קיה סול - לחשוב מחוץ לקופסה, זה תמיד טוב?
אחת המכוניות היותר מעניינות למראה הגיעה אלינו, ומנסה לשכנע את הקהל המקומי ששונה זה טוב. לקחנו אותה לסיבוב כדי לברר עד כמה זה שונה, ובעיקר עד כמה זה באמת טוב
כיצד מעבירים ארבעה קווים ישרים, בין תשע נקודות בשלוש שורות, מבלי להרים את העפרון מהדף? כדי למצוא תשובה לשאלה הזו, תהיו חייבים לחשוב באופן מעט מקורי. אחרת, תמצאו עצמכם קפואים בניסיון לפתור את הבעיה בדרכים מקובלות, ולא יעילות. באופן דומה פונה קיה ללקוחות שמסוגלים "לפתוח את הראש" בעת בחירת המכונית החדשה הבאה שלהם. אחרת, כך כנראה מאמינים שם, לא תכנס הסול החדשה שנבחנת כאן, לרשימת האפשרויות. ומכיוון שהייעוד הרשמי של המכונית הרבועה והשונה מהעדר המוטורי, הוא משפחתי בעיקרו, הם ללא ספק צודקים.
מסגרת מחשבה קודם לכן
לסול יש מרכב הבנוי בתצורה מוכרת, מיקרו-וואן שמנצל בעיקר את ממד הגובה, תוך שהוא שומר על ממד אורך צנוע עד כמה שניתן, כדי לאפשר ממדים עירוניים-נוחים. מעצבי בית של מרבית המותגים בוחרים לנסות ולהצניע את זויות המרכב יוצאות הדופן, אך בקיה בחרו דווקא להדגישן. עם 411 ס"מ של אורך, הסול קצרה בכ-40 ס"מ מסובארו B3 האצ'בק למשל. ובכל זאת, היא מאפשרת לשבת במושב האחורי, גם אם מדובר בנוסע גבוה מאד - קרוב לשני מטרים.
הצד השני של מטבע - תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, ועשויה לגרום לעייפות הגב התחתון של נהגים, בעיקר לאור מושבים קדמיים נוקשים יחסית. בנוסף, תא המטען משלם אף הוא את מחיר תא הנוסעים המרווח. 222 ליטרים של נפח אינם הרבה, גם אם מדובר בסופר-מיני, על אף שהתא בנוי באופן נוח, עם מספר תאים נוחים בחלקו התחתון. אבל לגבי המראה אין ויכוח - הוא מסובב ראשים.
תא הנוסעים של הסול מציג איכות הרכבה גבוהה יחסית, אם כי לכך כבר התרגלנו במכוניות קיה חדשות. עיצוב התא נעים, וכל מתגי ומנופי התפעול ממוקמים כראוי. רמת האבזור טובה, ומעבר לציוד הרגיל והמקובל, מציע הסול גם שלט רחוק "חכם", המאפשר לא רק לפתוח את הרכב לאחר שהתקרבת אליו, אלא גם להניע באמצעות מתג התנעה, ללא צורך להוציא את המפתח מהכיס.
בתוך הקווים
מתחת לכסות יוצאת הדופן, הסול היא מכונית סטנדרטית למדי. מנוע 1.6 ליטרים המוכר של קיה, עם 126 כ"ס ותיבת ארבעה הילוכים בלבד. בהתאם, הסול תתנהג כמכונית רגילה וממוצעת, עם מערך מתלים שמטפל היטב בתחלואי אספלט, במיוחד במהירות נסיעה בינונית. במהירות עירונית איטית מציגה הסול נסיעה נוקשה יחסית, גם במהירות גבוהה יחסית, היא אינה מבריקה. אך חובה להזכיר כי היא אינה מיועדת לכך במקור.
רמת הרעש בתא הנוסעים נשמרת נמוכה כל עוד המהירות איטית יחסית. כאשר המנוע פועל בסל"ד גבוה, וכאשר הרוח חולפת על-פני המרכב במהירות, חודרים לתא רעשים מוחשיים יותר. תיבת הילוכים בעלת יחסי העברה ארוכים, כאשר הרביעי שבהם מתפקד כהילוך-יתר לכל דבר ועניין, אינה מסייעת במיוחד - למעט בנושא תצרוכת הדלק. במהלך המבחן השגנו אמנם רק כתשעה ק"מ לליטר, אך יש לשער כי במצבי נהיגה עמם תתקל הסול, לא תהיה בעיה להגיע לנתון קרוב יור לזה המוצהר - כ-14 ק"מ לליטר בנסיעה רגועה.
תיבת פנדורה
לעניין השאלה בתחילת הכתבה - אם לא הצלחתם עדיין, נסו שוב. לעניין הקיה סול, קשה עדיין לומר אם מדובר במוצר עם פוטנציאל שווקי גדול, או ששוב בהבלחה של מכונית בעלת מראה מקורי, ולא הרבה מעבר. הקהל המקומי דווקא הוכיח שהוא מוכן היום יותר מאי פעם לקבל חידושים. הן בתחום העיצוב החיצוני, והן בתחום החבילה המלאה. ראו איך מצליחות כאן לפתע מכונית מיני ידניות - עליהן לא רצו היבואנים לשמוע בעבר.
כי בסופו של יום, הקהל המקומי השמרן שזכה לכל כך הרבה ביקורת על חוסר יכולתו להפתח לשינויים, מוכיח כי הוא יכול לעשות כך, בתנאי שהמוצר יהיה שווה. למשל כאשר מדובר במחיר ממש נמוך, בתמורה ממש גבוהה, וגם במראה מאד יוצא דופן אך נוח לעיכול.
הסול יכול לרשום לעצמו V בעניין המראה, אך שני הסעיפים האחראים אינם כה ברורים. במחיר של 118.5 אלף שקל, הוא לא יקר במיוחד, אבל בפירוש לא ניתן לכנותו זול. בכל הנוגע לשימושיות, נפח תא מטען צנוע, פוגע בה. וכך נותרנו עם מכונית שנראית שונה, במחיר ממוצע, עם תא נוסעים מרווח יחסית אך אזור מטען צנוע מדי. או במילים אחרות ופשוטות - קנו אותה אם אתם מתאהבים במראה. מעבר לכך, אתם יכולים בהחלט לבחור במשפחתית מוכרת - היא כנראה תעשה עבודה טובה יותר.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,591 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 126 כ"ס ב-6,300 סל"ד |
מומנט מרבי | 16 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, ארבעה הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, מיקרווואן |
אורך | 410 ס"מ |
רוחב | 178 ס"מ |
גובה | 166 ס"מ |
בסיס גלגלים | 255 ס"מ |
משקל | 1,334 ק"ג |
נפח תא מטען | 222 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.9 שניות |
מהירות מרבית | 160 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.8 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 167 גרם CO2 לק"מ |
מחיר | 118,500 שקלים, כולל אגרת רישוי |
אחריות | 7 שנים / 150,000 ק"מ |
אבזור בטיחות | 6 כריות אוויר, ABS ,ESP, EBD, BAS |
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל/אביזרי בטיחות |
5 - שנת 2009 87%/86%/39%/86%
|