שתף קטע נבחר

 

מבקר המדינה: ניצולי השואה לא מקבלים סיוע

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה לא ממהרת לסייע לניצולי שואה. גם הקרן לטיפול בחסויים לא מעניקה טיפול מספיק לחלק מהם, החיים בתנאים מחפירים

גם למי שבאמת זקוקים לסיוע - כמו ניצולי שואה וחסויים - המדינה והגופים הנלווים לא ממהרים לסייע. כך עולה מהפרקים בדו"ח המיוחד של מבקר המדינה, העוסקים בטיפול בנכסים של נספי השואה ובקרן לטיפול בחסויים.

 

בדצמבר 2005 התקבל בכנסת חוק, שמטרתו לאתר נכסים של נספי שואה ולהשיב אותם ליורשים. בחוק נקבע כי הנכסים להם לא ימצאו יורשים, ישמשו לסיוע לניצולי שואה ולהנצחת זכר השואה. לשם כך הוקמה באוגוסט 2006 החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה.

 

החוק אמנם קבע כי נכסים של נספי שואה יועברו ממשרד האפוטרופוס הכללי לחברה החדשה. בפועל, הועברו הנכסים שהיה ידוע בוודאות כי הם שייכים לנספים, אך נמצאו כ-1,000 תיקי נכסים שהאפוטרופוס לא סיווג אותם ועוד מספר דומה של נכסים שסווגו תחת השם "בעל הנכס לא ידוע". רק בעקבות הביקורת, נכתב בדו"ח, הם סווגו ונמצאו נכסים נוספים של ניצולי שואה. ממסמכי החברה עולה כי השווי הכספי של הנכסים שהועברו אליה נאמד ב-460-540 מיליון שקלים.

 

המבקר גם מצא ליקויים בתפקוד החברה להשבת הנכסים, שהתמקדה בעיקר באיתור נדל"ן וכמעט לא עסקה באיתור נכסים אחרים. בנוסף החוק הטיל על החברה לפרסם בעיתונים בארץ ובחו"ל מידע כל הנכסים שבידיה בתוך שלושה חודשים ממועד הקמתה, אך בפועל - רק באפריל 2010 החל מסע פרסום בחו"ל.

 

כמו כן, הוטל על החברה לפעול לאיתור יורשים של הנכסים שהועברו לניהולה. הביקורת העלתה כי לא היה איתור יזום של יורשים והם טיפלו רק בבקשות שהגיעו מהציבור. בפועל היה רק עובד אחד שפעל בנושא איתור היורשים ורק באמצע שנת 2009 החלה החברה לתגבר את כוח האדם במחלקה.

 

החברה גם נדרשה לפרסם הוראות בעניין סיוע לניצולי שואה, ממימוש הנכסים להם אין דורש, בתוך שנה, אך לא עשתה זאת. עוד מצא המבקר כי החברה לא גיבשה מדינות ארוכת טווח בנושא הסיוע לניצולים ולא פעלה די לבדיקת צרכיהם. כמו כן, החברה אישרה סיוע חירום לכמה ארגונים של ניצולי שואה, למרות שאלו לא עמדו בתנאי הסף או בעקרונות שנקבעו.


החברה לא פעלה די לבדיקת צרכיהם של ניצולי השואה (צילום: AP)

 

המבקר מצא, כי בתפקודה של החברה נמצאו ליקויים רבים. העיקריים שבהם - היעדר תכנון רב-שנתי ואי-התוויית מדיניות ודרכי פעולה להשגת המטרות המרכזיות שלשמן הוקמה החברה. הוא אמר כי ראוי שהחברה תקבע סדרי עדיפויות לעניין איתור נכסים ואיתור יורשים, וכן תיערך למימוש הנכסים שבידיה כדי שיהיו לה הכלים לסייע לניצולים.

 

השבת הנכסים של נספי השואה ליורשיהם היא חובה מוסרית, קובע המבקר, ואף על-פי כן לא טופלה סוגיה זו במשך שנים. "תיקון הליקויים בלוח זמנים קצר, יוכל לתקן במעט את העוול שנעשה לבעלי הנכסים ויורשיהם ולסייע לניצולים בשנותיהם האחרונות".

 

רכז טיפולי אחד ל-160 חסויים

המבקר גם בדק את הקרן לטיפול בחסויים, המרכזת את הטיפול באזרחים שבית המשפט מינה להם אפוטרופוס מסיבות שונות: בין היתר קטינים, או חולים במחלות פיזיות או נפשיות, שאינם מסוגלים לדאוג לצרכיהם ולהביע דעה עניינית ושקולה ביחס לגורלם ורכושם.

 

הקרן מעסיקה בסניפיה רכזים טיפוליים - עובדים מקצועיים האחראים לטיפול בחסויים. בביקורת נמצא כי רכז טיפולי אחד אחראי לטיפול בכ-160 חסויים וזכאים בממוצע, דבר היוצר עומס יתר ולעתים אף גורם לפגיעה באיכות הטיפול הניתן לחסוי.

 

אף שהקרן הוקמה כבר בשנת 1977, עד חודש פברואר 2010, מועד סיום הביקורת, לא היו לה נהלים בכמה נושאים מהותיים הנוגעים לטיפול בחסוי. בין היתר, הקרן לא קבעה כללים המגדירים את אופן הביקור של נציג מטעמה אצל החסוי. נמצא עוד כי הקרן אינה מקיימת בקרה מספקת על ביקורי הנציג אצל החסוי.

 

בנוסף, חלק מהחסויים שהקרן מטפלת בהם, הם חסרי אמצעים, וחיים לא אחת בתנאים מחפירים, בדלות ובעוני. משרדי המשפטים, הרווחה והאוצר לא פתרו את סוגיית המימון של הטיפול בחסויים חסרי אמצעים.

 

המבקר רואה בחומרה את אי-עמידתה של הקרן בחובותיה הבסיסיות כלפי החסויים והזכאים. הוא קרא למשרד המשפטים, משרד הרווחה והביטוח הלאומי להגביר את מעורבותם בפעילות הקרן ואת פיקוחם עליה כדי להבטיח שאוכלוסיית החסויים במדינת ישראל תקבל פתרון הולם למצוקותיה.

 

האפוטרופוס בתגובה: "פועלים להשלים העברת הנכסים"

בתגובה לטענות שהועלו בדו"ח המבקר, נמסר מהאפוטרופוס הכללי כי "זמן קצר לאחר הקמת החברה, פעלנו ללא דיחוי ובהתאם לחוק להעברת כ-1,200 נכסים מתוך כ-14,000 המנוהלים על ידינו וסווגו כשייכים לנספי שואה לטיפול החברה. האפוטרופוס הכללי השלים זה מכבר את סיווגם של כ-1,000 מהתיקים, שלא סווגו עד למועד הביקורת, והעביר מתוכם את 14 התיקים שנמצאו שייכים לנספי השואה לרשות החברה".

 

בהודעה נמסר עוד כי "האפוטרופוס הכללי הודיע כי על אף שמבחינה רשמית אין באפשרותו לסווג את התיקים שהוגדרו שסווגו ככאלה שבעליהם לא ידועים כשייכים לנספי השואה, הרי שלנוכח מעמדו הציבורי הוא פועל לאיתור מידע נוסף שיהיה בו כדי לסייע בסיווג הנדרש".

 

באותו הנושא, נמסר כי "באפוטרופוס התקבל עד היום מידע נוסף הנוגע לכ-400 מתיקים אלו, וחמישה מתוכם, שנמצאו שייכים לנספי השואה, הועברו על-ידו לחברה. האפוטרופוס הכללי פועל בשיתוף פעולה מלא עם נציגי החברה, לרבות בהקמת צוותי עבודה משותפים לאפוטרופוס הכללי ולחברה שפועלים יחדיו זה מכבר, על מנת לעשות את הנדרש להשלמת העבודה המקיפה והענפה להעברת כל הנכסים השייכים לנספי השואה לרשות החברה".

 

מההנהלה החדשה של הקרן לטיפול בחסויים, נמסר כי הם מקדמים בברכה את דו"ח המבקר. "ההנהלה החדשה פעלה מהיום הראשון לכניסתה לתפקיד לשפר ביצועים וחתרה לשקיפות. הדו"ח נותן תמונת מצב שהיתה כארבעה חודשים לאחר כניסת ההנהלה החדשה, הניסוחים מתעלמים מהמהפכה וההתחדשות המתרחשים בקרן לטיפול בחסויים והדורשים זמן לשינויים הרבים.

 

"זאב פרידמן, המנכ"ל החדש של הקרן, מדגיש שהקרן לטיפול בחסויים אינה נתמכת ואינה מתוקצבת על ידי משרדי הממשלה, עובדה המחייבת לנקוט בניהול אחראי של השימושים הכספיים והכפיפות למסגרת תקציבית".

 

בהכנת הידיעה השתתף אביעד גליקמן
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ליקויים באיתור נכסים. מיכה לינדנשטראוס
צילום: נועם מושקוביץ
לא איתרו יורשים לניצולי שואה
צילום: AP
מומלצים