מהפכות היהודים
העם היהודי לא יודע לעבוד בקטן: יהודי מריח ולו ריח קל של מהפכה - וכבר הוא עולה על בריקדות. מבט קצר בפרשת השבוע, מלמד אותנו מנין ירשנו את התכונה הזו. עברנו את פרעה, נעבור גם את זה (ונעשה מהפכה על הדרך)
נסיעה קצרה בכבישי הארץ, תוך העפת מבט קצר על שלטי החוצות - מבהירה היטב את עומקי ושורשי הדי-אן-איי היהודי.
ספרתי לתומי את כמות הפעמים שבהן נתקלתי במילה "מהפכה", כששוטטתי לתומי באינטרנט. התוצאות מדהימות: כמעט בכל שלט שני, כתבה או סתם ידיעת ספורט - מופיעה המילה מהפכה. אנחנו עם של מהפכנים. "מהפכה בתקשורת" זועק שלט אחד, בעוד זה שלידו מכריז בראש חוצות על "מהפכה בחינוך". המודעה מדברת על "מהפכה במשכנתאות", ובעמוד שאחרי – "מהפכה בתחום האנרגיה הסולארית".
העם היהודי לא יודע לעבוד בקטן. ביטול של שתיים וחצי עמלות בנקים זו כבר מהפכה בענף הבנקאות - ופיטורי מאמן כדורגל זו אוטומטית מהפכה בעולם הספורט. גילוי מכשיר לתיקון פנצ'רים ברכב מוכרז כמהפכה בענף הרכב, וכדור חדש נגד כאב ראש זו סיבה להכרזה על מהפכה בעולם הרפואה. הילד שהסכים לקום לתפילה במניין הכריז בזאת על מהפכה רוחנית, ונרקומן שקיבל תחליף סם במחיר מוזל זו, כמובן, מהפכה בשירותי הרווחה.
חרב פיפיות מהפכנית
דומני כי אין תנועה מהפכנית כלשהי בהיסטוריה האנושית, שלא עמדו בראשה יהודים. יהודי מריח ולו ריח קל של מהפכה - וכבר הוא עולה על בריקדות, ומגייס את כל כישוריו הרטוריים ואת מקורות היהדות להוכיח למה ואיך זוהי הבשורה של היהדות בת זמנו; המהפכה שהעולם מצפה לה מאז ששת ימי בראשית.
מצד אחד, יש בכל העניין הזה של יהודים ומהפכות משהו קומי, כמעט גרוטסקי. עם כזה קטן, לפעמים מצ'וקמק, מפוזר ומפורד, בקושי חי הנושא את עצמו - ושום דבר שהוא פחות ממהפכה לא מעניין אותו.
מצד שני, יש בזה משהו מרומם ומיוחד. עם קטן, עייף ורעב לפעמים, נלחם על קיומו, מגורש ומושמד, מסוכסך עם עצמו וכמעט עם כולם - חושב בגדול על שינויים ומהפכות. זה יפה, וזה אנחנו. אין לנו סבלנות לעשות פעולות לשינוי מינורי, עקב בצד אגודל. זו הגדולה שהביאה יהודים רבים כל כך, לחולל מהפכות לאורך כל ההיסטוריה האנושית, לזכות בפרסי נובל, ולקדם את האנושות בכל תחומי החיים. זה גם מקור ההרס העצמי שלנו, המפיל חללים של מחלוקות, ניכור ושנאה. חרב פיפיות מהפכנית.
שירת הים והאמונה
מבט קצר בפרשת השבוע, פרשת "בשלח, - שבה קוראים על סיום עשר המכות, יציאת מצרים ובקיעת ים סוף - מלמד אותנו מנין ירשנו את תכונת המהפכנות הזו. בדי-אן-איי שלנו צרוב הביטוי: עברנו את פרעה, נעבור גם את זה. בדי-אן-איי שלנו צרובות דמויותיהם של משה ואהרון, המהפכנים הגדולים, שהצליחו לחולל את המהפכה הגדולה באנושות: להפוך עם של עבדים מושפלים, הכלוא בבית העבדים הגדול בעולם - לעם של בני חורין, המקבלים תורה, והולכים מכוחה להקים את ביתם בארצם.
בדי-אן-איי שלנו צרובה יציאת מצרים, שירת הים וההליכה במדבר בארץ לא זרועה. צרובה התודעה להאמין ולא לוותר; להילחם עד הסוף, גם אם זה נגד כל הסיכויים; וגם ההכרה שארץ ציה ושממה עתידה להיות ארץ זבת חלב ודבש, שפירות ט"ו בשבט מעידים על יופייה ושבחיה.
החיזבאללה בצפון עושה מהפכה בלבנון. אחמדיניג'אד במזרח מחולל מהפכות באיראן. החמאס עושה מהפכה בדרום, ואנחנו, בני בניהם של המהפכן המונותיאיסטי הגדול אברהם, ושל המנהיג האולטימטיבי משה, ושאר המהפכנים לדורותיהם – מנסים, בתוך הקיום ההפוך-על-הפוך שלנו, לייצר כאן משהו מהפכני שיראה "ישר על ישר".
יהודים מעולם לא הסתפקו בפחות מתיקון עולם. בפחות מלקרוע את ים סוף. כשלא זכו לכך - הם היו לשוד ושבר, למשל ולשנינה. כשזכו לכך - לא היה עם בעולם שזכה לשיר את שירת הים, האמונה, החירות והתקווה כעם הזה.
מרקס. מהפכה חברתית
עטיפת ספר
איינשטיין. מהפכה מדעית
צילום: לע"מ
מומלצים