למרות בג"ץ: עשרות קווי מהדרין חדשים בדרך
הקרב על ההפרדה בין גברים ונשים בתחבורה ציבורית רק מתחיל. לפי הערכות מקורבים לנושא, פסיקתו מעוררת המחלוקת של בג"ץ נתפסה למעשה כאישור להפרדה בקווי האוטובוס, ולכן צפויה הרחבה משמעותית של מספר קווי המהדרין . מנכ"ל עמותת חדו"ש: "ככל שיתרבו קווי ההפרדה, יתרבו גם האלימות וההטרדות נגד נוסעות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדברי סמנכ"ל מחקר והסברה בעמותה, שחר אילן, בעקבות פסק הדין של בג"ץ צפוי בתקופה הקרובה "גל נוסף ומיידי" של קווים חדשים, שיגדיל משמעותית את מספר קווי ההפרדה הפעילים. להערכתו, בין היעדים הבאים צפויים לפעול קווי הפרדה חדשים:
- ירושלים וגבעת זאב
- זיכרון יעקב ובני-ברק
- ירושלים וחצור הגלילית
- בית"ר-עילית ואלעד
- מודיעין-עילית ואלעד
- צפת ומירון
אילן מוסיף כי חמישה קווים עירוניים בבית"ר-עילית, שפעלו עד כה ללא אישור כלשהו מטעם משרד התחבורה, צפויים לקבל אישור בעקבות פסק הדין של בג"ץ.
הערכות העמותה מצטרפות לדברי יו"ר נעמת, טליה לבני, שאמרה בעקבות החלטת בג"ץ כי "פסק הדין מכשיר את השרץ ויוצר מצב גרוע יותר. אין מדובר בהסכמה אמיתית אלא בכפייה ובהשלטת טרור של גורמים חרדים על כלל ציבור משתמשי האוטובוסים. הגושפנקא שנתן פסק הדין להמלצות משרד התחבורה, רק תקבע את המצב הפרוץ ותמנע מנשים מלנסוע בביטחון ובשוויון".
בכל עיר, בכל שכונה
בעמותת חדו"ש סבורים כי בשנים הקרובות תתרחב משמעותית פעילות קווי ההפרדה, בעקבות הקמת ערים ושכונות חדשות המיועדות בעיקר לציבור החרדי. "הנוהג כיום הוא שמכל ריכוז חרדי יוצאים קווי הפרדה לירושלים, בני-ברק ואשדוד", מסבירים בעמותה. "סביר להניח שעם הבנייה המסיבית בבית-שמש, שם מתוכננות 21 אלף דירות לחרדים, ובניית הערים החרדיות החדשות חריש וכסיף, יתווספו קווים רבים גם אליהן, כך שמכל ריכוז חרדי יצאו לפחות חמישה-שישה קווי הפרדה".
בעמותה גם מציינים כי "אין היום כל אפשרות להגיע לעיר החרדית בית"ר-עילית בקווי תחבורה ציבורית שאין בהם הפרדה, וקיים חשש שזה יהיה המצב גם בערים החרדיות החדשות, חריש וכסיף". מצב דומה צפוי גם בשכונות חרדיות מתוכננות, בהר יונה שבנצרת עילית ובאחיסמך שבלוד. "סביר שגם ערים אלו יצטרפו תוך שנתיים-שלוש למפת קווי ההפרדה", מסכמים בעמותה.
יש לציין כי פסק הדין של בג"ץ אמור לכאורה למנוע מחברות תחבורה ציבורית הפעלת קווי הפרדה חדשים. השופט אליקים רובינשטיין הבהיר בפסק הדין כי בהתאם להמלצת ועדה מקצועית של משרד התחבורה, תחל בעוד כחודש תקופת מבחן שתיארך שנה, ובמהלכה ייבחן הסדר "הפרדה מרצון". על-פי הנחיות הוועדה המקצועית שאומצו על-ידי בג"ץ, ההסדר יונהג וייבחן רק באותם קווים שבהם ההפרדה יושמה לפני הדיונים בבית המשפט - "הקווים שבהם מתקיים ההסדר בשנים האחרונות, המסתמכת בעיקרה על 'רשימת ועד הרבנים'".
עם זאת, רבים סבורים כי פסק הדין מגדיר מעשית תנאים לקיום הפרדה בין גברים ונשים, ועלול על כן להוביל למצב הפוך. בעמותת חדו"ש מעריכים כי "משרד התחבורה, חברות התחבורה הציבורית וארגוני הצניעות החרדיים, ינצלו את החלטת בג"ץ לגידול ניכר במספר קווי ההפרדה".
הבעיה של הדלת האחורית
שינוי נוסף אותו צופים בעמותה הוא הנהגת העלייה מהדלת האחורית בכל קווי ההפרדה. לדברי אילן, ב-25 קווים קיימים עלו נשים לאוטובוס מהדלת הקדמית, יחד עם הגברים. אולם, בעקבות החלטת בג"ץ שלא לבטל את השימוש בדלת האחורית, ניתן למעשה "הכשר" להפרדה בעלייה לאוטובוס בכל הקווים. "נשים שיבקשו לעלות מלפנים יהיו חשופות לאלימות והטרדות", מזהיר אילן.
ראוי לציין כי שופטי בג"ץ היו מודעים לליקויים רבים ביישום הסדר "הפרדה מרצון", שהחל לראשונה כבר בפברואר 2010, בעקבות מתן צו-ביניים שלמעשה חייב את משרד התחבורה ליישם את המלצות הוועדה המקצועית. השופט רובינשטיין מציין כי הפיקוח מצד משרד התחבורה בתקופה זו היה מצומצם, וכי חברת אגד - מפעילת קווי ההפרדה - לא הדריכה כראוי את נהגי האוטובוס, באשר להתנהגות המצופה מהם במקרים שבהם נוסעים מנסים לכפות הפרדה על נוסעות.
בעניין זה מבהיר רובינשטיין כי "גם בתקופת הפעלת הקווים בהתאם לצו הביניים נרשמו תקריות של כפיה. חברת אגד אף הודתה, כי גם בקרב עובדיה לא הופנם השינוי במועד. נתונים שהציגו העותרות (קבוצת נשים והמרכז לפלורליזם יהודי, ש.ה) מעלים שורה של מקרים בהם נהגים 'נתנו כתף' להסדרי ההפרדה - 'זו לא תורה מסיני אבל את חייבת לכבד את ההסכם ולשבת מאחור', שיתפו איתם פעולה - לדוגמה, באמצעות הכוונת נשים לעלות מהדלת האחורית - וסירבו לתמוך בעמדת נוסעות שהותקפו".