נתיב נעלם: מי אישר להפקיע נתיב בכניסה לת"א?
הנוסעים על כביש מספר 1 בואכה נתיבי איילון, הופתעו הבוקר לגלות כי הנתיב השמאלי עבר לשרת את נתיב האגרה החדש. מבדיקת ynet עולה כי החוק מחייב את אישור ועדת הכלכלה, אך זו לא דנה כלל בנושא. הזכיינית: "לא חרגנו מהוראות המדינה". משרד התחבורה: "התכנית אושרה על-ידי הרשויות הרלוונטיות"
נתיב האגרה: כך העלימה המדינה נתיב מכביש הכניסה לאיילון, והעבירה אותו לידי הזכיינית. פתיחת נתיב האגרה לתנועה ביום שישי האחרון, לוותה בהפתעה: המסלול השמאלי בנתיבי איילון "נעלם" לטובת השתלבותו של הנתיב החדש. מבדיקת ynet עולה כי הקמת הנתיב נעשתה לכאורה בניגוד לחוק, הקובע כי הסבת נתיב תחבורה קיים לשימוש כנתיב אגרה, יכולה להיעשות רק באישור ועדת הכלכלה בכנסת.
בתגובה לפניית ynet, אמר היום (א') דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, כי "מספר הנתיבים בנתיבי איילון נשאר זהה כפי שהיה, כך שהנתיב המהיר לא בא על-חשבון אחד הנתיבים". מאוחר יותר הוסיף הדובר כי "עד מחלף קיבוץ גלויות נסלל נתיב נוסף, וישנו קטע קטן של 100 מטר שהוקצה לנתיב המהיר, שאינו מחייב אישור של ועדת הכלכלה". לדבריו, "הקמת הנתיב המהיר בוצעה על-פי החוק".
משרד התחבורה: "מספר הנתיבים לא השתנה" (צילום: חיים זרזר)
אלא שעל-פי החוק הרלוונטי, "חוק נתיבים מהירים", רשאי שר התחבורה להפוך מסלול תחבורה קיים - כמו למשל בנתיבי איילון - לנתיב אגרה אך ורק באישור ועדת הכלכלה בכנסת. כאשר תוקן החוק ב-2005, הבהירה סגנית היועצת המשפטית של המשרד, חווה ראובני, בישיבה של ועדת הכלכלה כי "יש אפשרות להכריז על נתיב קיים כנתיב מהיר, אבל ההכרזה הזאת תהיה טעונה אישור ועדת הכלכלה".
שלוש שנים מאוחר יותר, בישיבת הוועדה ביוני 2008, התייחס לעניין היו"ר דאז, ח"כ גלעד ארדן: "על-פי החוק השר רשאי לקבוע נתיבים מהירים רק לגבי נתיב חדש, לא לגבי נתיב קיים. לגבי נתיב קיים הוא צריך את אישור ועדת הכלכלה". על דבריו השיבה עו"ד ראובני: "הנתיב האקטואלי כרגע, הנתיב היחיד שמוכרז בכניסה לתל-אביב הוא נתיב חדש, לכן הוא אושר על-ידי השרים ללא אישור ועדת הכלכלה".
מחמישה נתיבים לשניים?
הסברי משרד התחבורה צפויים להתקבל בהפתעה בקרב הנהגים. בפורום מיוחד שערך ynet, תיאר הגולש ארז את המצב בכביש: "בכניסה לתל-אביב הצרו את הנתיב לשני נתיבים בלבד, מה שגרם הבוקר לפקקי תנועה היסטריים. פשוט הולידו פקק חדש בכדי לאכלס את הנתיב המהיר. איך נתנו לתכנון זה לעבור? למה הוא לא פורסם לפני-כן לציבור? בושה וחרפה".
לאריק היה סיפור דומה: "משפירים הייתה עד היום התכנסות מחמישה נתיבים, לארבעה ולשלושה בכניסה לאיילון. עם פתיחת הנתיב המהיר, גנבו את אחד משלושת הנתיבים בכניסה לאיילון. זהו למעשה נתיב הכניסה החדש של הנתיב המהיר. כלומר, העומס בכביש 1 בואכה תל-אביב הולך להיות פי כמה יותר ויותר גרוע. החל ממחלף שפירים, אנחנו נעבור מחמישה, לארבעה, לשלושה, ולבסוף לשתי נתיבים". לדברים אלה הוסיף הגולש אבי: "במקום שהנתיב הנוסף ישתלב בשלושת הנתיבים הקיימים, גנבתם נתיב - וכיום רק שני נתיבים נכנסים לאיילון. לכן כמות המכוניות שיכולות להיכנס הצטמצמה והפקק שהיה הסיבה להקמת נתיב התארך עד האופק".
במשרד התחבורה סבורים כי כל פגיעה בנהגים שמשתמשים בנתיבי איילון, תתקזז לאור התועלת שיביא הנתיב המהיר: "עם הפעלת הנתיב המהיר במלוא הקיבולת, מספר כלי הרכב הנוסעים בנתיבי איילון יפחת, מאחר שהנתיב המהיר יקלוט חלק לא מבוטל מכלי הרכב. מכאן שהנוסעים בנתיבי איילון במסלולים הרגילים לא יפגעו כתוצאה מהפעלת הנתיב המהיר, ואילו נוסעי התחבורה הציבורית בנתיב המהיר יגיעו לתל אביב מהר יותר".
על טענות שהעלו גולשי ynet, ענה היום גם הראל חנין, מנהל התפעול של הנתיב המהיר: "בכניסה לאיילון נותרו שלושה נתיבים, כפי שהיה עד היום. אוטובוסים ורכבים רבי-תפוסה יעברו בנתיב המהיר ושירותי ההסעות יפחיתו את כמות הנכנסים לתל אביב ברכב פרטי. התכנון הוא שפתיחת הנתיב ומתן עדיפות לתחבורה ציבורית לא יעלה את משך הזמן של הנוסעים בכביש 1".
חנין הוסיף כי "התכנון הוא של משרד התחבורה ומשרד האוצר, ובא לתת עדיפות לתחבורה ציבורית. ייעודו של הנתיב הוא להקטין את מספר כלי הרכב הנכנסים למרכז ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. ככל שיותר נהגים יעשו שימוש באפשרויות השונות של הנתיב המהיר - רכב רב-תפוסה, שירותי הסעה - הפקק בכניסה לתל-אביב יקטן ובכך ירווח לכולם. אין ספק שנדרש שינוי תרבותי וחשיבתי על-ידי הנוסעים לתל-אביב, ואנו מקווים שתהיה היענות מצד הציבור".