ועדת הכלכלה לנתניהו: פעל להורדת מחירי הדלק
בתום דיון בנושא עליית מחירי הדלק, קראה ועדת הכלכלה לראש הממשלה להתערב באופן אישי ולכנסת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת מחירי מוצרי האנרגיה. ח"כ חסון מקדימה: "נותן לקואליציה להוביל מאבק כדי להשיג מטרת שני המחנות"
עליית מחירי הדלק מאחדת ח"כים מקדימה ומהליכוד: יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון (קדימה), אמר היום (ד') במהלך דיון מיוחד שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת כי "למרות שאנחנו התחלנו את המאבק הפרלמנטרי, אני מוותר על הקרדיט של קדימה ונותן לקואליציה להוביל את המאבק כדי להשיג את המטרה ששני המחנות רוצים בה והיא ביטול תוספת הבלו ב-2011/12".
- הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet
חסון הוסיף כי "הכנסת היא הגוף היחיד שיש לו יכולת לאכוף זאת על שר האוצר, ומובטח לדרישה רוב של הח"כים". הדיון הסתיים בקריאה לראש הממשלה להתערב באופן אישי בנושאי מחירי הדלקים ובקריאה לכנסת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית של המחירים של כל מוצרי האנרגיה.
יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), שיזם את הדיון, אמר כי תגובה זו דומה לתגובת חברות הסלולר וחברות הגז לנתוני המחירים שהוועדה יצאה נגדם בעבר. שאמה-הכהן קרא לחברות הדלק לפתוח בהידברות עם חברי הכנסת איך לשפר את השוק.
הוא טען כי "תחום הדלק לא סובל מעודף תחרות, מרווח השיווק שובר שיאים, הממשלה דורשת מהצרכן לספוג את העלויות במקום ליהנות מפירות התחרות שאיננה", ולדבריו "החגיגה" על גבו של הצרכן עומדת להיגמר. בכך התכוון לאוצר שמגדיל את מס הבלו על הדלק וציין כי שר האוצר פנה אליו במחאה על קיום הדיון. עוד ציין כי פעמיים ביקש לשווא נתונים על הרכב מחיר הדלק ממשרד התשתיות - אך לא קיבל אותם.
"המחאה צודקת"
יו"ר הוועדה הקודם, חבר הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד), אמר: "המחאה צודקת. מחירי הדלק לא עולים מסיבות אוניברסליות. פקידי האוצר מגלים אטימות מוחלטת לרחשי לב הציבור ומנהיגות אמיצה של הדרג הפוליטי הייתה צריכה להודות בטעות הזאת".
הוא ציין כי מחיר הדלק היום גבוה בגלל המיסוי, יותר מכפי שהיה כשמחיר הנפט בעולם וגם שער הדולר היו גבוהים מאלה של היום. לדבריו, מדובר במחאה שהיא נכונה ולא פוליטית ו"הורדת מחיר הדלק היא בידינו". בתגובה לצעקות של חברי הוועדה לכך שהבעיה איננה של הפקידים, אלא של שרי האוצר הממונים עליהם, שאל יו"ר הוועדה, "האם אתם רוצים להוריד את מחירי הדלק או להוריד את הממשלה?".
רכז האנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, אודי אדירי, אמר כי "ההתייקרות במיסוי על הדלק - 20 אגורות בתחילת 2011 ועוד 23 אגורות שיגיעו בתחילת 2012 - שקולים להכנסות של כ-1% במע"מ ויתרמו לקופת המדינה 2.2 מיליארד שקל בשנה".
לדברי אדירי, "המיסוי בישראל אינו נמוך ועומדים ביחס למקובל במערב אירופה. סך המס בישראל כאחוז ממחיר הליטר נמוך ביחס לאירופה. המדינה החליטה לעודד שימוש נכון ברכב, עת שהיא הורידה את המיסוי על הרכב וייקרה את השימוש בבנזין".
מי הוביל את המאבק?
לאחר מכן הפך הדיון על גופם של מחירי הדלק צבר תאוצה לוויכוח פוליטי, ששיאו במחלוקת יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה הכהן, וח"כ נחמן שי (קדימה) אם הקמפיין נגד התייקרות הדלק, התנהל ברשות ברשות קדימה או הליכוד.
שי הזמין את הליכוד להצטרף לקדימה שפתחה במסע לפני כשבועיים והיו"ר שאל "אולי זה יהיה ההפך". חברי הוועדה מהקואליציה והאופוזיציה התחרו מי יתקוף את הממשלה או את פקידי האוצר במילים יותר חריפות. מול תוקפי הפקידים קמו הטוענים כי האשמים האמיתיים הם ראש הממשלה ושר האוצר.
ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) הזהיר "פה יהיה תוניס", כלומר כל הציבור הישראלי ייצא לרחובות במחאה על ההתייקרות השונות של המים והדיור. מכיוון של ראשי תנועת המחאה הציבורית צעקו לעברו, "תוניסיה תהיה קטנה עלינו". זאב ברוייר, יוזם תנועת המחאה טען שהממשלה מביאה את הציבור על סף רעב מרוב מיסים שהיא מטילה.
בעלי תחנות הדלק מאשימים את הממשלה
חבר הכנסת אמיר פרץ אמר שהאוצר צריך את הכסף למימון מס הכנסה שלילי שהוא "אחד הצעדים המופקרים שנעשו". כמו כן, ארגוני הנכים טענו שקצבת הניידות שלהם נשחקת בגלל עליית מחירי הדלק והיא מספיקה היום ל-85 ליטר של בנזין, לעומת 140 ליטר שיכלו לקנות בה קודם. "גם אותנו הופכים להיות הכספומט של המדינה", אמרו.
מנגד, ארגון הסוכנים ובעלי תחנות הדלק טענו כי הממשלה לא רק מעלה את הבלו על הדלק אלא גובה עליו גם את המע"מ. נציג האוצר טען כי העלאת מיסי הבלו באה לאחר שבוטל מס הקניה. הוא טען כי התייקרות הדלק לא תשפיע על תעריפי התחבורה הציבורית, שיעלו רק בשיעור עליית המדד. כל התייקרות אחרת מסובסדת מתקציב המדינה.
בתשובה לשאלת יו"ר הוועדה הוא אמר כי האוצר לא מתכוון לעשות שינויים במס הבלו וגם לא לעשות חשיבה מחדש על משקל הבלו במחיר הדלק. הוא הגיב גם על טענת חברת הכנסת מירי רגב (ליכוד) שהבעיה במחיר הדלק איננה המרווח השיווקי של חברות הדלק, אלא אך ורק הבלו שהוא לדבריה "מס על הפריפריה" מאחר שכל מצרכי היסוד התייקרו בעקבות התוספת של 20 אגורות לבלו של הבנזין.
חן בר יוסף משרד התשתיות הגיב על הטענה שמשרדו לא השיב לדרישת הנתונים בוועדת הכלכלה לפני שנה, מאחר שכל נושא הוצאות השיווק של הדלק נמצא עדיין בבדיקה. על כך העיר היו"ר לשעבר ח"כ אקוניס: "קצב העבודה במשרד התשתיות הוא מהאיטיים בעולם המערבי".
מר יוסף טען כי נתוני מרכז המחקר של הכנסת כי באירופה אין בכלל דבר כזה שנקרא מרווח שיווק ולכן אין מודד להשוואה. לדבריו, באירופה קיים רק מחיר הדלק בתחנה הכולל שירות ועלות השירות משתנה בהתאם לתחנה. הוא אמר כי בדיקת מרווח השיווק מתמקדת בעלויות בפועל של הפעלת התחנות וגילה כי תיקון חדש של חוק משק הדלק יביא זאת בחשבון כי יכלול מרכיבים לקידום התחרות במשק הדלק.