שתף קטע נבחר
 

משרד התחבורה: הבולדוזר לא הזיז את הפקידים

תכניות העבודה ל-2011 של שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, לא שונות מהותית מאלה להן התחייב בתחילת 2010. יעד הרוגי התאונות אינו ברור, רפורמה בתחבורה הציבורית לא מתקדמת כמובטח, ועדיין אין תחרות אמיתית בשוק הרכב. ynet מביא את עיקרי תמונת המצב העגומה

"לא כדאי לאף פקיד למנוע את יישום המדיניות שתיבחר. מי שלא יביא את התוצאה, יוחלף באנשים הטובים ביותר, ואף אחד לא יקבל את הפריבילגיה של לא לעשות דבר". ציטוט זה פתח את ראיון הבכורה שהעניק לתקשורת שר התחבורה, ישראל כץ, לרגל כניסתו לתפקיד. בכך בחר להבהיר כי תם העידן שבו שרי תחבורה לא הצליחו להתמודד עם פקידים ותיקים ובכירים במשרד, שהקפיאו ועיכבו במשך שנים ארוכות חלק ניכר מהרפורמות בתחום התחבורה.

 

אלא שלמרות כניסתו למשרד בליווי תדמית פעלתנית ש"מזיזה דברים", ולמרות מחמאות שמרעיף עליו ראש הממשלה בכל הזדמנות, תכנית העבודה של משרד התחבורה ל-2011, מוכיחה כי לא הרבה השתנה מאז החל בתפקיד, לפני כשנה וחצי. רפורמות נחוצות בתחבורה הציבורית ובלימודי הנהיגה נדחות משנה לשנה, היעד שנקבע לשיפור הבטיחות בדרכים מחזיר את ישראל שנים לאחור, ותחרות חופשית בשוק הרכב ממשיכה להיות סיסמה ריקה מתוכן.

 

בדיקת ynet מגלה כי התוכנית מעידה יותר על כישלונות חוזרים ביישום רפורמות וקידום מהלכים חשובים, ופחות על התקדמות ועמידה ביעד. 


השר כץ: תדמית "הבולדוזר" מוצדקת? (צילום: אוהד צויגנברג) 

 

מספרי הגורל של הבטיחות

על-פי התוכנית הלאומית למאבק בתאונות דרכים, אותה קבעה "ועדת שיינין", נבדקת הצלחת הגופים העוסקים בבטיחות לפי מספר מדדים, ובהם שיעור הירידה במספר ההרוגים. היעד השנתי שקבעה הוועדה הוא הפחתה שנתית של כ-6% במספר ההרוגים. אלא שנראה כי אף אחד לא התחשב באפשרות שתהיה דווקא עלייה במספר ההרוגים.

 

וכך קרה שהיעד אותו קבע משרד התחבורה ל-2011 הוא 372 הרוגים - כ-6% פחות ממספר ההרוגים ב-2010. יעד ראוי, אם לא מתחשבים בעלייה הניכרת שנרשמה במספר ההרוגים אשתקד: ב-2010 נהרגו בכבישי ישראל 396 בני אדם, לעומת 370 ב-2009. יתרה מכך: היעד שקבעה ועדת שיינין ל-2010 היה 360 הרוגים. בהתאם, היעד ב-2011 אמור להיות 338 הרוגים - 34 פחות מהיעד הרשמי שקבע המשרד.

 

ועוד עניין אחד חשוב. תכנית העבודה הרשמית ל-2011 מציבה שני יעדים: במקום אחד נקבע כי היעד לשנה הקרובה עומד על 320 הרוגים, ובמקום אחר 372. בלבול שכנראה נובע מהתייחסות פתאומית דווקא ליעד המשטרה ל-2010, לפיו מספר ההרוגים בשנה שעברה אמור היה לרדת ל-340 - כמעט 60 הרוגים פחות ממספר ההרוגים בפועל.

 

יש רשות להקים רשות?

משרד התחבורה מבטיח לציבור כי בשנה הקרובה ידאג לשיפור השירות בתחבורה הציבורית - נושא בעייתי, המעכב את המעבר מרכב פרטי לתחבורה ציבורית. בין היתר, מבטיחים במשרד כי יקדמו חתימת הסכמים להקמת רשויות תחבורה ציבורית בשלושת המטרופולינים הגדולים - תל-אביב, ירושלים וחיפה. בנוסף, אומרים שם כי יגבשו את המבנה הרצוי לרשות ארצית לתחבורה ציבורית. אלא שלמרבה הפלא, לוח הזמנים כולל יעד אחד בלבד: חתימה על הסכם עם עיריות במטרופולין חיפה, להקמת רשות תחבורה ציבורית עד ה-31 בדצמבר 2011.

 

היעדר יעדים מחייבים להקמת רשות ארצית ורשויות בתל-אביב וירושלים אינו מפתיע, לאור כשלון משרד התחבורה במימוש היעדים שנכללו בתוכנית העבודה של 2010. "הקמת רשות תחבורה ציבורית", כך קבע משרד התחבורה רק לפני שנה, תיעשה בהתאם ללוח זמנים ברור: גיבוש מבנה לרשות ארצית עד הרבעון הראשון של 2010, ו"רשות מתפקדת" עד הרבעון השלישי. גיבוש המבנה של רשות מטרופולינית אמור היה להסתיים עד הרבעון השני של השנה שעברה. בפועל לא הוקמה רשות ארצית או רשות מטרופולינית, וזאת למרות סיוע מקצועי וכספי של האיחוד האירופי.

 

אגב, כבר בתוכנית העבודה של המשרד ל-2009 נכללה התייחסות נרחבת לרשויות תחבורה ציבורית: עד סוף אותה שנה הבטיח המשרד לסיים את "אפיון הרשויות - ארצית ומטרופולינית".

 

כרטיס חכם, אבל ביישן

עוד הבטחה בעניין תחבורה ציבורית נוגעת ל"כרטיס חכם": כרטיס אלקטרוני שמחליף את כרטיסי הנייר המיושנים. על-פי תוכנית העבודה של משרד התחבורה, עד סוף 2011 יופעל "כרטיס חכם" בפריסה ארצית - כלומר, בכל קווי התחבורה הציבורית. בכך צפוי להסתיים תהליך הטמעת הכרטיס בקרב כל חברות התחבורה הציבורית, שהחל ב-2007.

 

אלא שגם במקרה זה, מצטרפים יעדי משרד התחבורה לשורה ארוכה של הצהרות והבטחות, שמעולם לא התממשו. למעשה, רק לפני חצי שנה הבטיח השר כץ כי עד סוף 2010 "יתאפשר לנסוע עם כרטיס חכם בכל קווי התחבורה הציבורית בארץ בכרטיס אחד".

 

התחרות חוזרת לשוק הרכב?

במשרד התחבורה מבטיחים כי עד סוף 2011 יפעלו בישראל לא פחות מ-50 יבואניות רכב, לעומת 20 בלבד כיום. התוצאה של כניסת יבואניות חדשות אמורה להיות תחרות חסרת-תקדים על כיסו של הצרכן הישראלי, וזאת בעקבות רפורמה שנכנסה לתוקף ב-2010, ובמסגרתה אושר יבוא של אותו מותג על-ידי מספר יבואניות מתחרות ("יבוא מקביל").

 

אלא שגם לפני שנה הבטיח המשרד תוצאות דומות: עד דצמבר 2010 הובטח כי יפעלו בישראל כ-50 יבואניות חדשות. למעשה, במשרד גם הבטיחו כי מחירי המכוניות ירדו ברבען השני של 2010 בשיעור ממוצע של כ-2% עד 5%. שתי ההבטחות לא התממשו, ובתחילת 2011 אף נרשמה עליית מחירים קלה בחלק מדגמי המכוניות.

 

כל אחד יכול לנהל קיוסק

עד סוף השנה מתכוון משרד התחבורה להפעיל 40 עמדות שירות אוטומטיות במשרדי הרישוי, המכונות "עמדות קיוסק". זאת, לעומת 4 עמדות פעילות כיום. אלא שבדיקת תוכנית העבודה של המשרד לשנה שעברה, מגלה יעד זהה: על-פי התוכנית ל-2010, מספר העמדות האוטומטיות אמור היה לגדול מ-4 ל-40.

 

ראוי להזכיר כי עם הפעלת העמדה הראשונה, בספטמבר 2009, הצהירו במשרד התחבורה כי "על-פי תוכניתו של השר כץ יוקמו כ-100 עמדות שרות ממוחשבות בכל רחבי הארץ". פחות משנה לפני-כן, בנובמבר 2008, הודיע אותו משרד כי "על-פי תוכניתו של (השר) מופז יוקמו כ-75 עמדות שרות ממוחשבות בכל רחבי הארץ".

 

שנה לפה, שנה לשם

אחת הרפורמות העיקריות של משרד התחבורה לשנה הקרובה, נוגעת ללימודי נהיגה: במקום לימוד עיוני עצמאי ולימוד מעשי עם מורה, יעברו תלמידי הנהיגה שיעורים עיוניים ומעשיים ב"מרכז לימוד נהיגה", או מל"ן. עד סוף 2011 מבטיחים במשרד כי הרפורמה תובא לאישור ועדת הכלכלה ומליאת הכנסת, ולאחר מכן יתחיל יישומה.

 

גם במקרה זה, היעד שנקבע מעיד בעיקר על חוסר הצלחתו של המשרד בקידום רפורמות משמעותיות. כבר בתוכנית העבודה ל-2009, נקבע כי עד סוף אותה שנה יסתיימו הליכי "הכשרה, חקיקה, הקמה" של אותם מרכזי לימוד נהיגה. למעשה, שר התחבורה הקודם, שאול מופז, הצהיר בעבר כי במאי 2010 כבר יחלו תלמידי נהיגה ללמוד במרכזים החדשים. אלא שלפי התוכנית ל-2011, איחור של שנתיים ביישום הרפורמה הוא כעת תרחיש אופטימי למדי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
30 יבואניות חדשות ב-2011?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים