גמל שמאלני
בישראל מתנהל משחק הונאה והכחשה עצום המתרחש במגרשו של השמאל. ההונאה היא עצמית וההכחשה היא של מציאות חברתית, כלכלית ופוליטית שבה השמאל חי בימין בווילה שבנה בהרצליה, אך מדבר שמאל בעיתונים ובטלוויזיה
במשפחתי לא מזילים דמעה על העלמותו של השמאל. עדיין אומרים רבים, אם מתוך הרגל או מאמונה צרופה, כי השמאל שולט במדינה ובחברה הישראלית. למרות נוקשתן של העובדות וקשיות עורפם של המספרים המצביעים לכיוונים הפוכים, האמירות הללו חוזרות ונשנות. מדוע? הרי בכנסת הנוכחית ישנו בלוק של 82 חברי כנסת מהמרכז ומהימין לסוגיו השונים. אם מוסיפים אל בלוק זה את מפלגתו החדשה של ברק אנו מדברים על 87 חברי כנסת של מפלגות מרכז, ימין מתון, ימין מסורתי וימין קיצוני או מפלגות ימין יהודי-דתי מתון, וימין יהודי-דתי חריף. אם כן, מדוע נתפס השמאל עדיין כשולט בכיפה?
מדוע מסרבים "לראות" את המספרים. מדוע מסרבים לראות את העובדה ההיסטורית שמפלגות ימין שולטות בישראל כמעט ברציפות מאז 1977. מדוע מסרבים לראות כי מפלגת העבודה אינה ולא היתה מעולם
אפילו חשוב יותר, מדוע הפגנת השמאל "הגדולה" במוצאי שבת האחרונה הצליחה להביא אל כיכר העיר כמה אלפים - אולי עשרות - ולא את מאות האלפים שצריך היה לראות שם? מדוע השמאל הישראלי נכשל היכן ובעת שהוא אמור היה להיות פופולרי ביותר? צריך להיות הסבר לשאלה הזו. ההסבר קשור לדעתי להונאה ולהכחשה העצמית של המחנה הליברלי ציוני הנקרא שמאל.
אחת מהסיבות העיקריות להדלדלותו של השמאל ולמיעוט אנשים בשורותיו, נובעת, כמה מפתיע, דווקא מהדרך שבה אנשי שמאל רואים את עצמם ולאו דווקא מהדרך שבה הם מוצגים עלי ידי אנשי הימין. הסירוב לראות נכוחה את דמותם המשתקפת במראה היא חלק מהבעיה. פוליטיקת ההתכחשות וההונאה עצמית הינה חלק משמעותי מבעיית המחנה הליברלי ציוני או "השמאל". כפועל יוצא מפוליטיקת ההכחשה הזו ישנם הקוראים למחנה זה "א-סמול". אני קורא לו המחנה הליברלי ציוני ישראלי.
סוף הדרך
אין מחנה זה מודע לכך, אך הוא הגיע לסוף דרכו ההיסטורית. אין הוא יודע לאן לפנות. הוא חושש מקבלת החלטות ומתקשה להעריך נכונה את גודלה של דבשתו התרבותית והכלכלית. זהו גמל ליברלי המביט במראה ורואה עופר איילים שמאלני.
לאן ללכת לאחר שהקמנו מדינה עם רצון טוב וסיבות טובות עוד יותר אך מדינה אשר הניבה כיבוש מתמשך, דיכוי חברתי, צרות מוחין תרבותית ואי שיויון חריף? מול כל אלה עדיין מתלבטים בשאלה "לאן?" השמאל הליברלי ציוני "מתלבט". הוא "יורה ובוכה". הוא "מסתגר בדלת אמותיו" ועוד סיסמאות ריקות מתוכן אשר פירושן הפוליטי והמעשי היחיד הוא: שמרנות. אנחנו לא רוצים לזוז מהמקום בו אנו נמצאים. בסך הכל, יש לנו הרבה: בתים, אדמות, עבודה, כבוד, נכדים, חלקת
ואז בעיית החשש מקבלת החלטות קשות. ידוע כי צריך להפריד דת ממדינה ולקבוע את שלטון החוק והחוקה. זוהי היא הרי ליבת "הבעיה היהודית" של מדינת ישראל. צריך להקים את מדינת ישראל. את זאת כולם יודעים ומשלמים מס שפתיים. מוכרחים לעשות זאת. אך לא עושים זאת. מדוע?
כי זה קשה. כי קשה לשנות. כי זה קשה לדתיים. כי זה קשה ליהודים. קשה ליהדות התורה. קשה ליהודים שעל הסוס. בקיצור כי אנו נהנים מהמצב הקיים. הפרדת הדת מהמדינה תבהיר ותנכיח את העובדה שיש כאן מדינה אותה היהודים של העבר מנהלים באופן אחראי ועל ידי השררת שלטון החוק. אך שלטון החוק אינו רצוי. למרות ההצהרות ההפוכות. אחרוני המוהיקנים אשר עדיין אינם מעוניינים להכיר בקיומה של מדינת ישראל הם הישראלים היהודים. אסימון ההכרה במדינת ישראל כמדינתם של הישראלים עדיין לא ירד. הטענה היא כי אנו רוצים מדינה יהודית ודמוקרטית. בקיצור כן לשמרנות לא לשינוי.
לא רואים את הדבשת
והדבר האחרון הוא כמובן חוסר היכולת להסתכל במראה ולראות כי יש לך דבשת. כי אתה גמל. בישראל מתנהל משחק הונאה והכחשה עצום המתרחש במגרשו של השמאל. ההונאה היא עצמית וההכחשה היא של מציאות חברתית, כלכלית ופוליטית שבה השמאל חי בימין בווילה שבנה אי שם בהרצליה ומדבר שמאל בעיתונים, בטלוויזיה ובאולמות הכנסים האקדמים בחוץ לארץ. הונאה עצמית זו מתכחשת לעובדת היותנו גמלים וכגמלים אנו מכוערים למדי. זהו הרעיון הגלום בדבקות הרומנטית בסמלו של הצבר הקוצני מבחוץ ורך ומתוק מבפנים. ישנם רבים שעדיין לא נטשו סמל זה מבחינה פסיכולוגית ותרבותית. הוא אשר אמרנו שמרנות כן שינוי לא.
בסך הכל, אנשים רבים בשמאל הליברלי הציוני עדיין מחזיקים בעמדה כי בתוכם הישראלים הם יפים. נהגו לומר כי במקרה מלחמה כולם מתגייסים למאמץ. לאחר מלחמת לבנון השנייה גם את זאת לא אומרים יותר. לבטח לא אחרי ששריפת יער פשוטה הפכה לאסון לאומי. כל זאת עוד לפני שדנו באי-שיויון מעמדי, בחלוקת עבודה אתנית, באי-צדק המגדרי ובדיכוי לאומי. שמאל צריך להביט במראה ולראות נכוחה. השמאל הליברלי הציוני לא מסוגל עדיין לעשות זאת. אין הוא מדבר על אי-שיויון, על חלוקת עבודה אתנית, על אי צדק ועל דיכוי. הוא רק מדבר על "שלום".
את כל אלה הדברים הללו "אנו" מכחישים. אנו אומרים לעצמנו ובקול רם כי האשמים ביצירת אי השיויון, הדיכוי, הניצול, אי-הצדק והעיוות אינם "אנחנו", אלא "הם". אלה שמקרוב באו. אלה שאינם מבינים. אלה שאינם זוכרים את הגבעטרון. אלה שלא השקיעו כמונו. אלה שלא היו, בסיירת, בשייטת, בטייסת. אלה שאינם מלח הארץ כמונו.
השמאל של היום עדיין לא מוכן לדבר בשפה ברורה וחדה על מה שהוא באמת. אודות מיקומו המדוייק ועל הצורך להסיק את המסקנות המתבקשות ולפעול באופן רלוונטי למען שינוי חברתי. שינוי זה מחייב מרי אזרחי הקורא להקמתה של מדינת ישראל כמדינה ששלטון החוק הוא הכלל המרכזי והיחיד שבה. אין מה להזיל דמעה למען שמרנות. היא הרי שרירה וקיימת. על כן גם יש תחושה שהם עדיין בשלטון. כי הם באמת שולטים.
מאיר עמור הוא פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת קונקורדיה מונטריאול וחבר בתנועת "הדמוקרטיים"