דווקא בקטאר - 100 ק"מ לליטר בפולקסווגן
פולקסווגן הגרמנית הציגה בתערוכת רכב בקטאר את ה-XL1, מכונית שלטענת היצרנית מסוגלת לנסוע 100 ק"מ בעזרת ליטר דלק אחד בלבד. מי בכלל זוכר שלפני תשע שנים הוצגה על-ידי הקונצרן הגרמני מכונית עם צריכת דלק דומה?
צריכת דלק חלומית, כמו פעם. יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן, הציגה בקטאר מכונית קונספט לשני נוסעים, עם צריכת דלק מוצהרת של 0.9 ליטר ל-100 ק"מ. ה-XL1 משיגה את התוצאה המעולה - כולל פליטה מזערית זיהום - תוך שימוש ביחידת הנעה היברידית עם אפשרות לטעינה ממקור מתח חיצוני, מנוע דיזל קטן ומנוע חשמלי. כדאי להזכיר כי פולקסווגן חשפה כבר לפני שנים ארוכות (2002, 2009) שתי מכוניות תצוגה בעלות צריכת דלק דומה. בפולקסווגן אומרים הפעם כי הוזלת עלויות ייצור המכונית, עשויה לאפשר "ייצור מוגבל".
יחידת ההנעה ההיברידית של XL1 מורכבת ממנוע דיזל בעל שני צילינדרים בלבד, נפח של 800 סמ"ק והספק מרבי של 48 כ"ס. לצדו יפעל מנוע חשמלי המספק 27 כ"ס. מצמד אוטומטי בין שני המנועים מאפשר למנוע החשמלי לעבוד בנפרד או יחד עם מנוע הדיזל. על העברת הכוח לגלגלים אחראית תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד (DSG). לכל אלה יש להוסיף משקל עצמי נמוך במיוחד - 795 ק"ג בלבד. אגב, למרות החסכנות בדלק, ביצועי המכונית אמורים להיות סבירים - האצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-11.9 שניות, ומהירות מרבית - מוגבלת אלקטרונית - של 160 קמ"ש.
אורכה ורוחבה של ה-XL1 עומד על 397 ו-168 ס"מ בהתאמה, קרובים לאלו של פולקסווגן פולו הקטנה למשל. כדי להעניק לה צללית חסכנית, ובעיקר מקדם גרר נמוך ככל האפשר, עומד ממד הגובה של המכונית על 118 ס"מ בלבד. למרות הממדים הצנועים, בפולקסווגן מבטיחים כי המכונית החסכונית תהיה בהחלט שימושית.
הפולקסווגן הקלה עושה שימוש בסוללת ליתיום יון, המסוגלת להניע את המכונית עד לטווח של 35 ק"מ ללא זיהום (או רעש מנוע כמובן). לא נמסר מה זמן הטעינה המלא, או לאיזו מהירות יכולה המכונית להגיע עם הנעה חשמלית בלבד. בפולקסווגן גאים לציין כי המשקל הנמוך הושג בזכות שימוש נרחב בסיבי פחם במכונית. לדבריהם, רק כ-23% מגוף המכונית עשוי מתכת.