שתף קטע נבחר
 

"נוסעים טיפסו אחד על השני, כמו חיות בכלוב"

שעות הבוקר ברכבת ישראל הפכו היום (ב') לסיוט עבור אלפי נוסעים, שנאלצו להתמודד עם תקלת בלמים, ביטול רכבות וצפיפות בלתי אפשרית. הרכבת: "עקב בעיית הבלמים נוצר עומס גדול במיוחד"

בוקר קשה על הפסים: רכבת אחת בוטלה, באחרת הצטופפו "כמו חיות", ומשלישית פונו נוסעים בגלל עשן . מדי בוקר עולה שמעון על הרכבת בנתניה, בדרכו למרכז עזריאלי בתל-אביב. אלא שהבוקר נתקל הנוסע הוותיק במחזה שלטענתו, היה חריג אפילו עבור נוסעים כמותו, המורגלים בצפיפות ברכבת ישראל. "התמונות ששלחתי למערכת ynet, לא מצליחות להעביר את רמת הצפיפות בקרונות", סיפר הבוקר. "אנשים נדחסו עד כדי כך שאי אפשר היה לזוז כלל. היו צעקות, קללות ומריבות בין הנוסעים שנמחצו אל הדלתות. ובכל זאת, כשהרכבת עצרה בתחנת בית יהושע, המשיכו להעמיס עוד. זה פשוט זלזול בנוסעים".

 

  • הצטרפו ל-ynet בפייסבוק

 


 

"הצפיפות הייתה פשוט בלתי נסבלת", אומר ל-ynet איאן, שעלה הבוקר על הרכבת בבית יהושע. "נוסעים לא מעטים נשארו על הרציף, ואלה שעלו על הרכבת נדחסו כמו פרות. נוסעים טיפסו אחד על השני, כמו חיות בכלוב. אפילו בהודו הצפיפות ברכבות נמוכה יותר. פשוט נמאס מהזלזול של הרכבת בציבור הנוסעים".

 

מאיר, בעל משרד נסיעות שהגיע הבוקר לתחנה בבית יהושע, כועס אף הוא. "הגעתי כרגיל ב-07:50, ופשוט ראיתי שלט שאומר שהרכבת של 07:56 מבוטלת. חיכיתי בתחנה 20 דקות, והמנהלת לא ידעה להסביר למה הרכבת בכלל בוטלה. בסופו של דבר, החלטתי לנסוע במכונית הפרטית, והגעתי לתל-אביב ב-09:00 במקום קצת אחרי 08:15 עם הרכבת".

 

לדברי איאן, למרות שעיקר הלחץ ברכבות ניכר בימי ראשון וחמישי, גם בימים אחרים באמצע השבוע נאלצים הנוסעים להתמודד עם צפיפות ודוחק. "כל פעם יש סיפור אחר. למשל, גם בשבוע שעבר בוטלה רכבת מבית יהושע. המצב הוא שאני צריך לחשוב טוב-טוב אם לנסוע ברכבת או במכונית הפרטית".


 

"לעלות על הרכבת זה כמו רולטה - אתה אף פעם לא יודע מה יקרה בשעות הלחץ". מסכם שמעון. "זה חוזר על עצמו כל הזמן, וכנראה שהנוסעים נהיו סלחנים. אבל במקרה חירום, כמו למשל השריפה של הקרונועים, אי אפשר יהיה לעשות כלום. פשוט אי אפשר לזוז".

 

כמה פעמים "נתפסים" בלמים?

באירוע נפרד, פונו היום בבוקר נוסעי רכבת בבאר יעקב, בגלל תקלה בבלמים של רכבת שיצאה מרחובות. "חמש שניות אחרי שעליתי, הכרוז קרא לצאת מהרכבת", סיפר הבוקר ל-ynet נוסע ברכבת. "כולם ירדו, וכולם הסתכלו על הקרון האחורי שכולו אפוף בעשן".

 

ל-ynet נודע כי מדובר באירוע שלישי תוך פחות משבוע, בו נאלצת הרכבת לפנות נוסעים בגלל בעיית בלמים: ביום שישי דווח על מקרה דומה ברכבת שנסעה בין עכו ונהריה, וביום רביעי פונתה מסיבה זו רכבת שעצרה בתחנת חוף הכרמל.

 

נראה כי מקור הבעיה הוא נסיעה עם בלמים "תפוסים": לקראת תחילת הנסיעה יש להכין את הרכבת - ובכלל זאת, לשחרר את הבלמים. לדברי מקור ברכבת, עד לפני כמה שנים בוצע הליך הכנת הרכבת לנסיעה על-ידי איש מקצוע מיוחד, אך בעקבות קיצוצים, נדרש היום נהג הקטר לעשות זאת: "היום זה נופל על הנהג או לפעמים אף על הפקח. ואי-אפשר להאשים אותם, כי אין להם מספיק זמן בין ההגעה לתחנת-קצה ותחילת הנסיעה בחזרה".

 

יש לציין כי כבר לפני כשנתיים פורסם דו"ח חקירה פנימית של הרכבת, ובו התייחס מנכ"ל החברה, יצחק הראל, להשלכות של קיצוצים בכוח האדם על הבטיחות: "יתכן שתהליכי החיסכון וההתייעלות אשר התרחשו בשנים האחרונות, הובילו לביטול בעלי תפקידים שונים אשר עסקו בתהליכי התפעול השונים... (יתכן כי) תהליכי התפעול אינם מתקיימים ברמת הבטיחות הנדרשת בשל כך".

 

"אם המנכ"ל דיבר על זה כבר לפני כמה שנים, למה הוא לא עשה עם זה משהו?", שואל מקור ברכבת. "החיסכון הזה יכול בסופו של דבר לעלות בחיי אדם. אולי פשוט צריך לשים לוחם מג"ב וכבאי בכל קרון, וכך יפתרו את כל הבעיות".

 

תגובת הרכבת: "בגלל הבלמים"

בעניין הרכבת שבוטלה בבית יהושע, והצפיפות החריגה שחוו הנוסעים, אומרים ברכבת כי בגלל האירוע הבטיחותי ברכבת בבאר יעקב, "בוטלה רכבת שהייתה אמורה לצאת מנתניה לרחובות בשעה 07:56, ונוצר עומס בתחנת בית יהושע. כדי לספק מענה לנוסעים, נוספה עצירה בתחנת בית יהושע לרכבת ישירה מבנימינה לתל-אביב".

 

בעניין ריבוי המקרים שבהם נאלצה הרכבת לפנות נוסעים כתוצאה מבעיית בלמים, אומרים ברכבת כי המנכ"ל הורה לצוותים טכניים לבדוק האם מדובר אכן בריבוי מקרים, או שמא זו רק הרגישות הגבוהה יותר של העובדים והציבור לנושא, לאחר שריפת הרכבת ליד יקום.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איאן: "הצפיפות הייתה בלתי נסבלת"
צילום: איאן כספר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים