלייה מרשימה במקביל לצניחה הטורקית הן איטליה ובולגריה - שרשמה גידול ניכר במספר הטסים אליה מישראל.
סדקים ב"חרם"? מאות אלפים בילו באנטליה
מפילוח של יעדי הטיסות ניתן להתרשם כי חלה צניחה של כ-50 אחוזים במספר הטסים בשנה שחלפה לאנטליה, הנחשבת "בירת הקלאבים" ויעד נחשק בשנים עברו. מנגד, אפשר להסתכל על חצי הכוס המלא,
ולציין שב-11 החודשים הראשונים של השנה שחלפה טסו לאנטליה 222,484 נוסעים מישראל. יצוין כי רבים מאותם נוסעים הם תיירים מארצות מזרח אירופה שמגיעים לטיול בארץ הקודש, ומשלבים סיורים חד-יומיים בריביירה הטורקית. מבחינת הטורקים הם אינם נספרים כתיירים, שכן הם לא לנים במדינה.
הויתור הישראלי על הבילוי בקלאבים משתקף בעוד תופעה מעניינת: לראשונה זה כמה שנים עקפה איסטנבול את אזור דרום טורקיה בכמות הנוסעים הישראלים שטסו אליה. לעומת שנת 2009 כמעט ולא חל שינוי משמעותי במספר הנוסעים מישראל שנחתו באיסטנבול. מנגד ראוי לציין שליעדים אחרים באירופה חל זינוק משמעותי במספר הנוסעים: ברצלונה ורומא למשל רשמו עלייה של כ-30 במספר הטסים אליהן מישראל. האי רודוס זינק עם עלייה של כמעט 60 אחוזים במספר הטיסות אליו מנתב"ג.
עוד ראוי לציין כי רבים מהנוסעים לאיסטנבול עושים זאת במטרה לעלות על טיסות-המשך ליעדים ברחבי העולם, שכן מעבר שכזה דרך איסטנבול מוזיל באופן משמעותי את כרטיסי הטיסה ליעדים רבים.
הערכה: המשבר יימשך בשנתיים הקרובות
מנכ"ל חברת השטיח המעופף, אייל קשדן, הסביר ל-ynet כי להערכתו מרבית הנוסעים לאנטליה השנה טסו בחמשת החודשים הראשונים של 2010, לפני תקרית המרמרה: "מדובר בנוסעים שהתאכזבו מהחלופות של איי יוון ו-וארנה הבולגרית, שם העלויות היו גבוהות והתמורה הכוללת פחות טובה מזו שהם הכירו באנטליה. אנשים כבר שמים פחות דגש על המצב הפוליטי ויותר על הנופש למשפחות".
לצד זאת, קשדן העריך כי עיקר הנופשים ימשיכו לנסוע גם ב-2011 לאיי יוון, בולגריה, ספרד ואיטליה, וליעדים נוספים, בהם פלמה דה מיורקה. "להערכתי, כארבעים אחוזים מהנוסעים לאנטליה בשנה שחלפה היו מהמגזר הערבי, דבר שהיה קיים תמיד. אחרי שבמגזר נסעו תמיד לנפוש במצרים או בעקבה ועייפו מכך - הם יותר ויותר העדיפו את טורקיה", הסביר.
יש מי שהרוויח מעליית קרנה של יוון כיעד חלופי לטורקיה. חברת ארקיע הטיסה ב-2010
כמות גדולה של נוסעים ליוון, יותר מאי פעם. "גדלנו פי ארבעה בכמות הנופשים שטסו איתנו לאיי יוון", הסביר ל-ynet סמנכ"ל החברה, דודו מחלב, "לפי ההערכות, התכנונים וההשקעות בענף, המספרים האלו רק יגדלו בשנים 2011 ו-2012".
מחלב הוסיף כי המשבר "גרם ליוונים להשקיע בישראלים, להקים עוד בתי מלון שיפתחו במהלך השנה הקרובה, לפתוח בתי מלון אחרים מוקדם מהצפוי בגלל חג הפסח, ולהכניס יעדים חדשים". הוא סיכם בנימה קודרת: "אין לנו ספק שהשוק הטורקי לא יתעורר גם השנה והמשבר יימשך".