תכננו שנה, והאוטובוס לא עובר במרכז ירושלים
רק אחרי שרחוב יפו נסגר לכבוד הרכבת הקלה, התברר שלרחוב אגריפס, שאמור היה לקלוט את האוטובוסים והמוניות, קשה להכילם. התוצאה: סכנה להולכי רגל, ועשן ופיח בחנויות. הנהגים שחיכו בפקקים יודעים שזו רק ההתחלה: "פשוט קטסטרופה"
ירושלים מחשבת מסלול מחדש: היום הראשון להסדרי התנועה החדשים בבירה, לקראת התחלת נסיעות המבחן של הרכבת הקלה ביום רביעי הקרוב, לווה כצפוי בפקקים והרבה לחץ ועצבים מצד נהגים, הולכי רגל וסוחרים מתוסכלים. אלא שלפי קולות שנשמעו היום (א') בעיר, כולל במשטרה, תכנון נכון יותר של המבצע המורכב יכול היה לחסוך את האי-נעימות, לפחות במידת מה.
שלשום עבר ברחוב יפו ההיסטורי שהוקם על-ידי הטורקים האוטובוס האחרון, והבוקר הוא הפך למדרחוב ונראה אחרת לגמרי. הרחוב הסואן בדרך-כלל היה שקט וריק מכלי רכב - מחזה סוריאליסטי עבור הולכי הרגל והסוחרים שרגילים לרעש הבלתי פוסק של התחבורה הציבורית.
התוכנית לסגירת רחוב יפו לכלי רכב תוכננה במשך שנה, אבל ביום שישי בצהריים, 40 דקות בלבד אחרי שהרחוב נסגר לתנועה, התברר שבעצם לא ניתן ליישמה. רחוב אגריפס, רחוב מרכזי בירושלים שבו שוכן שוק מחנה יהודה ושמוביל לרחוב יפו, אמור היה לשאת בנטל האוטובוסים שאינם יכולים עוד להיכנס לרחוב יפו, אולם אז התברר שהוא מתקשה להכיל את האוטובוסים הדו-מפרקיים שצריכים להיכנס לרחוב - והם נתקעים בעת הפנייה אליו מרחוב כי"ח.
מדובר בפנייה צרה מאוד, ונהגי האוטובוסים נזקקים לתמרון ארוך כדי לצלוח אותה, כך שהם גורמים עיכובים לתנועה בכיוון הנגדי. האוטובוסים נאלצים לעלות על המדרכה, ולסכן הולכי רגל. מהנדסי העירייה ערכו שינויים בצומת הזה ביום שישי, והוצבו בו פקחים ושוטרים, אבל הפנייה עדיין קשה לצליחה. תוואי התנועה ברחוב אגריפס שונה ביום ו' כך שנותרו בו שני נתיבים רחבים יותר במקום שלושה נתיבים, והוא הפך דו-סיטרי עבור התחבורה הציבורית.
הפיח נכנס לחנות ואי אפשר לנשום
תושבים וסוחרים בירושלים הזהירו היום כי פתיחת הרחוב לתנועה דו-כיוונית תגרום לפגיעה בהולכי הרגל בשל המדרכות הצרות. יו"ר הוועדה הפיזית של המינהל הקהילתי בשכונת נחלאות, תומר קאופמן, התריע מפני אסון: "המדרכות צרות, ובמצב של תנועה דו-כיוונית הולכי הרגל שיורדים לכביש יידרסו על-ידי האוטובוסים". לדבריו לא בוצעו הבדיקות הנדרשות ברחוב, והתוכנית יצאה לפועל על סמך הנחות שגויות ושקריות.
רחוב יפו הנטוש. "התושבים צריכים שינוי פסיכולוגי" (צילום: נועם מושקוביץ)
משטרת ירושלים התנגדה לתוכנית, וגורם במשטרה אמר שלשינוי הזה יהיה "תג מחיר", כלשונו. גורם אחר במשטרה אמר כי הוא "לא ישן בלילות" בגלל השינוי. שמוליק אלגרבלי, יועץ אסטרטגי למערך התנועה החדש בירושלים, מסר בתגובה שלפני כחודשיים הצליחו המתכננים להעביר אוטובוס דו-מפרקי בצומת המדובר, אולם ביום שישי, כשהוזרמו לציר עשרות אוטובוסים - התברר שהמעבר אינו מהיר דיו, ולכן הוחלט במקום לערוך את השינוי.
מי שסובלים יותר מכל הם בעלי הדוכנים שממוקמים ממש בפינה. "אף אחד לא דיבר איתנו על הזיהום והבלאגן, הפיח נכנס לחנות, ואי אפשר לנשום", התלונן אילן, בעל דוכן מיצים. קובי פריג', תושב שכונת נחלאות ובעל חנות בשוק, אמר כי צריך למצוא פיתרון טוב יותר: "באגריפס נולד המעורב הירושלמי, ועשן האוטובוסים הוא לא חלק מהמתכון".
מנסים לעשות סדר בדרכים, היום. "זו קטסטרופה" (צילום: נועם מושקוביץ)
עיירית ירושלים, תוכנית אב לתחבורה וחברת "סיטי פס" פרסו בעיר כ-300 סדרנים ופקחים שהיו אמורים להקל על הנהגים ועל הולכי הרגל את ההסתגלות לשינוי, אבל גם המהלך הזה לא מנע את הפקקים ועומסי התנועה שנרשמו היום בעיר. ברחוב אגריפס, שאליו הופנו 21 קווי אוטובוס ומוניות, נרשם עומס כבד במיוחד, ומי שחצה אותו נאלץ להעביר 25 דקות נסיעה - זמן כפול הממוצע.
חשש בשוק ממכת מוות: "שהמבקר יבדוק"
"השינוי על הפנים, זו ממש קטסטרופה", העיד אבי אדרי, נהג מונית. "אי אפשר לחיות ככה בירושלים, יש יותר פקקים ואי אפשר להגיע לכל המקומות". נהג אחר שנתקע בפקקים, טל שומר, אמר כי מדובר במחדל רציני. "לקח לי 45 דקות להגיע ממרכז העיר לתחנה המרכזית", סיפר. גם אנשי "אגד" הודו כי מדובר בהסדר תנועה בעייתי: "זו קטסטרופה, גם אנחנו לא יודעים עדיין איך לאכול את זה".
בעירייה ובתוכנית אב לתחבורה הודו כי מדובר בהסדר תנועה לא קל, ואומרים כי הקשיים מובנים. לדבריהם, הם אינם אטומים לסבל של הציבור, אך במהלך היום הוקל העומס. "על הציבור להתאזר בסבלנות. למרות הקושי, זהו יום היסטורי ואופטימי לתושבי ירושלים, שצריכים להבין שהרכבת הקלה נמצאת עכשיו בחדר הלידה", אמרו שם. בעירייה הודו כי עומס כבד - אם לא גדול עוד יותר - צפוי להירשם גם בהמשך, משום שיום א' אינו "יום שוק", ולכן לא מדובר במבחן אמיתי לסידור התנועה החדש.
עוקבים אחרי רחובות הבירה הכורעת תחת העומס (צילום: נועם מושקוביץ)
מנהל פרויקט הרכבת הקלה בעיריית ירושלים ויועץ ראש העיר, זוהר זולר, אמר כי התושבים צריכים לעבור שינוי פסיכולוגי: "דרושה לנו הסבלנות שהם, אבל בסופו של דבר לשינוי יהיו תוצאות חיוביות עבור ירושלים". אלא שהסוחרים בשוק מחנה יהודה אינם מוכנים לגלות את הסבלנות הזו. יו"ר ועד הסוחרים במרכז העיר, אלי לוי, אמר כי רחוב יפו הפך לעיר רפאים:
"הנגישות למרכז העיר בלתי אפשרית. כמאתיים סוחרים פשטו את הרגל מאז שניר ברקת נכנס לתפקידו כראש העיר. הסוחרים סובלים כבר זמן רב, ומבוהלים ממה שעוד צפוי", טען.
הסוחרים בשוק הביעו חשש שאיסור הכניסה לכלי רכב פרטיים והעומס שייווצר בעקבות מעבר האוטובוסים לרחוב אגריפס ירוקנו את השוק מקונים. רבים מהסוחרים ועוברי האורח התלוננו על הזיהום והפיח שמייצרים אלף האוטובוסים שיעברו מעתה בציר בכל יום. "זה יהרוג את השוק", אמרה יפה ביטון, בעלה מסעדה במקום. "לא נעשה כאן תכנון, נחתמו חוזים מטופשים עם הזכיין, דרושה כאן בדיקה של מבקר המדינה", אמר אלי לוי. "מישהו צריך לתת את הדין על הקטסטרופה הזו של הרכבת הקלה, שנמשכת כבר יותר מעשר שנים".