האוצר: המס על הדלק עלה כי הורדנו מס הכנסה
באוצר מגנים על ההחלטה לייקר את הדלק ואומרים שנעשתה כדי לאזן את הורדת המסים הישירים. עוד טענו שההחלטה מהווה סבסוד התחבורה הציבורית בשל הצמדתה למדד ולא למחיר הדלק. אבל ההתייקרות תעלה גם את המדד
"ממשלת ישראל שמה לה למטרה מתווה של מדיניות מיסים יורדת ליחידים וחברות", נכתב בהודעה שיצאה מטעם המשרד. "במסגרת מטרה זו הוקטנו ורווחו מדרגות המס, כמו כן הוחלט על הרחבת תוכנית מס הכנסה שלילי. עם זאת, על מנת לעמוד ביעד הגרעון שנקבע בחקיקה נדרשת הכנסה מסוימת ממסים. המס על הדלק (בלו) היה בין המסים שהועלו מסיבות אלו. עוד נמסר מהאוצר שההחלטה נעשתה תוך התחשבות באיכות הסביבה.
טענה נוספת שהעלה האוצר היא שמחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית מוצמדים למדד המחירים לצרכן ולא למחירי הדלק מדובר בפועל - ומשום כך מדובר בהעמקת הסבסוד הממשלתי לתחבורה הציבורית. במקרה זה בוחר האוצר להתעלם מהשפעת עליית מחיר הדלק על המדד. עלות שינוע המוצרים תגדל, וכך גם עלויות הטיסה והתחבורה הפרטית - ואלו ידחפו את המחירים ואת מדד המחירים כלפי מעלה. כך תגיע התייקרות בשימוש בתחבורה הציבורית - דרך הדלת האחורית.
החברות בארץ מרוויחות יותר
עוד טוענים באוצר, כי העלאת המס על הדלק בינואר 2011 היוותה פחות ממחצית מסך העלייה במחירי הדלק - ושעיקר העלייה במחיר היא בשל התייקרות הדלקים בעולם. טענה זו לא מתיישבת עם הנתונים שהוצגו אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת, לפיהם מחיר הדלק בישראל גבוה ב-30% מהמחיר ברוב מדינות אירופה וכי הפער גדל בעקבות העלאת המס האחרונה.
בבדיקת הכנסת נמצא כי הפערים בין מחירי הדלק בישראל ואירופה בשער בתי הזיקוק זעומים וחלק המסים במחיר הדלק כמעט שווה. כלומר, הפער נובע ברובו מעלויות התפעול ומרווחי חברות הדלק בישראל, אשר גבוהים ב-80% מאשר באירופה.
המשרד להגנת הסביבה: לא התייעצו איתנו
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה:
"המשרד מברך על כל מהלך שמטרתו לשמור על הסביבה. יחד עם זאת חבל שבאוצר ממהרים להשתמש בשמירה על איכות הסביבה כתירוץ להעלאת מחירי הדלק, בייחוד לאור העובדה כי לא התייעצו עם משרדנו בנושא.
"המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאוצר להוזיל משמעותית את מחירי הנסיעה באוטובוס וברכבת כחלופות לשימוש ברכב הפרטי ולהפחית עוד יותר את המס על כלי רכב הנקיים".