2010: שיא במסירות כלי רכב
בשנה החולפת נמסרו בישראל 216 אלף כלי רכב חדשים - צמיחה של 25% לעומת 2009, ושיפור של יותר מ-11% בהשוואה לשיא הקודם, משנת 2008. מנכ"ל יונדאי: "אם הכלכלה הישראלית תמשיך להפגין איתנות, נגיע להיקף מכירות שנתי של 220 אלף ואף 230 אלף כלי רכב"
שנה מופלאה ליבואניות הרכב. שוק הרכב הישראלי צמח בשנה שעברה ב-25% לעומת 2009, ורשם שיא מסירות של כל הזמנים: 216,430 כלי רכב חדשים. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ג') איגוד יבואני הרכב. השיא הקודם, שנרשם ב-2008, עמד על כ-195 אלף כלי רכב חדשים. עם זאת, דבר אחד לא השתנה ב-2010: בראש טבלת המכירות עדיין ניצבת מאזדה, אם כי הפער בינה ויונדאי במקום השני הצמטק במהלך השנה ל-1,366 כלי רכב.
- השיא נשבר: למעלה מ-200 אלף מכוניות בשנה
- מסירות אוקטובר: מאזדה חוזרת להוביל
- סיכום 2009: שוק הרכב המקומי מפתיע לטובה
"הכלכלה הישראלית נמצאת במגמת צמיחה חזקה, במיוחד בהשוואה לכלכלות אחרות בעולם", אומר ל-ynet דן אורנשטיין, מנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי וסגן נשיא בחברת כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס. "אם המגמה הזו תימשך, והכלכלה הישראלית תפגין איתנות בשנים הקרובות, אני מאמין ששוק הרכב ימשיך לצמוח, ויגיע להיקף מכירות שנתי של 220 אלף ואף 230 אלף כלי רכב".
"אני לא מופתע מצמיחת שוק הרכב הישראלי השנה", מוסיף גדי אונגר, מנכ"ל חברת טלקאר, יבואנית קיה. "להערכתי, השוק הציג מעין מחזוריות, לאחר הירידה שנרשמה במחצית הראשונה של שנת 2009. לכך הצטרפו גורמים נוספים, כמו שערי מטבע-חוץ וריביות נמוכות, שאפשרו עסקאות אטרקטיביות לחלק מהיבואנים".
מותג | 2010 | 2009 (דירוג) |
1. מאזדה |
31,819 | 31,494 (1) |
2. יונדאי | 30,453 | 20,305 (2) |
3. טויוטה | 22,289 | 18,401 (3) |
4. סוזוקי | 12,218 | 6,277 (9) |
5. פולקסווגן | 11,514 | 7,481 (7) |
6. פורד | 10,263 | 11,559 (4) |
7. שברולט | 9,734 | 11,492 (5) |
8. קיה | 9,513 | 4,214 (16) |
9. מיצובישי | 8,432 | 4,969 (14) |
10. הונדה | 8,275 | 7,882 (6) |
סה"כ | 216,430 | 172,715 |
במהלך 2010 גם חלו כמה שינויים רגולטוריים, אשר לדברי בכירים בשוק הרכב השפיעו על פעילות היבואניות. "רפורמת 'מיסוי ירוק' הועילה לשוק הרכב", מסביר אורנשטיין מכלמוביל, בהתייחסו לרפורמה שנועדה לעודד רכישת כלי רכב הפולטים כמות מופחתת של מזהמים. "הרפורמה פתחה למעשה את קטגוריית המיני, ואפילו הביאה למכירת גרסאות ידניות. זו מגמה מאוד מעניינת, שללא ספק פוגעת במטרה אליה כיוונו במשרד האוצר".
עולים, מזנקים ויורדים
שמונה מעשרת המובילות בטבלת המסירות רשמו צמיחה ב-2010, כאשר רק פורד ושברולט הציגו ירידה. הדרמה של השנה היא צמצום הפער בין מובילת הטבלה ב-15 בשנים האחרונות, מאזדה, וסגניתה - יונדאי. היצרנית הקוריאנית, שבכיריה כבר הצהירו כי ברצונם להוביל את שוק הרכב הישראלי ב-2012, רשמה זינוק של כ-50%, וזאת לעומת עלייה של אחוז בודד למאזדה. עם זאת, ראוי לזכור כי ב-2009 הייתה מאזדה אחת היבואניות היחידות שעברה את המשבר הכלכלי ללא פגיעה בהיקף המסירות שלה.
טויוטה סיימה את השנה במקום השלישי, עם קצת יותר מ-22 אלף כלי רכב חדשים, וזאת למרות המשבר החמור בעקבות כמה קריאות לתיקון (ריקול) השנה. את העליות המשמעותיות מבין עשרת המובילות רושמות סוזוקי וקיה: סזוקי זינקה ב-96.2% לעומת 2009, ועלתה מהמקום התשיעי בטבלת המסירות למקום הרביעי. קיה הציגה צמיחה מרשימה של 125% - שהעלתה אותה מהמקום ה-16 בשנת 2009 למקום השמיני השנה. כאמור, רק שני מותגים בעשירייה הראשונה רשמו ירידה לעומת 2009: פורד ירדה ב-11.2% ואילו שברולט ירדה ב15.3%.
גם מחוץ לעשירייה הראשונה אפשר למצוא כמה סיפורי הצלחה מרשימים. רנו סיימה את 2010 במקום ה-11 ועם עלייה מרשימה של 54% ל-8,019 מסירות. סקודה במקום ה-12 זינקה ב-50.4% ורשמה 7,491 מסירות. סיאט, במקום ה-19, עלתה ב-167%, ומסרה 3,049 כלי רכב חדשים. במאבק המסורתי בין שלוש יצרניות היוקרה הגרמניות, ממשיכה אודי להוביל, עם 1,469 מסירות (+7.5% לעומת 2009), לעומת 1,017 מסירות לב.מ.וו (+7%) ו-969 מסירות למרצדס (+5.6%).