אתרי הזמנות: רעבים ונשארים רעבים
רצינו להזמין המבורגר באינטרנט, אבל אז גילינו מציאות קשה, ששותפים לה ישראלים תאווי המבורגר רבים: קשה (ולפעמים בלתי אפשרי) לגרום לאוכל להגיע אליכם, במיוחד אם אתם מראשון לציון
מקדונלד'ס
הדבר הראשון ששמים לב אליו באתר של מקדונלד'ס זה עמוד הפתיחה המצמרר - עם רקע שחור, אזהרת פלאש - האמת, הוא נראה קצת כמו מצבה לאתר שפעם עמד שם.
במקום לגשת לעניין, אנחנו צריכים לבחור שפה. כל אתר שפוי בדעתו כבר ויתר על ההרגל המגונה הזה ומציג את האתר בשפה אחת עם אופציה לשנות אותה מהעמוד הראשי. נסו לדמיין את עצמכם בוחרים שפה בכל פעם שאתם מנסים להיכנס לפייסבוק. לא עובד, נכון?
בחרנו באופציה העברית - "כנסו לאתר - Enter Site Hebrew". למה זה כתוב באנגלית? טוב נו, נכנסים לאתר. הלוגו הצהוב של מקדונלד'ס מחליט לרקוד עד שהאתר הפלאשי נטען. בשלב זה אנחנו מתלוננים על זה שהאתר בנוי בפלאש, אבל נו באמת, להתלונן על פלאש זה כזה 2004. מה שיותר מעצבן זו העובדה שהאתר קפץ בחלון חדש, ובכך ברח משאר הטאבים בדפדפן.
ועכשיו נשאלת השאלה - תפריט ניווט בחלק התחתון של הדף? טוב, בסדר, ממשיכים הלאה לתפריט הילדים. האתר הפלאשי והנוצץ מאפשר לכם להרכיב לעצמם מנת ילדים בעצמכם - בוחרים מנה עיקרית, תוספת, משקה וצעצוע. עכשיו בואו נזמין.
אופס.
לרשת מקדונלד'ס אין יותר שירות משלוחים, וכל העבודה שעשיתם בבחירת הארוחה המושלמת היתה לחינם. אולי זה גם המחיר שגבו TBWA DIGITAL ממקדונלד'ס על בניית האתר.
בורגראנץ'
לבורגראנץ' יש סיפור שונה. קודם כל, אתר שלא מבוסס על פלאש. התחלה טובה לכאורה. התמונות, כרגיל, מפתות. אבל מה עוזר למשתמש תפריט מקוון אם אי אפשר להזמין מהאתר? לכתוב שאתר המשלוחים כעת בבניה זה לא מספיק טוב. בורגראנץ', תורידו את התפריט המקוון עד שיהיו משלוחים באתר, או לפחות תגידו לנו מתי השירות החדשני הזה יושק.
הנה תלונה רלוונטית לכמעט כל אתר בישראל: תארחו את הסרטונים שלכם ביוטיוב. בורגראנץ' הבינה שווידאו זה מגניב ומוכר, ואכן ניתן לצפות בפרסומות של בורגראנץ' באתר. אבל איזו סיבה יש להם לאחסן את הסרטונים על השרת שלהם? אם הם היו רוצים להרחיב את הקהל שלהם שיצפה בפרסומות בורגראנץ' מרצונו החופשי, הם היו מעלים את הוידאו ליוטיוב, כמו כל אדם או גוף מסחרי שפוי. עכשיו אם הגולש צופה בפרסומת "קומבינה בפינוקיישן רומנית" ונהנה ממנה, הוא לא יכול לשתף אותה עם חבריו בפייסבוק. טעות נפוצה שאתרים ישראלים צריכים להפסיק לבצע.
אגאדיר
ממש כמו שקית קטנה של קטשופ מתחת למגף גדול, האתר הזה הוא שפריץ של שימושיות גרועה. כמיטב המסורת הישראלית, האתר כולו מבוסס פלאש לכל אורכו ורוחבו - מה שיגרום לנטבוק שלכם לקלל אתכם. הרקע של האתר מורכב מכוורת של סרטוני אגאדיר שמציגים אנשים שונים עם אינטראקציה כלשהי למזון או למותג של אגאדיר. לכאורה רעיון חמוד - אם הוא רק לא היה כל כך פולשני. הסרטונים מופעלים כשהעכבר עובר עליהם והסאונד יתנגן באופן אוטומטי ויבהיל אתכם וכל אדם בקרבתכם. לא מספיק כל זה, אלא גם שבעידן של HD לא הייתי מצפה מסרטונים להיות ברוזלוציה של 174 על 131 פיקסלים ומוגדלים ב-200%.
נכון לכתיבת שורות אלה יש תקלה זמנית באתר ולכן אין משלוחים לראשל"צ. אבל זה לא נורא, זה רק ראשל"צ. תפריט ההזמנה תופס חלק ממש קטן מהמסך, וחבל. התמונות, הטקסט והכפתורים מאד קטנים ביחס לגודל החלון. במקום זה את רוב החלון תופסת תמונה של שתי בנות במכנסונים עם שקיות אגאדיר על הראש שלהן. חוץ מזה, תהליך בחירת המנות להזמנה נוח למדי. אפשר להוסיף מנות בקלות ואפילו להכניס בהן שינויים. מה שמעצבן זה שהיררכיית התפריט לא ברורה לאורך ההזמנה וקשה לעבור בין קטגוריות - למשל לעבור בין המבורגרים לתוספות. פיצ'ר שחסר הוא הוספת הערות בטקסט חופשי ("הרבה חמוצים, מעט עגבניות. תלבש משהו סקסי"). היי, רגע, תמונת הרקע של האתר מתחלפת באופן אקראי. זה לא אמור לקרות בשום מקום.
הטופס שבסוף ההזמנה לכאורה נראה פשוט ולא טרחני, אבל יש בו שדות חובה שלא רלוונטים לכל הגולשים. לדוגמה, יש אנשי צבא במדינה שבארמון שלהם במושב עמיקם אין כניסה א' וכניסה ב', וגם לא מספר דירה וקומה - לפחות לא שזה יעניין את השליח. כן מעניין לציין שניסינו להקליד שם של רחוב באנגלית והמערכת התריעה לנו בצורה אלגנטית דווקא שאנחנו צריכים לעבור לעברית. שיחוק יפה, אגאדיר.