שתף קטע נבחר

אחרי ייקור הביטוח: השוק הדו-גלגלי במדרון

אם למישהו היה ספק באשר להשפעת העלאת תעריפי ביטוח החובה על שוק הרכב הדו גלגלי, הגיעו נתוני סיכום השנה והבהירו חד-משמעית: הייקור פגע לא רק בכיס הרוכבים, אלא גם בכל העוסקים בתחום. טל שביט מנתח מספרים עצובים

כמה סמלי: מתברר כי למרות ההצהרות האופטימיות של היבואנים, דווקא חודש דצמבר שחתם את 2010, היה הגרוע ביותר בענף הדו-גלגלי השנה. פחות מ-700 אופנועים וקטנועים חדשים נמסרו בחודש האחרון, משמעותית פחות מפברואר, שהיה הגרוע ביותר עד כה.

 

  • הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet

 

לאלה המסרבים להכיר במצב העגום, וזוכרים כי גם אשתקד היה דצמבר הגרוע ביותר, נזכיר כי ב-2009 מדובר היה בחודש שהגיע מייד לאחר העלאת תעריפי הביטוח המתוקשרת, שעצרה כמעט כליל את המכירות. אגב, השנה קשה לגייס אפילו את "תירוץ" מזג-האוויר, שכן דצמבר היה כזכור אביבי להפליא.

 

רוצים לקרוא עוד על אופנועים? כנסו לדוגרי  של טל שביט

 


מחאת הרוכבים ב-2009. התעריפים התייקרו, וכל העוסקים בתחום נפגעו

 

כמעט 15 אלף, בלבד

בשנה החולפת נמסרו בדיוק 14,958 קטנועים ואופנועים, ירידה של 15.7% לעומת 2009. אם נתון זה אינו נראה לכם כירידה משמעותית במיוחד, קבלו נתון שאין צורך להוסיף עליו מילים מיותרות. בשמונת החודשים שקדמו למאבק למניעת העלאת תעריפי הביטוח, מאבק שעלה לכותרות בספטמבר 2009, נמסרו בממוצע כמעט 1,700 כלים חדשים בחודש. בתקופה המקבילה ב-2010 נמסרו בממוצע כ-1,300 - ירידה של יותר מ-20%.

 

האפקט בפועל היה חמור יותר. על כל כלי דו-גלגלי שנמכר היה על היבואנים להתאמץ יותר - בשינוי היצע הדגמים לטובת כלים עממיים יותר, הורדות מחירים, הטבות שונות ועוד. במלים אחרות, לא רק הכמויות ירדו, גם הרווחיות. בחלק מהמקרים הביאה הורדת המחירים לתוצאות מיידיות - פיאג'ו היא דוגמה לכך - בעוד אצל אחרים, דוגמת הונדה, זה פחות עבד.

 

כתוצאה מהעול הכספי המוגבר עמו נאלצו בעלי אופנועים וקטנועים להתמודד לאחר העלאת תעריפי הביטוח, נרשמו שינויים נוספים. למשל יותר ויותר רכישות התבצעו ממקורות בחו"ל בעזרת האינטרנט - כמו ציוד רכיבה וחלפים. כתוצאה מכך ניכרת תופעה מעניינת: עסקים ותיקים בתחום יבוא ציוד ואביזרים, פותחים צינורות שיווק מוזלים באמצעות חנויות Outlet (חלקן וירטואליות), בעוד אחרים ביצעו חיתוך מחירים משמעותי ונאלצו לחתוך גם הם ברווחים.

 

יותר מותגים בשוק מתכווץ

תופעה חיובית ומפתיעה נוספת שאירעה השנה, היא התווספות מותגים חדשים לשוק. דווקא בתקופה זו החליטה לובינסקי לחדש את יבוא קטנועי פיז'ו - במהלך שמשדר אופטימיות לגבי מצבו העתידי של השוק. לעומת זאת, הופעת אופנועי רויאל-אנפילד ההודיים היא לא יותר מקוריוז. עוד קודם לכן הגיע לכאן מותג HM האיטלקי,שמשווק למעשה דגמי שטח מקצועיים של הונדה, שעברו הסבה כדי שיוכלו להיות חוקיים לכביש. בהעדר ספורט מוטורי חוקי, ההחלטה להביא את מותג הנישה היקר נראית תמוהה. בהתאם, המכירות מדשדשות למדי בשלב זה - רק 29 כלים בחצי שנת פעילות. אפילו מותג סיני או שניים לא נרתעו מהנסיון העגום שנרשם עם תוצרת סין עד עתה, והצטרפו להיצע.

 

מי כאן פופולרי

קטגוריית הנפח הפופולרית ביותר השנה היא כמובן 125 סמ"ק, האחראית ל-54.6% מכלל הכלים הדו-גלגליים (מרביתם קטנועים כמובן) שנמכרו השנה - שיעור דומה ל-2009. כלים גדולים בנפח מעל 500 סמ"ק - רובם אופנועים - אחראים ל-5.4% בלבד, גם כאן בדומה לשנה הקודמת.

 

הכלי הדו-גלגלי הנמכר בישראל היה ג'וירייד 125 של סאניאנג, וגם השני ברשימה שייך לאותו מותג - ג'וימקס 250. האופנוע הנמכר ביותר ב-2010 הוא ככל הנראה קאוואסאקי ZX250 הצנוע, ממנו עלו כ-100 יחידות על הכביש.

 

מותג סאניאנג הטאיוואני ממשיך לשלוט בשוק, ואף מחזק את אחיזתו, עם נתח שוק שעלה מ-40.8% ב-2009 ל-43.5% ב-2010. אצל המתחרה הקרוב, קימקו, ירד נתח השוק מ-30.1% ל-28.4%. שני מותגים אלה מחזיקים אגב בלמעלה מ-70% מהשוק.

 

אם זה נשמע לכם דומיננטי, שימו לב לנתון הבא: חברת מטרו, המייבאת בנוסף לסאניאנג גם את ימאהה וקאוואסאקי, מחזיקה בנתח של כמעט 53% (לעומת 49.3% ב-2009) בשוק. עופר-אבניר, המייבאת בנוסף לקימקו את סוזוקי ומותגי קבוצת פיאג'ו, מחזיקה ב-37.9% (שיעור דומה ל-2009). יחד מדובר ביותר מ-90% מהשוק.

 


מסירות דו גלגליים 2010

מסירות דו גלגליים 2010
מותג ב-2010 ב-2009 שינוי לעומת 2009
סאניאנג 6,506 7,239 10.1%-
קימקו 4,254 5,338 20.3%-
ימאהה 1,145 1,233 7.1%-
פיאג'ו 1,039 811 28.1%+
הונדה 659 916 28.1%-
סוזוקי 347 574 39.5%-
קאוואסאקי 255 275 7.3%-
ק.ט.מ 231 165 40.0%+
ב.מ.וו 129 141 8.5%-
זיאנג קיאנג 76 107 29.0%-
דוקאטי 54 41 31.7%+
הוסקוורנה 38 - -
אפריליה 32 - -
קסינג יו 37 160 77.0%-
הרלי דייוידסון 36 39 7.7%-
HM 29 - -
זנן 27 90 70.0%-
רויאל אנפילד 12 - -

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איפה הם כולם?
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים