תוקנה תקלת הענק בבזק
מאות אלפי לקוחות היו מנותקים במשך 5.5-5 שעות, בגלל תקלה שנגרמה עקב עבודות תשתית ליליות. בתי עסק ברחבי הארץ הושבתו, ומוקדי החירום גייסו מספרים חלופיים. נציגי משרד התקשורת הגיעו למוקד בזק כדי לפקח על תיקון התקלה
הסתיימה תקלת הענק בבזק , שפגעה במחצית מלקוחות החברה. מבזק נמסר כי: "שירות הטלפוניה של בזק חזר לסדרו, וניתן להוציא ולקבל שיחות באופן מלא לכל הרשתות. זיהינו את מיקום התקלה, דבר שעזר לנו לטפל בתקלה ולהחזיר את השירות בזמן קצר יחסית. אנו שבים ומתנצלים בפני לקוחות בזק על התקלה החריגה".
התקלה נמשכה 5.5-5 שעות. מאות אלפי צרכנים, נותקו משירותי החברה, החל מ-8:30. לקוחות באזור המרכז, השרון, ירושלים והדרום דיווחו שאינם יכולים להשתמש בשירותי הטלפון של בזק כבר שעות. 25%-30% מהשיחות ברשת, לא היו תקינות.
נראה כי מוקד הבעיה היה ברשת ה-NGN, בעקבות עבודות תשתית ליליות. גורמים מסרו ל-ynet כי בזק ערכה אתמול (ב') עבודת תשתית גדולה, פעולה הנדסית בהיקף גדול, שככל הנראה גרמה לתקלה ברשת החשה, המתג שמחבר בין חברות התקשורת השונות לרשת ה-NGN. התוצאה: לקוחות רשת ה-NGN יכלו לשוחח ביניהם, אולם לא יכלו לשוחח עם לקוחות הרשת הישנה או עם לקוחות חברות הסלולר.
גורם שעובד במרכזי השירות מסר ל-ynet שכל המוקדים של החברה קרסו. לאחרונה, לקוחות התלוננו ל-ynet על תקלות בבזק, שתוקנו רק כעבור שבוע-שבועיים.
במהלך התקלה, בזק מסרו בתגובה כי "עקב תקלה ברשת הטלפוניה, יש קושי בהוצאה וקבלת שיחות. בשלב זה, התקלה משפיעה על כמחצית מלקוחות בזק, שאינם יכולים להוציא חלק מהשיחות, ובעיקר אל מחוץ לרשת בזק.
"מרבית שיחות הטלפון בתוך רשת בזק פועלות באופן תקין. חשוב לציין כי רשת האינטרנט של בזק פועלת כסדרה ובאופן מלא. אנו מתנצלים בפני הלקוחות ועושים כל שניתן כדי להחזיר את הרשת לפעילות מלאה במהירות האפשרית".
הלקוחות הרבים שסבלו מהתקלה, מסרו כי בנוסף לבעיות בשיחות יוצאות ונכנסות, אין אפשרות להגיע גם לשירותי 144, 166 ו-199. לקוחות דיווחו כי אינם יכולים להוציא ולקבל שיחות מטלפונים ניידים ומקווי HOT, וכי לא ניתן היה גם לשוחח עם קווי 1-800. גם כמה ממוקדי פלאפון הושבתו, אלו שמספרי הטלפון שלהם מתחילים ב-*.
גם במוקדי ההצלה והחירום היתה בעיה. בעקבות התקלה הארצית בקווי הטלפון של בזק, מד"א ביקשה מהציבור לא לפנות למוקד 101, אלא להתקשר לטלפון 03-7344001. גם בית החולים זיו בצפת עבר למספר טלפון חלופי - 077-6828811.
מוקד חברת החשמל 103 לא פעל, ובחברה ביקשו למסור שאפשר להתקשר למספרים החלופיים הבאים במקרה חירום בלבד: 057-7627955, 057-7625411, 052-3997182. גם מוקדי שירות לקוחות של חברות אחרות נפגעו מהתקלה. מוקדי ויזה כאל ולאומי קארד סבלו משיבושים בקו, והודיעו על כך ללקוחות במענה הקולי.
שר התקשורת מעודכן, דיון דחוף בוועדת הכלכלה
שר התקשורת, משה כחלון, קיבל עדכון ממנכ"ל בזק על התקלה ופעולות התיקון. השר הנחה את מנכ"ל המשרד להיות בקשר עם אנשי בזק ולעדכן את החברות הנוספות כדי שיהיו מוכנות לויסות העומסים. בנוסף, יצאו שני מהנדסים ממשרד התקשורת, למרכז הבקרה של בזק בראשל"צ".
משרד התקשורת, שבודק מאז התקלה בסלקום, את שרידות רשתות התקשורת בארץ, מסר בתגובה: "עם היוודע דבר התקלה נמצא בקשר הדוק עם חברת בזק. חברת בזק יידעה את אגף הפיקוח של המשרד בדבר התקלה בקווי בזק עם תחילתה.
"החברה עדכנה אותנו מידי 15 דקות, אנשינו הגיעו לבזק על מנת לעקוב מקרוב ולהבין את מקור התקלה ודרכי הטיפול בה".
יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס, יוזם דיון דחוף בוועדת הכלכלה של הכנסת בעקבות התקלה בבזק. אקוניס פנה ליו"ר הועדה, כדי שיעלה זאת בהקדם לסדר היום בשל "הפגיעה בשירות למאות אלפי צרכנים בישראל".
"אין תקשורת עם כרטיסי אשראי"
ל-ynet הגיעו פניות מתושבי ירושלים, רחובות, רמת השרון, הרצליה, באר שבע, ת"א, גבעתיים, ר"ג, בני ברק, חולון, ראשל"צ, וכן פניות ממשרדים שמנויים למרכזייה האל-חוטית של מחלקת SOHO, שמשרתת אלפים.
הדר מהרצליה אמרה ל-ynet: "יש פשוט שקט בקו. אי אפשר להתקשר ולא יכולים להתקשר אלי". לקוח מראשל"צ: "אני איש עסקים ולא מקבל הזמנות. התקשרתי ל-166 ואין מענה".
עידן, שעובד באזור התעשייה תלפיות בירושלים סיפר על מהות התקלה אצלו. "התקשרתי לאחד העובדים, והוא קיבל ממני ארבע שיחות במקום אחת. כשאתה מתקשר אתה שומע שאין קו או שאתה מגיע לנמען אבל הוא לא שומע אותך, וגם כשמישהו מתקשר אלייך הוא לא שומע אותך".
נריה, לקוח עסקי מירושלים: "יש לי מרכזיה, יש לי עסק, מתקשרים אלי ושומעים רעש בלתי נסבל. אני מנסה לחייב אנשים בכרטיסי אשראי - ואני מקבל הודעה: 'התקשורת נפלה', זה קטסטרופה, אני מבקש שיתקנו את זה ברצינות, שיביאו מהנדסים מפינלנד, כמו בתקלה בסלקום".
"שומעים צלצול אך אין קו"
אורי מרחובות ניסה להתקשר הבוקר לבני משפחה, אך ללא הצלחה. "אין אפילו צלצול ואין כלל מענה. כשאני מתקשר לנייד של קרובי, אני מגלה שהם בבית. הם אמרו לי שהם שומעים צלצול בקו בזק, אך שהם מרימים את השפופרת, אין שום קול. התקשרתי לעשרה אנשים במקומות שונים בארץ, בטלפון הקווי ולכולם קורה אותו הדבר, גם לא יכולים להוציא שיחה. ניסיתי להתקשר מהנייד ומכמה טלפונים קוויים למוקדי התמיכה של בזק, וכולם תפוסים".
רק לפני כחודשיים, בראשית דצמבר, ארעה תקלה גדולה ברשת סלקום, כשליבת המערכת של הרשת קרסה. במהלך האירוע נפגעו כמיליון לקוחות, שלא יכלו במשך קרוב ליום שלם לקבל ולהוציא שיחות ולקבל ולשלוח הודעות sms.
הנהלת סלקום התנצלה על התקלה, והודיעה בימים שלאחריה כי תזכה את לקוחותיה על כל השיחות שערכו והודעות ה-sms ששלחו בין 25 בנובמבר ל-1 בדצמבר.