שתף קטע נבחר
 

פיאג'ו טייפון 125 - נראה טוב, אבל

אחד השמות הלוהטים בעבר בשוק הרכב הדו-גלגלי, חוזר ארצה בגרסה עדכנית ושונה מהותית. טל שביט לקח את הטייפון להתרשמות ראשונית, ומעז להתנבא: תהילת העבר לא תשוחזר

רוכבים ותיקים זוכרים ללא ספק את כניסתו הסוערת של הטייפון לארץ, אי שם בשנות ה-90. אז, עם מנוע דו-פעימתי בנפח 50 סמ"ק, היה הכלי של פיאג'ו מלך השוק הישראלי, רב-מכר אצלנו והצלחה ענקית גם בקנה מידה בינלאומי. כעת מגיע טייפון חדש, אלא שלמרות השם הזהה, מדובר בכלי שונה לגמרי. פיאג'ו אמנם מייצרת עדיין טייפון 50 דו-פעימתי, אבל הדגם שמגיע הוא גרסת 125 סמ"ק עם ארבע פעימות. וזה אינו ההבדל החשוב היחיד.

 

 


 

בעבר, עמד הטייפון בפסגת הטכנולוגיה בקטגוריה אליה היה שייך. הקטנוע הנוכחי מצטרף למשפחת פיאג'ו בחלק התחתון: הוא כלי פשוט מבחינה מכנית וזול במחיר, ומנסה לפנות לקהל יעד צעיר בעיקר באמצעות עיצוב.

 

שורה תחתונה

לא נראה לנו כי הצלחת העבר תחזור על עצמה. הטייפון נכנס הפעם לשוק צפוף עם תחרות קשה, בעיקר מול מוצרי טאיוואן. מדובר בכלי זול ומיושן מבחינה טכנולוגית, שגם מרגיש כך, הן בגימור והן באבזור. מצד שני, מדובר בכלי שנראה טוב, זריז ויעיל בתנועה עירונית, ומהיר למדי ביחס לקטנועים מקבילים, כך שאין מניעה - בעת דחק - לצאת אפילו מחוץ לעיר. אין לנו ספק כי רוכבים מתחילים יסתדרו עמו היטב בזכות מושב נמוך, ואנו מקבלים בברכה את מרווחי הטיפולים הנדיבים יחסית לנורמה - כל 6,000 ק"מ.

 

אין לנו ספק כי העיצוב יהיה האלמנט המושך העיקרי, בעיקר לאור תגובות הציבור החיוביות באופן גורף למראהו. אלא שתג המחיר, ביחס לתמורה, אינו נמוך מספיק. במילים פשוטות - התוכן, מרשים כאן פחות מהמראה.

 

חסר לכם פירוט? אחרי הטבלה תמצאו כזה בשפע

 

 
טייפון 125

טייפון 125
פיאג'ו טייפון 125  
מנוע, הספק מרבי 124 סמ"ק, קירור אוויר, 9.6 כ"ס

 

תמסורת ואריאטור
גובה מושב 76.5 ס"מ
צמיגים ק' 120/80-12, א' 130/80-12
מיכל דלק 7 ליטרים
משקל 117 ק"ג
מרווחי טיפולים 6,000 ק"מ
עלות אחזקה ל-24,000 ק"מ לא נמסר
אחריות שנה, 12 אלף ק"מ
מחיר

14,000 שקלים

 

מנוע וביצועים

הטייפון מצוייד במנוע מקורר-אוויר ותיק, ומוזן באמצעות מאייד (קרבורטור). ההספק המרבי, 9.6 כ"ס בלבד, רחוק מהמקסימום המותר בקטגוריית הרשיון הנמוכה, וגם מההספק שמפיקים מנועי 125 מקוררי-מים ומוזרקים של פיאג'ו. לא מפתיע לכן שהמנוע מרגיש מחוספס ומרעיש מדי לטעמנו.

 


 

עם זאת, הוא מגיב היטב ומספק ביצועים סבירים בהחלט - פנטסטיים אם מאמינים למד המהירות שמצביע על כמעט 130 קמ"ש בתנאים מסוימים. כצפוי, המציאות פחות מלהיבה. בדיקה עם GPS מגלה כי המהירות האמיתית היא 102 קמ"ש בלבד, והמשמעות היא סטייה של לא פחות מ-25%. עדיין מכובד לקטנוע 125 מקורר-אוויר. מהיר למשל מה-PCX ארוך-הטווח שלנו, המצויד במנוע מקורר מים עם יותר הספק.

 

מהירות מירבית מעשית (זקוף): 96-102 קמ"ש

זיוף מד מהירות: 25%+

צריכת דלק ממוצעת: 28 ק"מ לליטר 

טווח רכיבה (מיכל מלא לריק): 196 ק"מ

קוטר סיבוב בין מדרכות: 443 ס"מ

טיפוס מדרכה: 15 ס"מ

 

נוחות והתנהגות

מיתלי הטייפון עושים עבודה טובה בספיגת מהמורות, ונעזרים - כמו בכלי המקורי - בצמיגים שמנמנים בחתך גבוה, מהסוג שנדיר לראות כיום בקטנועים. באופן מפתיע מעט, גם במהירות גבוהות (יחסית) ההיגוי מרגיש בטוח והגלגל הקדמי נטוע בכביש. בהיבט זה הוא ממשיך ראוי לקודמו, עם התנהגות כביש מצויינת. המושב מרופד בנדיבות, ונוח מאד לישיבה, גם עבור הנוסע מאחור. כדאי רק לציין כי למרות מדרסי הרגליים הבולטים והנוחים עבור המורכב, הצפיפות גדולה מדי.

 

תנוחת הרכיבה מלפנים - עם מושב נמוך יחסית - מותאמת לרוכבים בגובה בינוני ומטה. רוכבים גבוהים מ-1.90 מ' יקישו ברכיים שלא לצורך בחופה הקדמית. הבלמים מקבלים ציון בינוני: הקדמי אינו חזק מספיק (אולי דווקא יתרון למתחילים), ואילו האחורי הוא בלם תוף בעל עוצמה צנועה, וללא רגש במנוף. בדיקת תמרון עירוני חושפת קוטר הסיבוב לא מרשים לקטנוע בגודל זה, וגם מרווח הגחון אינו מרשים.

 


 

ביום-יום

מלבד מתלה יעודי לשקיות, לטייפון מדרס שטוח עליו נוח להניח מטען. מצד שני, מיכל הדלק שמתחת המושב מכתיב נפח צנוע של דלק ומקום לקסדה. המיכל אכן מציע שבעה ליטרים בלבד, ונורית אזהרה שנדלקת עם שני ליטר כרזרבי. תא המטען דווקא בסדר - יחסית לקטנועים מסוג זה - ומכיל קסדה שלמה, כל עוד אינה גדולה במיוחד. יש בנוסף גם תא-כפפות קטן מלפנים, הנפתח בלחיצת מפתח ההצתה. בולטים בהעדרם - ג'ק צד, מד-סל"ד, מד-מרחק מתאפס. במלים פשוטות: איכות גימור ורמת אבזור שרחוקות מלהרשים.

 

אחזקה, מחיר, אחריות

המחיר לצרכן הוא 14 אלף שקל לפני אגרות. לכאורה זול למדי, אבל בפועל זה לא כך. הטייפון דור-חדש הוא קטנוע פשוט, המיוצר בסין, ולא פסגת הטכנולוגיה מאיטליה. לסאניאנג למשל יש דגמים דומים, עם מנועים מקוררי אוויר שיוצרו בסין, במחיר נמוך בעשרות אחוזים - כ-4,000 שקלים ויותר. בהם אגב גם המתחרה הישיר של הטייפון, הג'ט4.

 

האחריות שמכסה את הטייפון היא לשנה בלבד או ל-12 אלף ק"מ. לצערנו זו (עדיין?) הנורמה בכלים מסוגו. מרווחי הטיפולים עומדים על 6,000 ק"מ, לעומת 3,000-4,000 ק"מ בדגמי 125 אחרים בשוק. וזה בהחלט יתרון. עם זאת, מחירי הטיפולים של הטייפון עדיין לא ידועים ליבואן, ולכן אין לנו אפשרות להתייחס לעלותם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נראה מצוין - טייפון
צילום: טל שביט
לוח המחוונים - בסיסי מדי
צילום: טל שביט
במפתיע - מקום לקסדה שלמה
צילום: טל שביט
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים