הכי קנינו ב-2010: חלב, גבינה וקולה
המים המינרליים במגמת ירידה, התה הקר בבמגמת עלייה, ו-7 מוצרי תנובה נמצאים בעשירייה הפותחת בטבלת 20 הפריטים הכי נמכרים ברשתות ב-2010. במקום הראשון: חלב בקרטון
חלב, גבינה, ביצים, לחם וגם קוקה קולה. אלה המוצרים שהישראלים הכי אוהבים, או יותר נכון הכי קונים.
כך, לפחות, מעידים נתוני חברת סטורנקסט, האוספת נתוני קופה של מוצרים ממורקדים מרשתות השיווק והמרכולים. הפופולריות של הקולה מפתיעה, כי היא איננה נחשבת מוצר בסיסי או חיוני כמו חלב ולחם.
מקום | מוצר |
1 | קרטון חלב 3% של תנובה |
2 | קוטג' 5% של תנובה |
3 | קוקה קולה 1.5 ליטר |
4 | חלב 3% בשקית בהכשר בד"צ |
5 | גבינת עמק 28% במשקל |
6 | תריסר ביצים L של תנובה |
7 | חלב 3% |
8 | שישיית קוקה קולה 1.5 ליטר |
9 | לחם אחיד פרוס |
10 | חלב 3% כד 2 ליטר של תנובה |
11 | סוכר 1 ק"ג בשקית של סוגת |
12 | שישיית מים 2 ליטר עין גדי |
13 | קפה טייסטרס צ'ויס 200 גרם של אסם |
14 | אורז פרסי 1 ק"ג בשקית של סוגת |
15 |
גבינת גלבוע 22% במשקל של תנובה |
16 | נסטי אפרסק 1.5 ליטר קוקה קולה |
17 | קפה נמס 200 גרם עלית |
18 | קפה טורקי 100 גרם עלית |
19 | מילקי שוקולד, שטראוס |
20 | שישיית מים מינרליים 1.5 ליטר של מי עדן |
נתונים: סטורנקסט
מעט מאוד שינויים נרשמו ברשימת 2010 לעומת אשתקד. החלב והקוטג' כיכבו במקום הראשון והשני גם ב-2009, הקולה עלתה שלב אחד. המים המינרליים ממשיכים במגמת ירידה, והתה הקר במגמת עלייה. הקפה הנמס והטורקי ירדו שני שלבים לעומת הקפה המגורען, שעלה שלב אחד, והמילקי שמר על מקומו.
למרות התחרות בשוק המזון, שלוש מתוך הקטגוריות המובילות נשלטות על ידי תנובה: חלב, גבינות וביצים. לעומתה, לקפה של שטראוס-עלית אין כמעט מתחרים, בדומה לסוכר ולאורז של סוגת.
כך או כך, הרשימה מבטאת רק חלק מהצריכה הממוצעת של הישראלים, שכן הנתונים מתייחסים רק למוצרים הנושאים ברקוד, ואין בהם מידע על צריכת פירות וירקות. "הישראלי הממוצע הוא אכלן הירקות והפירות הגדול ביותר בעולם במונחי ק"ג לנפש," אומר יוסי בר-אל, מרצה בכיר במכללה למינהל ובעל חברה לייעוץ אסטרטגי. "הישראלי צורך בממוצע כ-320 ק"ג ירקות ופירות בשנה, לעומת כ-103 ליטר חלב".
בר-אל אומר עוד, כי הרשימה אינה מעידה על שינוי כלשהו במגמת הצריכה של מוצרי הבריאות, וכי עדיין שולטים בה מוצרים עתירי שומן וסוכר. "למרות שבסקרים רוב הצרכנים מגדירים את הבריאות כפרמטר עיקרי לבחירת המזון, המציאות מוכיחה שרק אחוז קטן אכן צורך 'מוצרים בריאותיים' בסל הצריכה הקבוע שלו", אומר בר-אל.
נראה שהמניע העיקרי בבחירת המוצרים הוא השיקול הכספי, ולכן יש לשער שבשנה הבאה הרשימה תושפע יותר מהירידה בכוח הקנייה והתייקרות מוצרי המזון. רוב המוצרים הם במחירים מפוקחים.
הידיעה התפרסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"