סקס, ויטמין D ורוק'נרול: 5 דרכים להילחם בשפעת

קחו תוספים, קבלו מסאז', קיימו יחסי מין פעמיים בשבוע: מומחים ממליצים על כמה דרכים מקוריות להימנע מלהידבק בשפעת המשתוללת, אך מזכירים: אל תזנחו גם את הדרכים המסורתיות יותר להישאר בריאים

1. ניגוב עדין

מפתה "לנקות" אף סתום וגדוש עם ניגוב חזק ואסרטיבי, אך לטענת מומחי האתר, ניגוב חזק עלול להחמיר את התסמינים באמצעות העברה של ליחה חיידקית לסינוסים. בכדי לבחון את ההשערה הזו, ביצעו חוקרים באוניברסיטת וירג'יניה בדיקות שונות, ביניהן גם CT, בזמן שהנבדקים ניגבו בחוזקה את אפם, התעטשו או השתעלו. לעיטוש ולשיעול לא היו השפעות משמעותיות על חלל האף, אך ניגוב האף בנה באזור לחות אדיר, ש"דחפה" את הליחה לסינוסים.

• הצטרפו לפייסבוק של ynet וקבלו עדכונים חמים וסרטונים בלעדיים

"לא לנגב חזק היא עצה טובה", אמר ד"ר ביל שאפנר, יו"ר לרפואה מניעתית באוניברסיטת ונדרבילט, "שכן 'דחיפת' הליחה לסינוסים תוביל לתסמינים ארוכים יותר. נגבו בעדינות, ונקו את הקצה הקדמי של האף. אם אתם עושים זאת במקלחת או בתנאים לחים, כשהסינוסים כבר 'רגועים', עוד יותר טוב". תרופות לגודש באף ושטיפת חלל האף עם מי מלח הם פתרונות נוספים לאף סתום וגדוש.

2. מוזיקה מרגיעה

מחקרים מראים שהאזנה בת 30 דקות למוזיקה מרגיעה לא רק מפחיתה לחץ נפשי, אלא גם מעודדת את מערכת החיסון לייצר נוגדני מחלות, כמו החלבון אימונוגלובולין. האימונוגלובולין נקשר לאנטיגנים - מולקולות המצויות על-פני השטח של פתוגנים הפולשים לגוף ושעלולים להזיק לו. במחקר שבוצע באוניברסיטת ווילקס, הוכח כי רמת האימונוגלובולין ברוק של נבדקים שהאזינו למוזיקה מרגיעה, מלווה ב"קולות טבע" במשך 30 דקות, היתה גבוהה משמעותית בהשוואה לנבדקים שנבחנו בסביבה ללא מוזיקה או האזינו לרדיו.

ההשערה היא כי מוזיקה מסוג זה משנה את מצב הרוח ורמות הסטרס בגוף. סקירת מחקר שבוצעה ב-2003 גילתה כי האזנה למוזיקה מרגיעה משפיעה בחיוב על רמות האימונוגלובולין ועל מצב הרוח. מחקר שפורסם ב-Journal of Behavioral Medicine ב-2004 מצא כי לשירה במקהילה אותה ההשפעה; אם כי במקרה זה, עליכם לשיר במשך שעה שלמה כדי להגיע לאותה רמה של אימונוגלובולין.

3. ויטמין D - לא רק טוב לעצמות

למרות שרבים מקדמים את הוויטמין C כוויטמין "המנצח" כשהדיון מגיע להצטננויות, הרי שראיות אמפיריות להשפעתו החיובית אינן חד משמעיות. באופן מפתיע, דווקא ויטמין D, שידוע בעיקר בזכות סגולות חיזוק העצמות שלו, הוכח כמסייע להפחתת הסיכון להצטננות בזמן עונת השפעת.

מחקר שפורסם ב-Archives of Internal Medicine ב-2009 מצא כי אנשים עם רמות נמוכות של ויטמין D העלו את הסיכון לחלות בדלקות בדרכי הנשימה ב-40%. באנשים עם אסתמה, רמות נמוכות של של ויטמין D העלו את הסיכון לדלקות בדרכי הנשימה ב-500%.

"נעשו מספר בדיקות שהראו שתוסף של ויטמין D, בעיקר בילדים, מפחית את הסיכון לשפעת", מסביר ד"ר גרג פלוטניקוף, המנהל המקצועי של מכון הרפואה בבית החולים אבוט נורת'ווסטרן במיניאפוליס. במחקר שביצע פלוטניקוף וכלל 10 אלפים עובדים במערכת הבריאות של אטלנטה, הוא מצא כי 63% סבלו מרמות נמוכות של ויטמין D. תוסף של 500 מק"ג של ויטמין D ליום הספיק כדי להביא 99% מהעובדים שנבדקו לרמות ראויות של ויטמין D. לדעתו, זו הכמות היומית הנדרשת כדי להילחם בסיכון לשפעת.

4. סקס יציל משפעת

סקס קבוע הוכח אף הוא כפעילות שמחזקת את מערכת החיסון. מחקר באוניברסיטת ווילקס מצא כי אנשים שקיימו יחסי מין פעמיים בשבוע באופן קבוע, נהנו מרמות גבוהות של אימונוגלובולין, בעוד שאלה שקיימו יחסי מין בתדירות גבוהה יותר או התנזרו מסקס, סבלו מרמות נמוכות בהרבה של החלבון. החוקרים לא הבינו מדוע קיום יחסי מין שלוש פעמים בשבוע או יותר לא השפיע בצורה חיובית על רמות האימונוגלובולין, אך הסיקו לבסוף כי פעילות מינית מתונה היא דרך מוכחת להעלות את רמות האימונוגלובולין בעד 30%.

מגע שאינו בעל אופי מיני נושא אף הוא השפעה חיובית על מערכת החיסון. חוקרים בבית הספר לרפואה במיאמי מצאו, למשל, כי טיפולי מסאז' שגרתיים מחזקים אף הם את מערכת החיסון באמצעות הגברת ייצור "תאי הרג המחלות" הטבעיים בגוף הנלחמים בפתוגנים, והם אף מפחיתים את רמת הקורטיזול (הורמון הסטרס) בדם.

5. ואל תשכחו לשטוף ידיים

למרות שיש כמה דרכים מהנות במיוחד להילחם בשפעת, כמו סקס ומסאז'ים, כדאי לזכור שרופאים ממליצים שמדובר רק ב"טיפולים משלימים" למאבק הקונבנציונאלי במחלה - חיסון, רחיצת ידיים והימנעות מהדבקה.

"בכל הנוגע למניעת הצטננויות וחיזוק מערכת החיסון, חשוב לדעת מה הוכח כעובד, למה אין הוכחות אך אינו מסוכן, ולמה אין הוכחות ועלול להזיק לגוף", אומר ד"ר ריצ'ארד בסר, העורך הראשי של מחלקת הבריאות ב-ABC, "הצטננויות נגרמות מווירוסים ורובם מופצים על-ידי הידיים. אז שטפו, שטפו - שטפו ידיים כל העת".

•