מנהלים במבחן
לא רק תלמידי בתי הספר עוברים מבחנים. יותר ויותר מוסדות חינוך שולחים מנהלים לעתיד למבחני אישיות במכוני אבחון ומיון כדי להחליט אם הם מתאימים למשרה. יש כאלה שנעלבים, עד שהתוצאות מגיעות
כשא', מורה מצפון הארץ, רצה להשתדרג ולהפוך למנהל, הוא הופתע כשבהנהלת הרשת שבה הוא עובד החליטו לשלוח אותו למיונים. את היכולות שלו הוא הוכיח כבר מזמן, הראה שהוא מוביל ומנהיג, מחנך מהמעלה הראשונה שראוי לניהול המוסד החינוכי. אלא שבהנהלה רצו חוות דעת נוספת ושלחו אותו ליום מיונים באחד ממכוני האבחון.
"בהתחלה זה קצת פגע בי", הוא מגלה. "הרגשתי שהם לא סומכים עליי, ושאחרי כל השנים שנתתי שם הם עוד רוצים ללכת ולבדוק אותי. אבל אחר כך, כשהם קיבלו עליי חיזוקים חיוביים והשתכנעו עוד יותר שהתואר מגיע לי, הבנתי שזה היה לטובה".
בשנים האחרונות ניתן לראות מגמה הולכת וגדלה של הפניית מועמדים לניהול בתי ספר למכוני אבחון על מנת להבטיח התאמה מקצועית ואישיותית לתפקיד הבכיר. מנהל אמור לשמש כמנהיג וכמחנך ולדעת לפעול במערכות מורכבות, ולכן ללא מעט בתי ספר חשוב לבדוק את יכולותיו עוד לפני כניסתו לתפקיד.
"כשארגון שולח אלינו מועמד לניהול בית ספר, אנחנו מזמינים אותו ליום שלם של פעילויות", מספרת אסטלה מלמד, מנהלת מיון, מחקר ופיתוח במכון פילת, שמעביר מבחנים מסוג זה. "ביום הזה אנחנו בודקים אותו בכל מיני הקשרים - החל בראיון האישי המסורתי, ועד פעילות קבוצתית שבה אנחנו מציבים בפניו סדרת מטלות שמתאימות להגדרות התפקיד. יש גם סדרת מבחנים מול מחשב שבודקים יכולות בסיסיות, וגם תיק משימות עם מידע ובקשות שצריך להחליט לגביהן".
ומה אתם עושים כל היום הזה?
"אנחנו מתצפתים מהצד ורושמים הערות והערכות. פסיכולוג בכיר כותב חוות דעת מול תיאור התפקיד שהוגדר על ידי הארגון, ואנחנו שולחים את הדוח בחזרה. לפני שהמועמד מגיע אלינו, הארגון ששולח אותו נותן לנו את הגדרות התפקיד - מה הציפיות, מה ההדגשים, מה ייחשב כעובד מוצלח בתפקידו ומי לדעתם יהיה מנהל טוב. לפי זה מחברים את הדו"ח".
מנהל אמור לדעת לפעול במערכות מורכבות (צילום: Liquidlibrary)
אכפתיות - תכונה חשובה למי שרוצים לנהל בית ספר
אם במקרה יציעו לכם בקרוב משרת ניהול, כדאי שתדעו מה מחפשים בבתי הספר בארץ. רוב אלה ששולחים מנהלים לבדיקות מבקשים לבדוק אם המועמדים ניחנים בכושר ניהול והאם מדובר באנשים כריזמטיים. אם יגלו שאתם חסרי החלטיות, לא מסוגלים לעשות את הדבר הנכון או להכריע בין סוגיות כבדות, כנראה שלא תתקבלו. גם כאלה שיגלו חוסר יוזמה ומעורבות אישית ייאלצו לחפש עבודה אחרת.
"אכפתיות זו תכונה מאוד חשובה לאנשים שרוצים לנהל בית ספר", מסבירה מלמד. "יש ארגונים שמחפשים מנהל שיקדם את ההישגים בלימודים בצורה ממוקדת יותר, ויש כאלה שמבקשים לטפח את הצד החברתי והחיבור לקהילה ולערכים מסוימים".
כמה מועמדים אתם מקבלים בדרך כלל לאותו תפקיד?
"בדרך כלל שולחים לנו אחד או שניים, אין כאן עניין של מכרז שבו באים עשרות. הם מגיעים אלינו בשלבים הסופיים בדרך לתפקיד. מדובר בתפקידים ברמה מאוד מורכבת, כי לכל אחד יש פלוסים ומינוסים. החוכמה היא להבין נכון את הפלוסים ולקשר אותם למה שמחפשים. צריך גם לבדוק אם המינוסים לא יזיקו בתפקיד".
כבר למעלה מעשור שבתי ספר משתמשים בשיטה הזאת כדי למיין את המורים שלהם, ובינתיים ההצלחה גדולה. גם בקבוצת עמל, רשת בתי ספר ומכללות המונה 128 מוסדות חינוך בכל הארץ החליטו שזו השיטה המתאימה להם בבחירת המנהלים המתאימים. "זה כלי תומך החלטה", מסבירה שרה בלום, מנהלת הגיוס וההשמה של עמל. "קודם אנחנו מראיינים את המועמדים ומנסים לנבא את ההצלחה שלהם בתפקיד, ורק אחר כך שולחים אותם למבחן כדי לבדוק התאמה סופית".
ומסתכלים רק על השורה התחתונה של הדו"ח שלהם?
"בגלל העשייה המורכבת של מנהל בית ספר, הוא נדרש להיות דמות מאוד מצליחה בלא מעט היבטים. כשאנחנו לוקחים את הדף אנחנו מנתחים כל נושא לגופו, כי אם מנהל בית ספר נדרש להיות עם כושר מנהיגות לדוגמה, חשוב לנו לראות את התוצאות בדינמיקה הקבוצתית. ואם הוא צריך להיות הדמות החזקה, מסתכלים על המאפיינים האישיים".
והם לא נעלבים כששולחים אותם למבחן?
"כשאני שולחת את המנהלים לבחינות, אני מסבירה ומבהירה שזה חלק מהדרך לבדוק אם הם ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו מאמינים שהדמות בראש הפירמידה צריכה להיות מאוד מיוחדת, ולכן מבקשים לקיים הקפדת יתר בכל מה שקשור לזה".
יבוא יום וגם המורים ייבדקו ככה?
"השאיפה היא שכן, אבל בשביל זה נצטרך לשנות את כל התפיסה מאחורי העסקת מורים בבתי ספר".
מנהל בי"ס נדרש להיות עם כושר מנהיגות לדוגמה (צילום: Index open)
"משאירים את ההחלטה בידי בית הספר"
לאורך השנים יותר ויותר בתי ספר הצטרפו לשיטה הזאת, והמנהלים כבר התרגלו שמסתכלים עליהם בזכוכית מגדלת. "אין להם דרך ללמוד מראש מה יבקשו מהם", מסבירה מלמד. "המנהל לעתיד לא יכול להתכונן להרכב של הקבוצה שבה יימצא. זו יכולה להיות קבוצה של שמונה או עשרה אנשים, ואין לדעת איך הם יתנהגו. בסוף המשוב יש שורה תחתונה עם כמה דרגות, אבל אפשר להבין חד משמעית אם אנחנו ממליצים או לא. לפעמים אנחנו נשארים בסימן שאלה, אבל מציינים תמיד את הפלוסים והמינוסים - משאירים את ההחלטה בידי בית הספר".
מדובר בבחינה עם נתונים יבשים בסופם. בחירת מנהל לא צריכה להיות גם רגשית, להחליט אם מאמינים באדם או לא?
"זה הרבה יותר רלוונטי והוגן משיטות שנשענות על קשרים אישיים או על פרוטקציות. כשאתה בא למבחן, יש לך את היכולת להראות מי אתה ואיך אתה תופס את הדברים ומטפל בהם. במובן הזה יש לך שליטה על הגורל ועל התוצאה שלך".