איזה קופונים אנחנו הכי אוהבים?
שוק אתרי הקופונים גועש, לאחר שאתר גרופר הישראלי נמכר בעשרות מיליוני שקלים. מי הקהל של הקניות החברתיות ומהם המוצרים הכי פופולריים
שוק אתרי האינטרנט המציעים קופוני הנחה גועש, לאחר ששלשום רכשה ענקית הקופונים האמריקנית גרופון את אתר הקנייה החברתית גרופר, תמורת עשרות מיליוני שקלים. העניין שמצאה גרופון האמריקנית בשוק הקניות החברתיות בישראל אינו מפתיע. בשנה וחצי צמח הענף באלפי אחוזים, ואחרי התחלה מהוססת, פועלות היום עשרות חברות שמציעות קופון יומי לרכישת מוצרים או שירותים, ומושכות מאות אלפי גולשים ביום. בחודשים האחרונים צצים בממוצע בכל חודש שני אתרים חדשים.
הישראלים אוהבים הנחות ומבצעים, וגם שיטת הרכישה נוחה: לא צריך להתרוצץ, ההצעות נשלחות מדי יום למייל של הגולש (באישורו כמובן). כל שעליו לעשות הוא להחליט אם כדאי לבצע את העסקה בזמן המוקצב, בדרך כלל יום-יומיים. ההצעות מגיעות מכל תחום, ובהנחות משמעותיות 50% – ויותר. לרוב, בית העסק מאפשר זמן מימוש ממושך, ואף מאפשר לרוכש לבטל את הרכישה במקרה שהוא מתחרט.
כולם מרוויחים: הגולש שזוכה להנחה, בית העסק, שנחשף לגולשים רבים ומוכר דילים רבים במכה אחת, והאתר המתווך ביניהם. המונח "קנייה חברתית" נועד אולי למשוך רוכשים, אך אין כל קשר בין הקונים, ובעצם מדובר ב"קנייה קבוצתית".
אתר מרכז
לאחרונה הצטרפה לטרנד הקופונים פלטפורמה נוספת: האגריגטורים – אתרים שמאגדים מספר אתרי דילים. כך למשל פועל אתר פיק-א-דיל (pickadeal.co.il). האתר מרכז תחת פלטפורמה אחת 15 אתרי קניות מובילים, ומגיש אותם מדי יום במייל אחד לרשומים באתר.
לדברי שרון ארגוב, מיזמי פיק-אדיל, "הקניות החברתיות שינו את אופי הרכישה המקוונת. בעבר בעיקר גברים ביצעו קניות ברשת, עכשיו אלו הנשים". ואכן, לפי נתוני האתר, 63% מהרוכשים באתרי הקניות החברתיות הן נשים, לעומת 37% גברים. גובה ההטבה הממוצעת הוא 54% הנחה, ואילו סכום הקנייה הממוצע החודשי של רוכש באתרי הדילים השונים הוא 120 שקל.
ארגוב: "גם אופי העסקאות המקוונות השתנה: מדובר במוצרי לייף סטייל וקניות דחף, ופחות במוצרי חשמל, כפי שהיה בשנים האחרונות". לפי פיק-א-דיל, הרגלי הקנייה של הישראלים שונים מעט מאלה של האמריקאים, הוגי השיטה, שכן אצלנו סכום הקנייה הממוצע נמוך יחסית. בארה"ב נרכשים קופונים גם לעסקאות בסכומים גדולים, כמו נסיעות לחו"ל.
על פי אתר גרופון העולמית, גם בארה"ב רוב הרוכשים הם נשים (77%) לעומת 23% גברים, (וגם האמריקנים רוכשים קופונים בעיקר למסעדות, טיפולי ספא ויופי, חנויות אופנה, אטרקציות (כמו צניחה חופשית או שיעור טיסה בהליקופטר). גם שיעור ההנחות בארה"ב גבוה יותר - 90%-50%. בארה"ב ובאירופה הקופונים מתחלפים מדי יום, לעומת שישה ימים בשבוע אצלנו.
ארגוב מסתייגת מכמות העוסקים בתחום. "יש כאן כבר בועה", היא אומרת. לדבריה, בגלל התחרות הגואה, נלחמים האתרים זה בזה על דילים, ומתפשרים על עמלות נמוכות יותר ויותר. "גם בעלי העסקים לא תמיד ערוכים להצפה של צרכנים. אולי עכשיו, כשכוחם של אתרי הרכישות הקבוצתיות יהיה ברור יותר, ייכנסו לתחום רק בעלי עסקים שמסוגלים לעמוד בעומסים".
להערכתה של ארגוב, "כניסת גרופון לישראל עשויה לשנות את מאזן הכוחות, ולייצר חסם כניסה ליזמים נוספים, שכן תקציבי הפרסום שלה יכולים להאט את קצב הקמת האתרים החדשים".
מדינה בהנחה: ההטבות הפופולריות
מסעדות ובתי קפה: 35%
טיפוח, ספא וכושר: 30%
ביגוד, הנעלה ואביזרים: 10%
הופעות, הצגות וסרטים: 10%
נסיעות, צימרים ואטרקציות: 7% - 7%* שונות.
נתונים: אתר pickadeal.co.il הבדיקה נערכה בקרב 3,600 גולשים שביצעו רכישה באתר בדצמבר 2010
הידיעה פורסמה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"