משחקים במספרים: כך נעלמו 47 הרוגי תאונות
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנשלחו לכלי התקשורת, מציגים תמונת מצב חיובית בהרבה מהמציאות הקשה על כבישי ישראל. לעומת 396 הרוגים ב-2010, דיווחה הלמ"ס על 349 הרוגים "בלבד". ynet מביא את סיפר המשחק הציני השנתי במספרי ההרוגים על כבישי ישראל. לקרוא, ולהאמין
לפני מספר ימים פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) את הנתונים הנוגעים למכת-מדינה זה עשרות שנים. לא מדובר במספר הרוגים או פצועים בפעולות איבה, וגם לא במספר האזרחים שנפטרו עקב מחלה קשה. המספרים אותם פרסמה הלשכה קבעו כך: 27,735 בני אדם נפגעו ב-14,603 תאונות דרכים, מתוכם 349 נהרגו ב-304 תאונות קטלניות. אלא שכמו בכל שנה, גם נתוני 2010 מציגים תמונה מעוותת של המציאות בכבישי ישראל.
בדיקה מעמיקה של נתוני הלמ"ס מלמדת כי בשנה שעברה נפגעו כ-105 אלף בני-אדם ב-71 אלף תאונות, וכי מספר ההרוגים גבוה משמעותית - 372. אלא שנתון זה אינו עולה בקנה אחד עם דיווחי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שדיווחה כי אשתקד נהרגו 387 בני אדם - 15 יותר מכפי שמדווחת הלמ"ס. נתוני ערוץ החדשות של ynet, המדווח על כל הרוג בתאונת דרכים, כמו-גם אלה של אתר hnn, מלמדים על תמונה קשה עוד יותר - 396 הרוגים.
אז איך באמת הסתיימה 2010 בכבישים? ynet מביא לכם את הנתונים המלאים.
2010 בכבישים: 104,935 בני-אדם נפגעו ב-71,195 תאונות (צילום: שי וקנין)
הבעיה של יהודה ושומרון
הדו"ח שמפרסמת הלמ"ס מדי שנה כולל מספר רב של נתונים שאינם מאוחדים, ולכן עלולים להטעות - והטעו לא פעם את כלי התקשורת. מספר ההרוגים והתאונות הקטלניות המהדווח, 349 ו-304 בהתאמה, חלקי אפילו לפי הלמ"ס. שהרי גם שם מוסיפים את נתוני התאונות והנפגעים שדווחו בשנה שעברה ביהודה ושומרון. הוסיפו את הנתונים האלה, ותגיעו ל-372 הרוגים - המספר האמיתי עמו אמורה מדינת ישראל להתמודד. מספר התאונות הקטלניות עולה במקביל ל-323.
וזה עוד לא הכל. דיווחי התאונות ביהודה ושומרון כוללים אך ורק תאונות שבהן מעורב לפחות כלי רכב אחד של ישראלים. תאונות שבהן מעורבים כלי רכב של פלסטינים בלבד אמנם נספרות על-ידי מחוז ש"י במשטרה, אך לא מדווחות - כאילו לא קרו מעולם בכבישים באחריות המדינה. בעבר נמתחה ביקורת חריפה נגד נוהג זה, מאחר שהיעדר דיווח וחקירה עלולים למנוע תיקון ליקויים בטיחותיים שגורמים לתאונות. אך המשטרה בשלה, והלמ"ס מצטט.
וכיצד מוסבר הפער בין נתוני הרשות לבטיחות ואלה של הלמ"ס? ברשות מסבירים כי בסיכום התאונות השוטף שהם מפרסמים, כלולים כל ההרוגים בתאונות - בעוד שהדו"ח של הלמ"ס אינו כולל נפגעים שנפטרו אחרי 30 יום ("פטירות מאוחרות"). שיטה זו אמנם נהוגה כיום במרבית מדינות העולם - ובכל מדינות ה-OECD - אך גם במקרה זה עלול להימנע תיקון ליקויים.
וזה עוד לא סופו של המשחק הציני במספר ההרוגים המדווח. גם המספר שמפרסמת הרשות לבטיחות לוקה באי-דיוק, וזאת מאחר שהוא מבוסס על דיווחי המשטרה - שלעתים אינם כוללים את כל הרוגי התאונות. כך למשל, תאונות רבות שבהן מעורבים טרקטורים נרשמות כתאונות עבודה, גם אם אירעו בכביש - ולמרות שנהגיהם כפופים לחוקי התעבורה. בנוסף, תאונות שבהן נפטר הנהג כתוצאה מדום-לב מסווגות רק כמקרים רפואיים, גם אם האירוע הרפואי היה תוצאה של התאונה ולא סיבתה.
כך קרה שעל-פי נתונים שאוספים ynet ו-hnn, נהרגו אשתקד 396 בני-אדם בתאונות דרכים שונות, מספר הגבוה בלא פחות מ-47 בני אדם מנתוני הלמ"ס לתקשורת.
104,935 נפגעי תאונות דרכים
אך גם בכך לא ניתן לסכם את נתוני התאונות. בגלל חלוקה פנימית של תיקי החקירה המשטרתית, מרבית התאונות בישראל נספרות תחת קטגוריה נפרדת ("כללי עם נפגעים"), שאינה נכללת בסיכום הנתונים הראשי של הלמ"ס. כך יוצא ש-75,787 נפגעים ב-56,011 תאונות, מופיעים רק בשולי דו"ח התאונות הרשמי של ישראל. ולכן, מסיכום ביניים עולה כי ב-2010 נפגעו בישראל 104,935 בני-אדם ב-71,195 תאונות.בעבר כבר הזהירו ברשות לבטיחות מפני השלכות הסיווג הפנימי של חקירות המשטרה, שאינו אחיד ביישומו בין יחידות שונות של המשטרה או בין תקופות שונות. ברשות גם קבעו כי הסיווג והקשיים ביישומו גורמים לכך שקובץ התאונות העיקרי של המשטרה "אינו מייצג היטב את התאונות הקשות, את הפריסה הארצית של התאונות, וכן את מאפייני התאונות".
יש לציין כי גם נתונים אחרים שמציגה הלמ"ס חלקיים בלבד. על-פי דו"ח התאונות, בשנה שעברה נפגעו 1,633 בני-אדם באורח קשה. נתונים אלה נמוכים משמעותית מהנתונים האמיתיים, וזאת מאחר שבלמ"ס מתבססים על דיווחי המשטרה, שאינם משקפים את מספר הנפגעים האמיתי. כך למשל, מספר הפצועים באורח קשה ב-2009 על-פי רישומי 17 בתי-חולים, היה גבוה פי 2.4 מכפי שדווח על-ידי המשטרה והלמ"ס.