שתף קטע נבחר
 

הכל התחיל מבראשית

אמן הקומיקס ר. קראמב, שם לעצמו למטרה ליצור את גרסת הקומיקס הנאמנה ביותר עד כה לספר בראשית. הוא אכן עמד יפה במשימתו, וחבל על כך. על האל, על צלמו ועל האגו שבאיור

כריכת הקומיקס "בראשית" מאת רוברט דניס קראמב, או ר. קראמב כפי שהוא מוכר יותר לעולם, מציינת בגאווה שכל 50 הפרקים של ספר בראשית אויירו ושהטקסט המקורי (אם אפשר לקרוא לגרסה האנגלית מקור), נותר כמעט ללא קיצוצים. ניכר שקראמב רוחש כבוד רב לספר בראשית בפרט ולתנ"ך בכלל, לא ממקום דתי רוחני, אלא ממקום ספרותי, היסטורי ותרבותי.

 

 

קראמב, אחד מהיוצרים החשובים והמשפעים ביותר בעולם הקומיקס, אבי זרם הקומיקס המחתרתי, הפך את הספר שכולנו מכירים ורובנו נתקלנו בו בשלב זה או אחר של חיינו, לרומן גרפי, בו באופן לא טיפוסי לעצמו, הוא שם את הטקסט במקום ראשון ואת האגו שלו שני - כלומר, הוא הזמין לעצמו מטרה ליצור את גרסת הקומיקס הנאמנה ביותר עד כה לספר בראשית. והוא אכן עמד יפה במשימתו, וחבל על כך.


בראשית בקומיקס, נאמן למקור (עטיפת הספר)

 

את הסיפור הזה כבר שמענו 

קראמב מציין בהקדמה שהוא היה זה שבחר להטיל על עצמו את המשימה לאייר את ספר בראשית, ומציין שהתייחס לספר כאל טקסט שנכתב על ידי בני אדם, והשתנה במשך שנים עד שהתגבש לנוסח אותו אנו מכירים היום.

 

לאור עובדות אלו, הגישה שלו לפרוייקט כאל יצירה שהוא וקולו הייחודי אינם באים בה לידי ביטוי, מאכזבת במיוחד. לאורך כל הספר, קראמב בוחר לשים את רב כובד משקלו של הפרויקט על המילים והסיפורים עצמם כמות שהם, בלי להעניק להם פרשנות אישית משלו.

 

הטקסט מאוייר ברגישות רבה, בסגנון הציור של קראמב, שהפך לכה מזוהה איתו עם השנים: הדמויות מכוערות ומלאות נפח, והבשר עליהן נראה מוחשי ממש. אין פה אידאליזציה של גיבורי בראשית, בשונה מהסגנון לו אנו רגילים מהאמנות הנוצרית, והאינטרפרטציות השונות לאיקונה של ישו.

 

האיורים של קראמב מציגים סיפורים שקורים לאנשים אמיתיים. עבורם הוא משתמש בקווים קצרים ומקוטעים כדי ליצור תמונת עולם מושלמת, או יותר מדויק, תמונת עולם משוחזרת של הארץ הקדומה והצחיחה של כנען. ברור אם כן, לקורא, שהושקעו כאן זמן ותשומת לב רבים.


דמויות מכוערות ומוחשיות בעולם קדום (מתוך הספר)

 

אין שום דבר רומנטי בקו של קראמב, והוא אינו נותן הנחות לאיש מאבותינו ואמהותינו המקראיות. אך יחד עם זאת, אין בספר שלו גם שום דבר מהגרוטסקיות המצופה מאמן מסוגו. האיור שבחר לטקסט הראשון בעולם, הוא תכליתי, ומטרתו לשרת את הסיפור ולקדם את העלילה. וכאן בדיוק נעוצה הבעיה.

 

מאיירים טובים ומקצועיים, המסוגלים לספק פן ויזואלי שתורם וחי בשלום עם המלל אותו הם מאיירים, ניתן למצוא פה ושם. מאיירים מצויינים, שיודעים, בעזרת האמנות שלהם, לקחת טקסט ולהעלות אותו לרמה הבאה יש פחות. אבל רוברט קראמב יש רק אחד. לכן שכשמסיימים לקרוא את "בראשית" המאויר שלו, מרגישים כי העבודה נעשתה על ידי מאייר טוב ואפילו מצוין, אבל לא על ידי קראמב, שבדרך כלל מוסיף לטקסטים רובד עמוק יותר.

 

בצלם אלוהים ברא אותו

ר. קראמב נולד בארצות הברית ב-1943, ונהנה עד היום מקריירה ענפה ומוערכת כילד הרע של עולם הקומיקס. בשנות ה-60 שהה כיוצר קומיקס מחתרתי בקליבלנד אוהיו, ולקח חלק בין היתר באיור ספר הקומיקס האוטוביוגרפי, "אמריקאן ספלנדור", של הארווי פיקאר (שעובד מאוחר יותר לסרט בכיכובו של פול גיאמטי). לאחר מכן עבר לסן פרנסיסקו וב-1968 יצא לאור הגיליון הראשון של מגזין- "zap comix", הקומיקס המחתרתי החשוב ביותר שיצא מתוך תרבות הנגד של ארצות הברית.

 

"Zap", שיצא לראשונה כמגזין עם עבודות של קראמב בלבד - ומאוחר יותר סיפק במה גם ליוצרים אחרים מעולם הקומיקס המחתרתי, ומעולם עצבי הפוסטרים הפסיכודליים של שנות ה-70 - עסק בנושאים שנחשבו עד אז לטאבו, כולל תיאורי סקס מכל צדדיו, מילולית ופיגורטיבית, שימוש בסמים, היפים, לצד תחלואים אחרים של החברה האמריקאית, שהיה מקובל לטאטא מתחת לשטיח.


הנוף הקדום והצחיח של כנען (מתוך הספר)

 

עוד יצירה משפיעה של קראמב היא "Mr. Natural". גיבורה הוא ספק גורו, ספק נוכל, שאלמנטים בהופעתו החיצונית מעלים אסוציאציה של אל כאשר הוא עוטה על גופו גלימה וזקן ארוך ולבן. באופן מעניין, קראמב בוחר להשתמש באותם אלמנטים שחוקים משהו, גם בעבודתו על ספר "בראשית", כשהוא מעניק דמות וצלם לאלוהים.

 

אך ההבדל כאן, שבניגוד להיפי המזדקן, המלוכלך והקריקטורי מאוד משנות ה-70, אלוהים של "בראשית" זוכה לטיפול נקי יותר, וגם לסגנון זהה לזה שמקבלות יתר הדמויות בשר ודם, הסובבות אותו. אלוהים מוצג כמבוגר זועף וחמור סבר, ובעיקר מאוד אנושי. זהו אולי המהלך האמיץ ביותר שקראמב נוקט בו.

 

ההאנשה הטוטאלית של האל היהודי, היא האלמנט החתרני היחיד שניתן למצוא כאן, אך גם איתו קראמב נזהר שלא לקחת את האיור רחוק מידי. לאל, בניגוד לברואיו, אין זויות לא מחמיאות.

 

הדמות המפורסמת ביותר שאייר קראמב מלבד השם, היא פריץ החתול, דמות שיצר כבר ב-1959. מדובר בחתול המתנהג כבן אדם לכל דבר ועניין. הוא חי בעיר מלאה חיות מדברות, וחווה אינספור הרפתקאות פסיכודליות ומיניות על רקע תרבות האהבה החופשית והסמים של שנות ה-60 וה-70. הקומיקס עובד לסרט ב-1972 שהיה לסרט המצויר הראשון שקיבל דירוג למבוגרים בלבד (x rated ).

 

עד עכשיו, קראמב הוכיח פעם אחר פעם שאין לו אלוהים. במשך כ-50 שנה הוא מרים מראה מכוערת, מצחיקה וגרוטסקית אל מול פני התרבות המערבית, שלמרות ואולי בגלל כיעורה, היא גם יפהפיה ומסוגננת בקווים רבים ודקים.

לכן גרסתו של קראמב לספר בראשית עוררה בי סקרנות רבה, אך למרות עבודת איור ראויה להערכה, הקורא יוצא לא מסופק, כי את הגרסה הזאת, של מחברי ספר בראשית קראנו בעבר.

 

"בראשית" - רומן גרפי מאת ר. קראמב, הוצאת עם עובד

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קראמב בפורטרט עצמי. מהיוצרים החשובים והמשפיעים בעולם הקומיקס
לאתר ההטבות
מומלצים