הרצינות מהם והלאה
לסלי נילסן, לויד ברידג'ס, פיטר גרייבס וצ'רלי שין התחילו את דרכם כשחקנים דרמטיים, לפני שעשו הסבה מקצועית לתפקידים קומיים. מועדון הסרט המופרע מצדיע לטראנסז'אנרים
רבות מהכתבות של מועדון הסרט המופרע מספרות על אנשים, שהוגדרו כמצחיקים מרגע שנולדו. זה נכון לגבי מל ברוקס, האחים מרקס, המונטי פייתונים ואפילו צ'רלי צ'פלין. אולם הפעם נארח במועדון זן נדיר של קומיקאים.
הם הגיעו לעולם הקומדיה במקרה והם בילו חלק נכבד מהקריירה שלהם כשחקנים רציניים ודרמטיים. חלק מהם התרחקו מקומדיה כמו מאש, כי ידעו שזה פשוט לא התחום שלהם, אך בגלל סרט אחד מצאו את עצמם מזוהים עם הקומדיות המטורפות ביותר שידענו. מועדון הסרט המופרע מצדיע לשחקנים שחצו את הקווים מדרמה לקומדיה.
האקדח יורה בדיחות
ללסלי נילסן הילד היה דוד בשם ג'ין הרשולט, שכיכב בסדרת רדיו מפורסמת בשם "דוקטור כריסטיאן". יום אחד בבית הספר התווכחו הילדים מי מהם חשוב יותר.
כשהגיע תורו של נילסן הצעיר הוא אמר: "דוד שלי הוא דוקטור כריסטיאן". מיד השתרר שקט ואחריו אמר אחד הילדים: "לסלי, אתה השקרן הכי גדול בעולם. מה לא תמציא כדי שנאהב אותך?".
נילסן לא ויתר והזמין את החברים לביתו כדי להציג הוכחות חותכות. הוא הראה להם אלבום תמונות ובו רואים אותו בבירור מחובק עם דודו. הילדים נשארו פעורי פה. זה היה היום שבו הבין נילסן, שלהיות שחקן יכול זה רעיון לגמרי לא רע. הוא החל את דרכו כשדרן רדיו מעונב והמשיך כמגיש טלוויזיה מעונב. סרט מדע בדיוני בשם "הכוכב האסור" (1956) הזניק את הקריירה הקולנועית שלו לסדרה של תפקידים, ובכולם הוא שיחק את האמריקני הסמכותי והחתיך בעל הקול הגברי העמוק.
נילסן ב"הכוכב האסור" ("Forbidden Planet")
בשנות ה-70 הפך נילסן לשחקן מבוקש בסרטי אסונות: החל מהסרט "הרפתקה בפוסידון" (1972), שבו גילם את דמות הקפטן הסמכותי של אונייה שוקעת, ועד להפקה הקנדית "עיר בלהבות". היה זה סרט דל תקציב עד כדי כך ששמונים אחוז מתוך צילומי השריפות לקוחים מסרטי ארכיון.
נילסן ב"עיר בלהבות"
ובינתיים במקום אחר, האחים ג'רי ודייוויד צוקר וחברם ג'ים אברהמס הגו את הפרודיה הראשונה שלהם באורך מלא - "טיסה נעימה". זה קרה אחרי שראו סרט אסונות איום ונורא לדעתם, בשם "שעת אפס" (1956) והחליטו לקרוע לגזרים את הז'אנר. החידוש שהביאו לעולם הקומדיה היה שבמקום קומיקאים, הם תכננו להשיג את השחקנים האמיתיים מהסרטים האמיתיים שעליהם הם מתכוונים לצחוק. כך גויסה נבחרת משונה של שחקנים רציניים מהרגיל.
נילסן שמח על ההצעה. הוא תמיד רצה לשחק בקומדיה, אבל לא הבין למה הבמאים מעקמים פרצוף בכל פעם שניסה להצחיק. הם נתנו לו קלטת וידאו עם סרט האסונות שעליו התכוונו לצחוק. נילסן צפה בסרט וחזר למחרת רציני לחלוטין ומצחיק עד דמעות.
נילסן ב"האקדח מת מצחוק"
שלושים השנים הבאות הפכו אותו לאייקון של עולם הפארודיות. המפורסמת שבהם היא "האקדח מת מצחוק", שתוקרן השבוע בסינמטקים במסגרת מועדון הסרט המופרע שיוקדש לזכרו.
מסע בין שובבים
במקום השני נמצא מומחה לפרודיות אחר עם שער לבן לא פחות - לויד ברידג'ס (אביו של ג'ף ברידג'ס). הוא החל את דרכו בסרטי בלש וגנגסטרים, כשהוא תמיד משחק את "הקשוח". בשנות ה-50 הוא התפרסם ככוכב הסדרה "Sea Hunt", כששיחק צוללן בודד, שיוצא למשימות נועזות בלב ים.
הרצינות הגדולה בה תפס את עצמו הביאה לאחת ההחמצות של חייו, כשדחה הצעה מסדרת מדע בדיוני חדשה בשם "מסע בין כוכבים". התפקיד שהוצע לו: קפטן ג'יימס קירק. אבל זה נראה לו קליל מדי. כשהוצע לו תפקיד ב"טיסה נעימה" הוא נמנע מלפספס שוב את ההזדמנות ושבר את התדמית. הוא גילם פקח טיסה, שמשתדל לא להיכנס לפניקה, לא להריח דבק ולא להיתלות הפוך מהתקרה, אבל בכל זאת עושה את כל אלה.
ברידג'ס ב"טיסה נעימה"
התפקיד שינה לחלוטין את הקריירה של ברידג'ס. כשהאחים צוקר ליהקו את נילסן ל"אקדח מת מצחוק", אברהמס ליהק את ברידג'ס ל"לרקוד עם טייסים" ומאוחר יותר ל"לרקוד עם לוחמים". הוא ניצל את המראה והדיבור הסמכותיים שלו, כדי לגלם מפקד סנילי עם יותר מדי אחריות ופחות מדי שכל. כדי להבין את השינוי שחל על ברידג'ס, הנה הוא בתפקיד הטלוויזיוני הרציני והגדול ביותר שלו, "Sea Hunt" (בסצנה הזו משחק אתו ליאונרד נימוי, שבהמשך יהפוך להיות מיסטר ספוק).
ברידג'ס מעמיק ב"Sea Hunt"
ולעומת זאת, הנה הוא בסרטו האחרון, "מאפיה!" (בה הוא מככב לצד כריטינה אפלגייט - הלא היא קלי באנדי) - הפארודיה של אברהמס, שצוחקת על סרטי הסנדק. הריצו ל-12:30, שם מחכה לכם הנאום המטופש שנשא כראש המאפיה, רגע לפני שנרצח.
ברידג'ס ב"מאפיה!"
האירוניה היא שברידג'ס באמת הלך לעולמו כשהסרט יצא לאקרנים. לפני כתוביות הסיום מופיע המשפט: "הסרט מוקדש ללויד ברידג'ס", ומעליה תמונה שלו מחייך, כשבפיו פלח אבטיח שלם. כן. עם הקליפה והכל.
קומדיה? זו לא משימה בלתי אפשרית
כוכב לבן שער נוסף שחצה את הקווים מדרמה לתפקיד אורח בפארודיה הוא פיטר גרייבס, שמוכר לצופה הישראלי מהסדרה "משימה בלתי אפשרית". כשהציעו לו את תפקיד הטייס ב"טיסה נעימה", הוא חשב שקומדיה מטופשת לא שווה את קלקול שמו הטוב, כשחקן שמתמחה באקשן ודרמה.
הוא גם לא ממש הבין את התסריט, אבל אשתו נקרעה מצחוק והודיעה שהוא מוכרח לעשות את זה. במהלך הצילומים הוא החל לחשוש. היה אפילו שלב שבו הסוכן של גרייבס וידא שיהיה אפשר להסיר את שמו מהקרדיטים של הסרט במקרה של חרפה קולנועית. אבל עם הזמן גרייבס השתחרר.
גרייבס ב"טיסה נעימה"
באחת מקריאות התסריט הוא אפילו הציע, שהטייס ישאל ילד בן 10, שבא לבקר בתא הטייס: "האם מ... פעם לגבר?". שורה זו עודנה ונכנסה לתסריט בגרסאות שונות: "האם ראית פעם גבר ערום? קרב גלדיאטורים? בית מרחץ תורכי?" והפכה לאחד הקטעים המפורסמים בסרט.
צ'קפוינט צ'רלי
צ'רלי שין התפרסם בסרטים כבדים כמו "פלאטון" ו"שחר אדום". אחר כך נבחר לגלם את הטייס הכושל טופר הארלי בסדרת "לרקוד עם...". הוא עשה פרודיה על סגנון המשחק של טום קרוז, של סילבסטר סטאלון ושלו עצמו. באמצע "לרקוד עם לוחמים", הוא אפילו פוגש את אביו מרטין שין (הבית הלבן) ושניהם צועקים אחד לשני "אהבתי אותך בוול סטריט", אזכור לסרט שבו שיחקו שניהם.
שין ב"לרקוד עם טייסים"
השילוב של פארודיות משולחות רסן לצד הסרטים "האמיתיים", שהשתתף בהם, הביאה לכך שהיום הוא חוגג את סיום העונה השביעית של הסיטקום המצליח "שני גברים וחצי".
פתח דלתות לדרמה
ויש מי שעשה את המסלול ההפוך. ואל קילמר נבחר להיות כוכב הפארודיה "סודי ביותר" - תפקידו הקולנועי הראשון. הוא גילם זמר רוקנרול בשם ניק ריברס ואף הוציא אלבום השם הזה. מכאן והלאה עשה מסלול הפוך לתפקידים שטותיים פחות ב"אהבה בשחקים"ו"באטמן לנצח". ועדיין, כדי להוכיח שהוא ראוי לגלם את ג'ים מוריסון בסרט "הדלתות", הוא הביא קטעים מ"סודי ביותר", שבהם הוא שר ורוקד.
קילמר ב"סודי ביותר"
המפץ הגדול של עולם הפרודיות היה אם כן "טיסה נעימה". פארודיות נפלאות היו קיימות לפני כן ("אוכפים לוהטים", "אהבה ומוות") אולם הסגנון החדש, שבו הקומיקאים מגיעים לא מבמות הסטנד-אפ, אלא מ"בוננזה", יצר ליהוקים מפתיעים במיוחד שצוחקים על קלישאות קולנועיות וטלוויזיוניות, ובעיקר על עצמם.
אלון גור אריה הוא במאי ותסריטאי קומדיות ומנחה אירועי "מועדון הסרט המופרע" ברחבי הארץ. ביום שבת, 22 בינואר, יוקדש האירוע בסינמטק תל אביב ליצירתו של לסלי נילסן ובסיומו יוקרן עותק פילם של הסרט "האקדח מת מצחוק". האירוע יגיע לסינמטק חיפה ביום שלישי, 25 בינואר, ולסינמטק ירושלים ביום חמישי, 27 בינואר.
מפגש נוסטלגי, שיוקדש לחבורת "לול" והבמאי אורי זוהר, יערך בסינמטק ראש פינה ביום רביעי, 19 בינואר ובסיומו יוקרן הסרט "לול". מפגש מיוחד, שיוקדש כולו לצ'רלי צ'פלין, יערך בסינמטק שדרות ביום ראשון, 23 בינואר עם הקרנת הסרט זוכה האוסקר "הקרקס". מופע "היפופוטם" והקרנת הקומדיה "המוסד הסגור" יערכו ביום שישי 28 בינואר וביום חמישי, 4 בפברואר בסינמטק תל אביב.