יש לי חדר משלי: טיפים ליזם התיירותי המתחיל
חולמים להקים צימר משלכם? יש לכם מיזם תיירותי מדליק? אבל איך בכלל מתחילים: מעוז יינון, שכבר עשה את זה, עם טיפים ועצות חשובות למי שרוצה לקפוץ למים ולא יודע איך
לרבים יש את החלום והפנטזיה לפתוח מלון קטן, גסט האוס או צימר מפנק. איך עושים זאת בפועל והאם זה בכלל כדאי?
הקמת עסק חדש דורשת סבלנות, זמן ויכולת כספית - תכנון נכון וידיעה מה צפוי לכם תקטין סיכונים ותאפשר לכם לבנות תוכנית רב-שנתית, התואמת את צרכיכם וצרכי העסק התיירותי שלכם.
הקמת מיזם תיירותי אינה רק עיסוק או התפרנסות - תיירות הינו ענף השואב את העוסקים בו, ולאלו המחפשים אחר השונה והמרגש, ישנו ים של אפשרויות בלתי נדלות. במידה מסוימת ענף התיירות הינו כמעט שלוחה של מקצועות ההיי טק, וכמובן הכוונה לאלו המחפשים את השביל והיצירה האישית שלהם ולאו דווקא היצמדות לשבלונות מוכרות.
משפט חכם שאמר לי אחד מבכירי ענף התיירות: "כשאני בוחן השקעה בתחום חדש ובוחן תוכנית עסקית, הדבר היחיד שמעניין אותי זה שלא אפסיד כסף. רווח, אף אחד לא יכול להבטיח לי". אני צללתי לעולם היזמות התיירותית כמעט ומבלי להתכוון, ומיד מצאתי עולם מרתק שהוא כמעט בלתי מוגבל - אם רק חושבים מחוץ לקופסא.
לרבים יש חלום לפתוח צימר מפנק. איך עושים זאת? (צילום: זיו ריינשטיין)
כמה עצות חשובות לפני שיוצאים לדרך:
קצרה היריעה מלדון באופיו המתבקש של היזם התיירותי, אך בכל זאת החלטתם להגשים חלום ולפתח מיזם תיירותי משל עצמכם, הנה כמה עצות שיכולות להיות רלוונטיות עבורכם:
אופטימיות - התוכנה המשותפת לכל היזמים באשר הם היא אופטימיות והאמונה הבסיסית שהרעיון שלהם טוב, וכי הם יצליחו להוציאו אל הפועל ולממש אותו.
למידה מטעויות והפקת לקחים - יזם וכל עסק, בכלל, עושה טעויות רבות במהלך הדרך. מכל טעות צריך ללמוד ולדעת להמשיך הלאה תוך כדי הפקת הלקחים המתאימים, והימנעות מחזרה על אותן טעויות. קל מאד לשקוע במרה שחורה אך הפתגם "מי שלא עושה - לא טועה" צריך להוות קו מנחה לפעילות היזמית.
אהבת אדם ויכולת נתינה - תחום היזמות התיירותית והעסק התיירותי הוא שירותי באופיו, ולכן יש צורך ביכולת נתינה אין סופית ובאהבת האדם אותו אתם משרתים. השאלה הראויה להישאל היא: "האם אתה אוהב לעשות טוב לאחרים ולגרום להם לאושר?"
חשוב שתאהבו לתת שירות. פקיד קבלה במלון (צילום אילוסטרציה :AP)
התגברות על הפחד - המסע היזמי הינו מפחיד, מאתגר ואין לדעת מה מחכה בסופו. ההתגברות על הפחד הינה מרכיב קריטי על מנת להפוך רעיון למציאות ודיבורים למעשה. הפחד משותף לכל היזמים באשר הם ורק אלא אשר הצליחו "לרכוב על גב הנמר" אכן יהפכו ליזמים. יש הרבה טכניקות ועבודה פנימית שניתן להשתמש בהן על מנת להתגבר על הפחד. קריאה נכונה של המפה והבנה מה צפוי לך היא שלב ראשון במסע.
מימון - כל עסק כמו גם העסק התיירותי מתחיל ונופל על מימון. האם יש לכם מספיק כסף על מנת לפתוח את העסק, וגם להתקיים עד שתוכלו למשוך ממנו משכורת? זוהי שאלה חשובה ביותר, משום שבניית עסק שמאפשר למשוך ממנו משכורת יכולה להימשך מספר שנים. בזמן זה עדיין צריך לפרנס את המשפחה, לקנות בסופר ולשלם שכר דירה. בכל תוכנית השקעה או תוכנית עסקית צריך לקחת זאת בחשבון - נראה מובן מאליו, אך קשה מאד לביצוע.
שיתוף המשפחה - העסק הוא לא רק שלך אלא גם של בן-בת הזוג, המשפחה הקרובה וגם החברים. ככל שתרבו לשתף, לחלוק כך תזכו ליותר תמיכה, הבנה ועזרה.
האם יש לכם מספיק כסף לפתוח את העסק, וגם לחיות? (צילום: ירון ברנר)
עסק משפחתי או עסק לכל דבר - אחת ההחלטות הראשונות שיש לקבל היא האם העסק התיירותי שאתם רוצים להקים יהיה עסק משפחתי, לדוגמה, מספר צימרים שבנויים מאחורי הבית ואתם מקבלים את ההזמנות, מארחים ומתחזקים, או עסק אירוח שבו אתם משלמים משכורות לניהול, מערך הזמנות ותפעול מקצועי. מהניסיון שלי, עסק משפחתי קל יותר להקמה ודורש השקעה נמוכה יותר, אך שוחק מאד ובעל אורח חיים קצר של לא יותר מכמה שנים.
פנטזיה ומציאות - בפנטזיה שלי ושל אישתי, היינו אמורים לגור בנצרת, בבית המלון שהקמנו, ולנהל את העסק כעסק משפחתי, ובעיקר לארח את התיירים המגיעים. אבל פנטזיה לחוד ומציאות לחוד, וכך נכנסנו להריון מספר שבועות לאחר הפתיחה, העסק לא היה יכול לפרנס את שנינו ועמד בסכנת סגירה עם מלחמת לבנון השנייה. לכן עשינו התאמה למציאות שהתהוותה ומאז אנחנו גרים בשכירות בבנימינה, כשאשתי ממשיכה בעבודתה ואני מתנייד בין המיזמים התיירותיים השונים שאותם אני מפתח.
חשוב מאד לבצע התאמות הכרחיות בין החזון והפנטזיה לנעשה בשטח - דבר שעלול אולי לגרום לתסכול, אך לאורח חיים בריא יותר הן לעסק והן למשפחה.
צימרים - כן או לא?
לשמחתי התשובה לשאלה הולכת ומתבהרת ליותר ויותר אנשים. להערכתי יש כיום פחות מ-50 עסקי צימרים שמצליחים להתקיים ולהיות רווחיים. ההשקעה הגדולה הנדרשת, יחד עם התחרות על גודל מסך הטלוויזיה ועומק הבריכה (ג'קוזי כבר מזמן אאוט), מייצרים תמהיל עסקי ותחרותי בלתי אפשרי. יחד עם השחיקה הגדולה (ראו עסק משפחתי), יותר ויותר צימרים סובלים מרמת תחזוקה ירודה, עייפות החומר והרוח, ונסגרים. ענף הצימרים הולך לכיוון יתרון לגודל, משקיעים גדולים והתמקצעות.
בהצלחה לכל היזמים והתיירנים החדשים!
- הכותב מבעלי רשת האכסניות הפרטיות "Abraham hostels"