אתר הנתיב המהיר: בלי פקקים, בלי רמזורים, ובלי תעריפים
חושבים שהפקקים היום בבוקר היו מעצבנים? חכו עד שתגלשו לאתר האינטרנט של חברת הנתיב המהיר. תקלות ממשק חוקר ומעניש
<< בובה-ג'ובס והטוויטר של נתניהו: האם חוקי לזייף?
ב-1 בינואר 2011 נפתח הנתיב המהיר בכביש 1, נתיב האגרה שמתיימר לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את הפקקים וזיהום האוויר. אך בינתיים, לא רק שהיוזמה התחבורתית נגסה בנתיבי איילון והרגיזה את רוכבי האופנוע, אלא שאם תרצו לבדוק באתר הנתיב המהיר מהם תעריפי הנסיעה – תאלצו להתברך ביכולות בילוש של הרקול פוארו, ובסבלנות של גנדי.
בואו להגיב בעמוד הפייסבוק של ynet
בבדיקת ynet התגלה שתעריפי הנסיעה אינם מופיעים כלל באתר הכביש המהיר. בנוסף לכך, תהליך ההרשמה לאלו הרוצים להיות מנויים לשירות רווי תקלות, ההופכות את ההרשמה למייגעת במיוחד.
לשלוף את האשראי בעיניים עצומות
את פרויקט הנתיב המהיר הקימה קבוצת שפיר, אשר זכתה בזיכיון לבניית הנתיב בעלות של כ-350 מיליון שקל. כנראה שהתקציב הגיע לסופו בדיוק לפני הקמת האתר הרשמי, אחרת אין דרך להסביר מדוע כאשר מחפשים את תעריפי הנסיעה באתר, הוא מפנה את הגולשים לשילוט האלקטרוני שניצב 1.2 ק"מ לפני הכניסה למתחם החנה וסע של הנתיב, שיפרט ויסביר בפניכם את צורת החיוב.
חוסר המידע באתר בנוגע לתעריפים חורה עקב כך שכבר בשלב השני של ההרשמה למנויים באתר תתבקשו לתת את פרטי האשראי המלאים שלכם. אמנם באתר מצוין כי אין דמי רישום חודשיים פרט לתשלום על הנסיעה עצמה, אך הגיוני שמשתמש שנרשם דרך האתר הוא גם סוג המשתמש שירצה לדעת כמה הוא משלם, לפני שיתבקש לסגור את העסקה בעיניים עצומות.
הטקסט באתר לא מתבייש להשתמש בהגיון מעגלי כדי לבלבל את האויב, סליחה – הגולש. אם ברצונכם לדעת כמה תעלה לכם הנסיעה בנתיב, תוכלו להיעזר בהפניה הבאה "גובה התשלום יהיה על פי המחיר המופיע במכונת התשלום". ואם אתם באים מכיוון דרום ורוצים לדעת מה יהיה מחיר האגרה, האתר מסביר לכם: "מחיר האגרה יהיה זהה לזה של הנוסעים האחרים בנתיב". בנוסף, איך תדעו מראש אם אתם פטורים מתשלום עקב תפוסת רכב מלאה? לפי האתר, הפירוט בדבר המועדים בהם הנסיעה פטורה מתשלום "תפורסם על גבי שלט האגרה בכניסה לנתיב." אם מקימי הנתיב אכן דואגים בראשונה לצמצום בפקקי התנועה, כדאי שיחשבו על פרסום תעריפיהם במקום נוסף פרט לשלט בודד, רגע לפני הירידה לנתיב.
לא הצלחתם להירשם? עשו לנו לייק בפייסבוק
ואולי כדי לפצות על המסתורין האופף את ענין התעריפים באתר, מתברך האתר בשקיפות יתר בתחום מערכת הניהול. הסבר קצר: לאתר הנתיב המהיר מערכת הרשמה למנויים. מתחת לכל מערכת הרשמה באתר קיימת לה בדרך כלל מערכת ניהול, שמאפשרת לבעל האתר להשתמש ולצפות בפרטי המשתמשים לפי צרכיו. הגישה לעמוד בו מופיעה כניסת האדמין - מנהל האתר, לא אמורה להיות נגישה לקהל הרחב. באתר הנתיב המהיר, לעומת זאת, מי שמבין קצת באתרים ובקוד יוכל להגיע בקלות לעמוד האדמין. כיוון שמדובר בשירות המאפשר הרשמה בתשלום - מדובר בסכמת פריצה התוכל לחשוף את פרטי האשראי של המנויים.
עוד אפיון מציק באתר, אם כי חמור הרבה פחות, הוא שאם בתחילת ההרשמה שגיתם בכתיבת כתובת המייל או באחד הפרטים האחרים, המערכת תמחק את כל הפרטים שמילאתם ותאלצו להתחיל מחדש ברישום. מעניין שבאתר שבו אין באתר מערכת הרשמה נוחה ועדכנית, טרחו לפזר אפליקציות לייק של פייסבוק בכל עמוד כמו פטריות אחרי הגשם.
חפירה מעמיקה יותר ברשת, ולא באתר הרשמי, מגלה שהנסיעה בנתיב המהיר תתומחר בשבעה שקלים ותעלה עם התגברות העומס בנתיב, אך אם זמן השהייה בנתיב יעלה על 45 דקות, יקבלו הנהגים את כספם חזרה. למי שפחות בקיא בחיפוש בגוגל, נשאר רק לקוות שנהג חבר יצלם את השלט שלפני הנתיב המהיר ויעלה אותו לפייסבוק.
דיווח ראשוני לידיעה הזו התקבל במייל האדום של ynet