הזיכרונות נמחקו? מגיע לכם פיצוי, אך אל תגזימו
הדבר היחיד שיותר מבאס מלקבל את הסלולרי מתיקון ולגלות שכל הזיכרונות ירדו לטימיון, הוא לגלות שזה קרה למרות שביקשתם מפורשות שלא יימחק דבר. כן, תוכלו לתבוע, אך לאור מקרי העבר נראה שהפיצוי שתקבלו לא יהיה גבוה במיוחד. תביעה בסכום של כ-10,000 שקל, למשל, תיחשב כמופרזת
"כל החיים שלי נמצאים בנייד" - מי מאיתנו לא שמע את המשפט הזה או אמר אותו בשנים האחרונות? זיכרונות, אנשי קשר, תמונות של הילדים ובני הזוג, הודעות sms בעלות ערך סנטימנטלי - מה נעשה אם יום אחד ימחק הכל? וגרוע מכך - אם הכל ימחק על ידי חברת הסלולר לאחר שהנחנו אותה מפורשות לא לעשות כן? האם נקבל פיצוי? האם הוא באמת יפצה על הנזק שנגרם לנו? לפניכם כמה מקרים מעניינים מהתקופה האחרונה, אשר הגיעו לבית המשפט.
לא הסכים למחיקת הזיכרונות - סלקום תפצה
בית המשפט לתביעות קטנות בבאר שבע דן בתביעה לפיצוי בסך 18 אלף שקל, שהגיש לקוח בחברת סלקום בשל טיפול במכשיר הטלפון שלו. על פי כתב התביעה, ב-14 בדצמבר 2009 הגיע התובע למרכז השירות של סלקום ומסר את מכשיר הטלפון שלו כדי לקבל הצעת מחיר לתיקון. לדבריו, הוא אמר מפורשות לנציגת השירות שאם הבדיקה או התיקון ידרשו את איפוס הזיכרון, הוא לא נותן רשות לעשות כן. אולם, כשחזר למחרת לקבל הצעת מחיר, התברר לו שהזיכרון אופס וכל אנשי הקשר שהיו בזיכרון - כ-300 במספר - אבדו. בשל כך, התובע ביקש להתנתק מסלקום, אך הוא נדרש לשלם דמי ניתוק בסך 1,200 שקל.
סלקום טענה בכתב ההגנה, כי בעת מסירת המכשיר לתיקון, התובע חתם על טופס יעודי שבו אישר את איפוס המכשיר בעת הצורך, ואישר שהוא מודע כי הזיכרונות עלולים לאבד במהלך התיקון וכי עליו לגבות את הזיכרונות.
השופטת גאולה לוין קיבלה את התביעה, אך לא במלוא הסכום הנתבע, וקבעה כי טופס התיקון שצורף לכתב ההגנה אינו חתום על ידי התובע, ולכן סלקום לא יכולה להסתמך עליו. השופטת ציינה בעניין זה, כי אין כל ודאות שהתובע קיבל את הטופס לידיו, ובוודאי שאין ודאות כי חתם עליו.
"עצם העובדה שבפועל אופס המכשיר וכתוצאה מכך נמחקו זיכרונות במכשיר אינה שנויה במחלוקת. דברי התובע כי הדבר נעשה ללא הסכמתו לא נסתרו. במצב דברים זה אני סבורה כי יש לפצות את התובע בגין כך", קבעה השופטת. עם זאת, נקבע כי הסכום הנתבע מופרז, וכי התובע לא הוכיח שנזקיו עומדים על סך של 18 אלף שקל. "המונח עוגמת נפש אינו נוסחת קסם שמכשירה כל דרישה כספית", כתבה השופטת ופסקה לתובע פיצוי של 1,500 שקל. (ת"ק 26527-02-10 אבן אדעיים נ' סלקום).
המכשיר נשלח לתיקון, אך חזר "עירום"
וראו זה פלא, לקוחות סלקום לא לבד. גם בפרטנר סבל לקוח מהתנהלות לא ראויה ורשלנית בהקשר של מחיקת הזיכרונות מהנייד. בית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקווה דן בתביעה נגד חברת פרטנר תקשורת בע"מ לפיצוי כספי בסך 22,500 שקל, לאחר שבמהלך תיקון הטלפון הסלולרי של התובע, גנן עצמאי במקצועו, ב-27 באוגוסט 2009, נמחקו כל נתוני כרטיס ה-SIM שלו.
ב-31 באוגוסט 2009 הוחזר המכשיר לתובע על ידי שליח. לטענתו, מכשיר הנייד היה תקין "כמו חדש, מה גם שכל הזיכרונות נמחקו, ולמעשה היה מדובר במכשיר עירום..." . התברר לתובע שאין דרך לשחזר את הזיכרונות, ועל כן החליט להגיש תביעה.
התובע בקש פיצוי של 5,000 שקל בשל הזמן שבזבז עקב מחיקת מספרי הטלפון מזיכרון כרטיס ה-SIM, ועוד 15 אלף שקל נזק כספי עסקי. בנוסף, 2,500 שקל פיצוי בשל עוגמת נפש ובזבוז ימי עבודה.
פרטנר טענה מנגד, כי בזמן מסירת המכשיר, התובע חתם על טופס, בו נכתב בין היתר: "לפני מסירת מכשיר לבדיקה ו/או חלקיו ו/או ביצוע עדכון של גרסת תוכנה במכשיר, עליך להסיר את התקני הזיכרון (כרטיס זיכרון)... ולבצע גיבוי של כל המידע והנתונים (כולל תוכנות חיצוניות) אשר נמצאים במכשיר, וזאת בין היתר מכיוון שיתכן כי עקב סוג התקלה במכשיר נחזיר לך מכשיר מחודש, שאינו המכשיר שמסרת לנו...".
השופט הרווי גרובס דחה את הטענה של פרטנר, וקבע כי בהגנתה נפל פגם מהותי ביותר, שכן התובע לא חתם על הטופס, אלא מסיבות לא ברורות הטופס נחתם על ידי עובד החברה, אשר התייצב בבית המשפט ואישר עובדה זו.
השופט קבע, כי מכיון שהתובע לא חתם על הטופס, ואין מחלוקת כי זיכרון כרטיס ה-SIM נמחק בזמן התיקון, הרי שפרטנר אחראית למחיקת הזיכרון ועליה לפצות את התובע.
עם זאת, באשר לגובה הפיצוי נקבע כי "ברור שנגרם לו מטרד, והוא נאלץ לבזבז זמן בשחזור מספרי הטלפון, ומגיע לו סכום סביר לפצותו. אולם לא היו ראיות משכנעות על הפסדים של ממש". בהתאם לכך, חויבה פרטנר לשלם לתובע סכום של 2,500 שקל והוצאות משפט של 300 שקל. (ת"ק 3912-01-10 שלום נ' חברת פרטנר תקשורת בע"מ).
החברות לא מתרגשות, בינתיים
כל מי שאי פעם מסר את מכשיר הנייד שלו לתיקון, ונמחקו לו הזיכרונות ומידע חשוב אחר, עבר חוויה לא נעימה. לשחזר, להשיג מספרי טלפון, לנסות להחזיר את המצב לקדמותו - כל אלו גובים זמן, כסף ואנרגיות לא מועטות.
במקרה שמוגשת תביעה לבית המשפט, ונמצא כי החברה הסלולרית התרשלה, היא תידרש לשלם. עם זאת, כפי שניתן לראות, הפיצוי לא גבוה במיוחד, ונע בסביבות ה-2,000 שקל. תביעה בסכום של כ-10,000 שקל ומעלה תיחשב לרוב על ידי בית המשפט כמופרזת, ולא תזכה את דורשה בסכום הנתבע על ידו. ממצב דברים זה עולה לדעתי, כי עד שהפיצויים שייפסקו לא יהיו משמעותיים, החברות הסלולריות ימשיכו למחוק ולהתרשל מבלי להתרגש מכך יותר מידי.
עו"ד אורנית אבני-גורטלר עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית
**יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.